مسئولین ارشد استان باید بدانند که دستور رئیس جمهور بیشتر جنبه تنبیهی دارد و حتما اگر وضعیت موجود تغییر نکند، تغییر برخی مدیران مرتبط با این موضوع حتمی است چرا که وقتی رئیسی با منصوبین نزدیک به خود در توبیخ به دلیل اهمال تعارف ندارد، قرار نیست برای کهگیلویه و بویراحمد استثنایی قائل شود!
کد خبر: ۱۱۰۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹ 15 April 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، رئیس جمهور به وزرای کشور و راه و شهرسازی ماموریت داده که پیگیر موضوع سهل انگاری در طرح نهضت ملی مسکن استان‌ها باشند و با مدیران کمک کار برخورد شود. ماجرا با اعلام آمار و توئیت سپهر خلجی ، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت ، در حساب کاربری خود آغاز شد که نوشت: «رییس جمهوری در جلسه شورای عالی مسکن، وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی را مأمور کردند وضعیت استان‌هایی که به لحاظ پیگیری سیاست‌های دولت در بخش مسکن دچار عقب‌افتادگی بوده و در ۱۰ ردیف آخر جدول هستند را بررسی کرده و چنانچه اهمالی در پیگیری‌ها وجود داشته است، مدیران مربوط توبیخ شوند.»
انتقادات ائمه جمعه از وضعیت طرح ملی مسکن
در پی اعلام وضعیت نچندان موفق طرح نهضت ملی مسکن در برخی استان‌ها، روز گذشته امامان جمعه برخی مناطق استان انتقاداتی را مطرح کردند از جمله امام جمعه چرام که در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت: طرح نهضت ملی مسکن از طرح‌های اصلی دولت و فرصت مهمی برای خانه دار شدن مردم است. این طرح از ایده‌های خوب دولت محترم است.
افشار تاکید داشت: متولیان این حوزه باید به سرعت، موانع لازم برای اجرای طرح را تامین کنند و تسریع در اجرای ساخت و ساز را جزو دغدغه‌ها و اولویت‌های مهم خود بدانند.
وی افزود: طبق گزارشی که دارم قرار است در هفته پیش رو با حضور مسولان استانی و شهرستانی این طرح مهم در شهرستان چرام شروع شود که جای سپاس دارد. اما اشکالاتی وجود دارد که هیات دولت با مصوباتی این اشکلات را رفع نماید.
خطیب جمعه چرام گفت: با توجه به اینکه اقشار متوسط جامعه اقدام به ثبت نام این طرح کرده اند نکاتی را متذکر میشوم سود بانکی وام‌های مسکن کاهش داده شود تا جوانان با هزینه‌ی کمتر صاحب خانه شوند.
افشار بیان نمود: طبق اطلاعاتی که هست هزینه‌ی تامین اجتماعی برای بیمه کردن هر خانه حدود ۲۵میلیون تومان است در این شرایطی که جوانان امید به خانه دار شدن دارند این هزینه بار زیادی را بر دوش خانواده‌ها می‌گذارد.
وی افزود: هزینه انشعابات آب، برق و گاز و و پروانه ساخت در سریع‌ترین زمان و با حداقل قیمت از متقاضیان اخذ گردد. در شهر‌هایی که زمین کافی وجود دارد بر اساس معماری ایرانی و اسلامی خانه‌های یک طبقه ساخته شود مثل آنچه در طرح سابق مسکن مهر چرام اتفاق افتاد؛ و کاش در ساخت فعلی مسکن چرام این موضوع مراعات میشد.
حجت‌الاسلام وحدانی‌فر امام جمعه دهدشت هم سالروز تاسیس بنیاد مسکن را یادآور شد و با توجه به نگرانی رییس جمهور مبنی بر این‌که چندین استان در این رابطه ضعیف عمل کردند گفت: متأسفانه استان کهگیلویه وبویراحمد در خصوص نهضت ملی مسکن رتبه یکی مانده به آخر بود و این جای نگرانی است، این همه دشت، کوه، زمین، نیروی انسانی و کار و کارگری و مهندسی متخصص، چرا باز در رتبه آخر هستیم، آقایان گلایه نکنند و این دیگر صحبت رئیس جمهور بود.
اطلاع رسانی درست انجام نشده، عقب نیستیم!
اما در شهرستان کهگیلویه فرماندار این شهرستان نظر دیگری دارد و گفت: روند اجرایی طرح نهضت ملی مسکن که یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم بوده در این شهرستان نسبت به یگر شهرستان‌های استان کهگیلویه وبویراحمد پیشرفت خوبی دارد.
سیدعبدالعزیز موسوی در نشست فوق العاده نهضت ملی مسکن کهگیلویه افزود:در این طرح ابتدا زمین توسط راه وشهرسازی تامین و دراختیار بنیادمسکن قرار داده می‌شود و در قالب بلوک‌های دوواحدی درشهر‌های بالای ۲۵هزارنفرجمعیت به متقاضیان واگذار خواهد شد.
موسوی گفت: در حوزه مسکن ملی شهردهدشت ۳۳هکتارزمین در اختیاربنیادمسکن قرارداده شد و۹۵۳۰ نفر نام نویسی نمودند که ازاین تعداد ۳۶۵۲نفر تشکیل پرونده دادند.
وی ادامه داد: ۲۵۰۰ نفر افتتاح حساب و ۱۶۲۰نفر سهم آورده را واریز نمودند.
موسوی بابیان کامل پروسه واگذاری زمین گفت:پس ازتحویل زمین به ۱۰۵۸متقاضی، این افراد به بانک معرفی شدند که ۳۳۰متقاضی درسامانه بانک ثبت و با ۲۲۷نفر قرارداد منعقد گردید.
سیدعبدالعزیز موسوی تصریح کرد: ۱۴۴واحد درمرحله فنداسبون و ۷۱ واحد نیز دیوارچینی و سقف ان‌ها تکمیل است.
وی خبر خوشی به مردم داد و گفت: ۴۸واحد آماده تحویل گردیده است.
موسوی تاکید کرد: دراجرای نهضت ملی مسکن در استان، کهگیلویه رتبه اول استان است و حتی در کشور پیشرو می‌باشیم.
فرماندار کهگیلویه تاکید کرد: استاندار استان شبانه روز پیگیر امور است و راه وشهرسازی و بنیادمسکن وهمه متولیان پای کارهستند و کم کاری نیست.
موسوی گفت:اگر دربرخی اخبار از رتبه پایین استان درطرح نهضت ملی مسکن حرفی زده شده ناشی ازاین است که درسطح کشور اطلاع رسانی درستی انجام نشده است.
وی یادوار شد: ۵۵درصد نهضت ملی مسکن در شهرستان بویراحمد است که باکمبود زمین مواجه هستیم وبقیه شهرستان‌ها مشکلی نیست و پای کار می‌باشند.
سیدعبدالعزیز موسوی گفت: در کهگیلویه دوسایت جدید آماده ودرسفررییس جمهور کلنگ زنی و اجرایی میشود.
ناهماهنگی یا کم کاری؟! آیا در سفر رئیس جمهور تغییرات مدیرتی خواهیم داشت؟
با مقایسه سخنان بالا که نشان می‌دهد در خصوص روند اجرایی طرح مسکن ملی، استان دچار نوعی ناهماهنگی است به نظر می‌رسد در سفر رئیس جمهور به استان یکی از چالش‌های مهم همین موضوع مسکن ملی خواهد بود. موضوعی که از چند روز پیش تذکرات جدی داده شده و حتی دو وزیر کشور و راه و شهرسازی مامور بررسی عملکرد مدیران استانی در این زمینه شده اند.
البته سخن استاندار هم در واکنش به این موضوع به نوعی نامشخص و نامفهوم بود! احمدزاده در پاسخ به سوالی در خصوص این وضعیت که در برخی رسانه‌های محلی منتشر شده است گفت: یقین بدانید که دستور رئیس جمهور محترم مبنی بر پیگیری وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در ۱۰ استان و به‌ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد موجب خیر، رحمت، گره‌گشا و تسهیل کننده است و مردم فهیم استان ثمره این دستور را خواهند دید.
با توجه به وظیفه و اختیارات استاندار، انتظار این است که قبل از پیگیری وزرای مامور شده از طرف رئیس جمهور، تیم مدیریتی احمدزاده با تشکیل جلسه و بررسی دقیق‌تر اطلاعات و مشکلات ، چاره جویی صورت گیرد!
این سخنانی است که از قول مدیران استانی مرتبط با مسکن ملی بیان شده است:
صحبت‌های پیشتر عمادی؛ مدیرکل بنیاد مسکن استان:
برخی صحبت‌ها قبلا وجود داشت که استان از قافله نهضت ملی مسکن عقب است در حالی که استان به سطح میانگین کشوری نزدیک شده و حتی در برخی شهرستان‌ها جلوتر خواهد رفت.
راستا؛ مدیرکل راه و شهرسازی استان:
باوجود اینکه طرح نهضت ملی مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد دیر شروع شد، اما در وضعیت خوبی هستیم، بطوریکه نسبت به سهم سالانه ۱۰ هزار واحد استان در وضعیت خوبی قرار دارد.
مسئولین ارشد استان باید بدانند که دستور رئیس جمهور بیشتر جنبه تنبیهی دارد و حتما اگر وضعیت موجود تغییر نکند، تغییر برخی مدیران مرتبط با این موضوع حتمی است چرا که وقتی رئیسی با منصوبین نزدیک به خود در توبیخ به دلیل اهمال تعارف ندارد، قرار نیست برای کهگیلویه و بویراحمد استثنایی قائل شود!
ضمنا بهتر است مسئولین استان کمی بیشتر به توئیت سخنگوی دولت توجه کنند، چونکه در این توئیت بحثی از خیر و برکت نیست بلکه تهدید به برخورد با کم کاری‌ها است! از طرف دیگر مگر قرار است نهضت ملی مسکن به صورت کشوری پیگیری شود وقتی دستورالعمل‌ها، اختیارات، وظایف و منابع مشخص و به استان ها ابلاغ شده است ؟ یعنی قرار است مشکل زمین مسکن کهگیلویه و بویراحمد را رئیس جمهور با سفر به استان حل کند؟ یا بحث اعتبارات و تسهیلات قرار است منابع جدیدی ابلاغ شود؟
به هر جهت به نظر می‌رسد استان با چالشی واقعی در سفر آینده رئیس جمهور مواجه است که تا دیر نشده متولیان باید اقدام کنند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار