نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: اجرای عدالت ابعاد مختلفی دارد و بررسی جامع، دقیق، منصفانه و برخورد متناسب و بازدارنده با متخلفان از هر ناحیه‌ای که باشند باید انجام بشود چرا که اجرای عدالت راه مقابله عملی با توطئه‌های دشمن است.
کد خبر: ۱۱۱۲۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳ 28 June 2023

آیت‌الله مصطفی محامی در دیدار اعضای شورای قضایی استان به مناسبت هفته قوه قضائیه، ضمن تبریک این هفته و گرامی‌داشت نام و یاد حضرت امام خمینی(ره) و شهدا خصوصا شهید آیت‌الله دکتر بهشتی و همراهان و یاران ایشان، از گزارش ارائه شده و تلاش‌های خالصانه کارکنان دستگاه قضا تقدیر و اظهار کرد: دشمن، جنگ ترکیبی و گسترده‌ای را در ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی علیه ما دنبال می‌کند که در بخش تبلیغاتی و فرهنگی در پی القاء مواردی از جمله ناکارآمدی نظام اسلامی، تبعیض، بی‌عدالتی و امثال اینهاست که در تریبون‌های مختلف شنیده می‌شود چه در داخل و چه در بوق‌های تبلیغاتی دشمن در خارج از کشور و چه توسط عواملی که در استان هستند.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: ما هم در این جنگ ترکیبی باید یک جبهه مقاومت ترکیبی تشکیل بدهیم و با یک تقسیم کار درست هر کدام در هر جایگاهی که هستیم بتوانیم با تمام قدرت و شدت با دشمن مقابله کنیم.

آیت‌الله محامی بیان داشت: با این نگاه، جایگاه دستگاه قضا بسیار ویژه است و ابعاد مختلفی دارد که در سال های گذشته هم به نکاتی اشاره کردم اما امسال با این نگاه عرض میکنم که در این جنگ ترکیبی ما به عنوان دستگاه قضا در استان در چه جایگاهی قرار داریم و در راستای مقابله با توطئه‌های دشمن چه باید بکنیم.

وی با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی رئیس کل دادگستری استان، افزود: ما باید عملا ثابت کنیم که القائات دشمن، دروغ و خلاف واقع است و اثبات کنیم که نظام اسلامی آن گونه که دشمنان معرفی می‌کنند نیست به عنوان مثال در راستای مقابله با القاء تبعیض و بی‌عدالتی، اگر شما عملا عدالت را نشان بدهید و مردم ببینند که قاضی بدون توجه به جایگاه شاکی یا متهم، براساس اسناد و مدارک قضاوت می کند، تبلیغ دشمن را خنثی کرده‌اید که البته این هم باید به نحوی اطلاع‌رسانی بشود تا دل مردم گرم بشود و این اجرای عدالت عملا مقابله با توطئه‌های دشمن است.

امام جمعه زاهدان نقش غیر مستقیم دستگاه قضا برای خنثی کردن توطئه‌های دشمن را متذکر شد و ابراز داشت: ورود مجموعه‌های نظارتی به تخلفات دستگاه‌ها به گونه‌ای که تا حد امکان از وقوع جرم پیشگیری کنند؛ در صورت تحقق جرم، مجازات در نظر بگیرند؛ و در صورت بروز اختلاس و فساد مالی، اموال را به بیت‌المال برگشت دهند، اجرای عدالت است و تشدید این نظارت‌ها زمینه‌ساز حفظ سلامت و جلوگیری از فاسد شدن دستگاه‌ها و در مجموع کارآمدی نظام اسلامی است.

آیت‌الله محامی با اشاره به بودجه‌های کلان تخصیص یافته به استان و هزینه‌های هنگفت صورت گرفته، بازدهی را در بعضی از موارد خیلی پایین دانست و بیان کرد: اگر جلوی فساد و حیف و میل بیت‌المال گرفته شود و دستگاه درست فعالیت کند، کارآمدی نظام عیان می‌گردد.

وی به سایر کارکردهای غیر مستقیم دستگاه قضا در عرصه‌ها اشاره نمود بیان داشت: فساد در هر دستگاهی چه دستگاه سیاسی، نظامی و اقتصادی و حتی خود دستگاه قضائی وارد شود مانند یک ویروس عمل می‌کند و کل مجموعه را دچار اختلال می‌نماید که طبیعتا در جهت تحفظ بر سلامت خود دستگاه هم باید کار زیادی صورت بگیرد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بیان داشت: ممکن است برخی از تاخیر‌ها؛ محدودیت‌های قانونی یا محدودیت‌های امکانات در استان باعث ایجاد این شائبه بشود که مثلا کسانی اعمال نفوذ و دخل و تصرف می‌کنند که اگر نتیجه کار به درستی ارائه شود و احساس شود عدالت اجرا شده هر چند با مقداری تاخیر، آن سوءتفاهم به تدریج خنثی خواهد شد ولی اگر مواردی هر چند اندک باشد که عدالت اجرا نشده، سوژه‌ای برای تبلیغ علیه دستگاه می‌شود و دستگاه قضا باید به صورت متقن کارش را پیش ببرد تا نتوانند هیچ تهمت و برچسبی را به آن نسبت دهند و مردم امیدوار و دلگرم و مطمئن از سلامت کار باشند.

امام جمعه زاهدان با ابراز خرسندی نسبت به اخذ مجوز برای جذب نیروهای بومی، عنوان داشت: تاکید بر آموزش در جهات مختلف محتوایی، مهارتی و مباحث تربیت کاری و فنی صورت بپذیرد تا به خاطر عدم توانایی نیروها، حقی نا حق نشود.

آیت‌الله محامی در ادامه به مسأله اطاله دادرسی و تاکید رئیس قوه قضائیه و رئیس کل دادگستری استان در جهت کاهش زمان بررسی پرونده‌ها پرداخت و گفت: کاهش زمان دادرسی جای خوشحالی دارد، اما هنوز با استان‌های دیگر فاصله داریم و باید با تامین ملزومات آن این امر را محقق نمود و همان گونه که رئیس کل دادگستری عنوان داشتند اطاله دادرسی زمینه فساد، دلالی و واسطه گری را فراهم می‌کند.

وی به مقوله مجازات زندان و تاکید رئیس قوه قضائیه مبنی بر مجازات‌های جایگزین اشاره کرد و بیان کرد: مجازات‌ها باید بازدارنده باشد و مردم هم باید توجیه بشوند که راه حل فقط زندان نیست که اگر فردی را زندان نفرستادند تلقی کم‌کاری یا پارتی‌بازی کنند و باید کار فرهنگی بشود و مجازات زندان به خاطر آسیب‌های فراوانی از جمله مسائل خانوادگی، هزینه‌هایی که باید برای فرد زندانی بشود و تاثیرات منفی زندان بر متخلفین تازه‌کار و...تا حد امکان کاهش پیدا بکند البته در برخی مواقع که ناچار هستیم باید فضای زندان واقعا فضای آموزش، تربیت و بازپروری باشد و هم از جهت سختی، جنبه بازدارندگی داشته باشد.

مردم باید احساس کنند که دستگاه قضائی مرجع و پناه‌گاه آنهاست

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، احساس امنیت را در کنار خود امنیت مهم قلمداد کرد و افزود: مردم باید احساس کنند که دستگاه قضائی مرجع و پناه‌گاه آنهاست در شرایطی که فعالیت‌های انبوهی از سوی دستگاه قضا صورت می‌پذیرد اما مردم گلایه دارند، باید این مقوله به صورت کارشناسی بررسی شود.

امام جمعه زاهدان با استقبال از راه‌اندازی خانه‌های سازش محلی، بیان داشت: مصالحه و گفتگو میان طوائف و قبایل، رسم سیستان و بلوچستان و نقطه مثبتی است که خودشان با اصطلاحا «ریش‌سفیدی»، موضوع را حل می کنند و از این ظرفیت باید استفاده کرد.

آیت‌الله محامی خواستار کار کارشناسی و پاسخ به این سؤال شد که صلح‌های صورت گرفته در شوراهای حل اختلاف چند درصد ماندگار و پایدار است.

وی با اشاره به گزارش ارائه شده درباره تصرف اراضی ملی و سندهایی که در دست افراد مختلف است، تصریح کرد: پدیده زمین‌خواری برای برخی در استان تبدیل به یک حرفه شده است و باید با دستگاه‌هایی هم که شاید به خاطر رابطه با برخی افراد به آنها سند می‌دهند برخورد صورت پذیرد و باید دانسته شود که سند زدن به عنوان زمین های ملی شرط لازم بوده اما شرط کافی نیست.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در رابطه با گزارشی که درباره واقعه 8 مهر زاهدان مطرح شد، بیان داشت: واقعیت این است اتفاقی که در سال گذشته رخ داد خیلی ناهنجار بود و و این یک آزمون بزرگ برای همه ما و مردم و در واقع یک امتحان الهی است و دستگاه قضائی و سازمان قضائی نیروهای مسلح یکی از موارد مهمی هستند که در برابر این آزمون مهم قرار گرفته‌اند.

امام جمعه زاهدان با بیان این که مردم منتظر هستند ما چه اقدامی صورت می‌دهیم و آیا به دنبال اجرای عدالت هستیم، ادامه داد: اجرای عدالت ابعاد مختلفی دارد و بررسی جامع، دقیق، منصفانه و برخورد متناسب و بازدارنده با متخلفان از هر ناحیه‌ای که باشند باید انجام بشود.

آیت‌الله محامی ادامه داد: عده‌ای از مردم به ناحق تیر خوردند و شهید و جانباز شدند؛ تعدادی از بسیجیان و پاسداران شهید شده‌اند؛ عواملی دست به آشوب‌گری در خیابان‌ها و آتش زدن اموال عمومی و خصوصی زده‌اند؛ عده‌ای با بیانیه، توئیت، سخنرانی و امثال اینها  التهاب‌آفرینی نموده و دعوا درست کردند که باید برای هر کدام پرونده تشکیل بشود و برخورد لازم صورت پذیرد.

وی با اشاره به ادعای مطرح شده در چند روز اخیر که مثلا کسی را گرفته‌اند و ادعا کرده است که قصد داشته اقدامی انجام بدهد، بیان داشت: در مصاحبه‌ای که از سوی مقامات قضائی منتشر شده به به درستی عنوان شد که باید ثابت کنند و این مهم باید پیگیری بشود که اگر کسی قصد داشته چنین اقدامی مرتکب بشود با وی برخورد شود و اگر اصل قضیه، دروغ و فضاسازی است باید با عوامل آن برخورد قاطع بشود و این یک نمونه است و بقیه ادعاها هم مثلا در مورد تجاوز به زندانی‌ها باید ثابت بشود.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با بیان این که اگر این موارد را پیگیری نکنید همچنان ادامه پیدا می‌کند، افزود: همه دستگاه‌ها و اشخاص در هر جایگاهی در برابر قانون باید مساوی باشند و قرار نیست همواره اتهام زده شود و بلند گوی دشمن و افکار دشمن در استان روشن باشد و ما هم برخوردی نداشته باشیم البته برخورد دستگاه‌های مختلف لازم است که یکی از آنها دستگاه قضا است.

لازم به ذکر است در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین علی مصطفوی‌نیا رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان و ابوالفضل ماهگلی رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح به ارائه گزارش پرداختند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار