تابناک_سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس ماه با حضور چهره های بومی و حضور پرشور مردمی در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۰۳۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷ 30 April 2023

به گزارش خبرنگار تابناک از هرمزگان،آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس، همزمان با روز ملی خلیج فارس با حضور عبادی زاده نماینده ولی فقیه دراستان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، کامرانی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، جهانگیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و جمعی از چهره های ملی و مقامات استانی برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس در این آیین بیان کرد: لازم می دانم از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان جناب آقای جهانگیری و همکاران محترمشان بابت هر چه باشکوه برگزار شدن این برنامه کمال تشکر و قدردانی را دارم و دست همه شان را می بوسم.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد عبادی زاده، گفت: نام ها همراه در بستر گذر تاریخ یک بار هویت فرهنگی با خود دارند. این نام ها که در بستر گذر تاریخ ماندگار شده یک بار ارزشمند تاریخی با خود دارند که نباید تغییر پیدا کنند.
وی ادامه داد: ما الان در دنیایی قرار گرفته ایم که مجامع بزرگ بین المللی برای صیانت از همین نام ها درست شده اند؛ اما یک جاهایی رسالت خودشان را در کش و قوس وقایع فراموش می کنند. برای نام خلیج فارس ما اصلاً نباید در موضع دفاع قرار بگیریم، چرا که در اکثریت متون تاریخی با عناوین مختلف گاهی بحر فارس، گاهی بحر پارس، یا بحر هرموز به روشنی از آن یاد کرده اند و شما سندی را پیدا نمی کنید که جز این ها عناوینی درباره جغرافیای خلیج فارس به کار برده باشند.
دکتر عبادی زاده در پایان گفت: برای چه ما اینهمه اصرار داریم به عنوان عظمت یک ملت در گذر تاریخ از آن صیانت و حفظ کنیم. چرا که یک فرهنگ و تاریخ است و ما نباید این فرهنگ و تاریخ را فراموش کنیم. همه اینها عظمت یک ملت است و قابل فراموشی نیست. در پایان تشکر و قدردانی می کنم از همه هنرمندان، دست اندرکاران و برگزار کنندگان برنامه که در برگزاری این آیین بزرگ نقش داشتند.
اسمعیل جهانگیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در این آیین اظهار داشت: 10 اردیبهشت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است. خلیج فارس صرفاً یک نام نیست، بلکه هویتی است که تاریخ بسیار کهنی با خود دارد. به اندازه ای اسناد تاریخی خلیج فارس قوی و مهم است که کسی نمی تواند خدشه ای به آن وارد کند. خلیج فارس تاریخ پنج قرن استکبار ستیزی است که مردم جنوب ایران برای پاسداشت آن جنگیدند و رشادت به خرج دادند.
وی با ذکر این نکته که خلیج فارس متعلق به تمام ایران است؛ عنوان کرد: نمی توانیم از خلیج فارس نام ببریم و از رئیس علی دلواری، ارتش ما و شهدای خلیج فارس، شهید اسدالله رئیسی، شهید اسحق دارا و حسین رنجبری، نام نبریم. خلیج فارس متعلق به تمام ایران است، بنابراین دفاع از حریم خلیج فارس بر تمامی عزیزان ما در سراسر ایران واجب است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ابراز کرد: امروزه نیروی نظامی و در رأس آن ارتش ما در حال مدافعت از جغرافیای ایران و حریم خلیج فارس است، ما اصحاب فرهنگ و هنر وظیفه ای بسیار سنگین تر بر عهده داریم و آن پاسداشت و حفاظت از فرهنگ و هنر خلیج فارس و محافظت از آن برای فرزندانمان است.
وی ادامه داد: اصحاب رسانه و خبرنگاران پشتیبانی شایانی در پاسداشت نام خلیج فارس در بخش بین الملل داشتند. این اتفاقات بدون حمایت مقامات ارشد دولتی استان، در رأس آن استاندار محترم و حمایت های همه جانبه نماینده محترم ولی فقیه در استان ممکن نبود.
جهانگیری در پایان ضمن ارائه گزارش دستاوردهای دوره قبل جشنواره اشاره داشت: تألیف و ترجمه کتاب های مرتبط با نام خلیج فارس از برنامه های مهم برگزاری جشنواره خلیج فارس بود. بیش از دویست کتاب برای انتخاب کتاب سال خلیج فارس به دبیرخانه جشنواره رسید که از برخی از برگزیدگان پیش از آغاز آیین اختتامیه تقدیر شد. جشن های مردمی در سراسر استان داشتیم که از شهرداری بندرعباس، شهرداران شهرستان ها، همکاران ستادی، خبرنگاران و هنرمندان کمال تشکر را دارم.
دکتر احسان کامرانی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: اسامی بزرگی که در اداور مهم تاریخی برای ما به یادگار مانده اند، رسالت ما را در حفاظت و پاسداشت شان سنگین می کند؛ و رسالت اصحاب علم و رسانه در این امر، از همه سنگین تر است.
وی افزود: عدد سیزذهم قوت و قدرت این جشنواره را نشان می دهد. امیدواریم شاهد صدمین دوره برگزاری آن هر چه باشکوه تر باشیم.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: با توجه به اینکه دبیرخانه این جشنواره درهرمزگان است ما باید یک مجمع همگانی و کامل از تمام بخش های جغرافیای خلیج فارس تشکیل دهیم. هر کسی که در حوزه خلیج فارس فعالیت دارد را کنار هم جمع کنیم تا یک مجموعه کامل اسنادی داشته باشیم.
دکتر کامرانی بیان کرد: موضوع اول اینکه: ما با توجه به اینکه در جغرافیای خلیج فارس هستیم، باید بیشتر کار کنیم. اسناد کتابخانه ای و فعالیت های فرهنگی، هنری، ورزشی و علمی پژوهشی را به طور کامل جمع آوری کنیم تا در مکان دبیرخانه دائمی جشنواره به عنوان مرکز اسناد خلیج فارس، نگهداری شوند.
موضوع دوم: در این دبیرخانه باید مشوق هایی را برای خلق اثر بگذاریم تا اهالی قلم و هنرمندان با انگیزه و اشتیاق بیشتر وارد عرصه بشوند و آثار ماندگاری خلق کنند تا بتوانیم آنها را در مجامع بین المللی منتشر کتیم تا در بانک های اطلاعاتی دنیا ثبت شوند.
وی در پایان اشاره داشت: انشاا.. با برنامه هایی که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان جناب آقای جهانگیری و همکاران شان تدارک دیده اند، به رسالت واقعی دست پیدا کنیم.
گفتنی است ، از نفرات برگزیده در بخش های مختلف در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی خلیج فارس تقدیر بعمل آمد.
برگزیدگان بخش استانی چهارمین جشنواره انتخاب کتاب سال خلیج فارس:
1.نام مولف: بنیامین انصاری نصب،عنوان کتاب: درجستجوی شهر، جستاری در هویت شهری بندرعباس،بخش/ رشته: هنر معماری و شهرسازی،انتشارات: سمت روشن کلمه

2.نام مولف: محمد مذنبی،عنوان کتاب: گن تاک و گنج گورون داستان به گویش بندرعباسی،بخش / رشته: ادبیات/ نثر معاصر،انتشارات: سمت روشن کلمه
3.نام مولف: مریم سید افقهی،عنوان کتاب: ترانه ای در منقار پرنده گیر کرده است،بخش / رشته: کودک و نوجوان شعر نوجوان،انتشارات: سومیتا
شایسته تقدیر بخش استانی چهارمین جشنواره انتخاب کتاب سال خلیج فارس:
1.نام مولف: محمد صالح ارزن کار عنوان کتاب: آواشناسی و دستور زبان گویش لمزانی،بخش رشته: زبان/ گویش محلی،انتشارات: ایلاف
2.نام مولف: محمود شرفی رضا موسوی خرمی
عنوان کتاب: چینه نگاری سکانسی کاربردی،بخش / رشته: علوم خاص زیست شناسی،انتشارات: دانشگاه هرمزگان
3.نام مولف: یوسف امینی،عنوان کتاب: فرهنگ واژگان سفال و سرامیک،بخش / رشته: هنر/ هنرهای تجسمی، انتشارات: دانشگاه هرمزگان
4.نام مولف: ایرج اعتمادی،عنوان کتاب: آن تابستان،بخش / رشته: ادبیات/ نثر معاصر،انتشارات: پرسرخ
5.نام مولف: فهیمه نظری،عنوان کتاب: نام من کوه و شهرتم باد است،بخش / رشته: ادبیات/ شعر معاصر،انتشارات: فصل پنجم
6.نام مولف: لیلا سالاری،عنوان کتاب: شعری که تو از نگاه من می خوانی،بخش / رشته: ادبیات/ شعر معاصر،انتشارات: سمت روشن کلمه
7.نام مولف: سجاد وجدانی،عنوان کتاب: طعم هلیلی،بخش / رشته: ادبیات شعر معاصر هرمزگان،انتشارات: سمت روشن کلمه
8.نام مولف: علی شریف رضایی،عنوان کتاب: جنتک خنتک،بخش / رشته: ادبیات شعر معاصر هرمزگان،انتشارات: سمت روشن کلمه
برگزیدگان بخش خلیج فارس چهارمین جشنواره انتخاب کتاب سال خلیج فارس:
1.نام مولف: عبدالرسول خیر اندیش،عنوان کتاب: سواحل خلیج فارس،بخش / رشته: خلیج فارس،انتشارات: آبادیوم
2.نام مولف: فراز غلام زاده،عنوان کتاب: خانه های اعیانی در معماری بوشهر، خانه های دهدشتی، قاضی، حمال باشی،بخش / رشته: خلیج فارس،انتشارات: آبادیوم
شایسته تقدیر بخش خلیج فارس چهارمین جشنواره انتخاب کتاب سال خلیج فارس:

1.نام مولف: علی زاهد پور،عنوان کتاب: اخوان المسلمین در خلیج فارس،بخش / رشته: خلیج فارس،انتشارات: صمدیه
2.نام مولف: سید رضا حسینی،عنوان کتاب: واحدهای پولی ایران در عصر قاجار،بخش / رشته: خلیج فارس،انتشارات: پارینه
برگزیدگان جشنواره تولید محتوای دانشجویی خلیج فارس
1.نام مولف: دانشجو معلم فرهیخته امیر محمد حیدر نژاد،بخش / رشته: پاکدست
2.نام مولف: دانشجو معلم فرهیخته زهرا برزگری،بخش / رشته: پوستر
3.نام مولف: دانشجو معلم فرهیخته ادیبه امیری،بخش / رشته: دل نوشته
4.نام مولف: دانشجو معلم فرهیخته امیر محمد شیخ علیشاهی،بخش / رشته: فیلم کوتاه
5.نام مولف: دانشجو معلم فرهیخته حسین رضایی،بخش / رشته: مقاله
تجلیل از ناشران، مولفان و پیشکسوتان سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس
1.جناب آقای عبدالجلیل مرداسنگی/ مدیر مسئول محترم انتشارات سلسله باران
2.هنرمند فرهیخته جناب آقای محمود پاک نیت
3.جناب آقای غلامرضا زعیمی/ نویسنده، پژوهشگرمحترم حوزه خلیج فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار