در آیین رونمایی از سند رودخانه کرج به نام دولت جمهوری اسلامی ایران، ۳۰ فقره سند رودخانه کرج به نماینده وزارت نیرو تحویل داده شد.
کد خبر: ۱۱۱۴۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰ 10 July 2023

سند مالکیت رودخانه کرج به نام دولت صادر شد

به گزارش «تابناک البرز» در آیین رونمایی از سند رودخانه کرج به نام دولت جمهوری اسلامی ایران که با حضور مسئولان قضایی استان از جمله رئیس کل دادگستری استان و معاونان وی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرج، مدیران کل منابع طبیعی، ثبت اسناد و املاک و آب منطقه‌ای استان و نمایندگان وزارت نیرو در محل سالن جلسات حوزه ریاست دادگستری کل استان البرز برگزار شد 30 فقره سند رودخانه کرج به نماینده وزارت نیرو تحویل داده شد.

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز در این آیین با تقدیر از تلاش انجام شده در سنددار کردن رودخانه کرج با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در شورای تحول و تعالی قضایی دادگستری کل استان البرز، اظهار کرد: پس از دستور رئیس قوه قضاییه در جلسه دی ماه شورای عالی قوه قضاییه و شورای عالی حفظ حقوق بیت المال در سال 1400، مبنی بر آزادسازی بستر رودخانه کرج، اقدامات مقتضی در دادگستری کل استان البرز وارد فاز عملیاتی شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه با مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی و قرارگاه صیانت از بیت المال استان، یکی از اقدامات مورد پیگیری به موازات آزادسازی بستر رودخانه کرج، موضوع تعیین حدود بستر و حریم این رودخانه بود، بیان کرد: این اقدام در راستای اجرای مقررات قانون آب و نحوه ملی شدن آن و قانون توزیع عادلانه آب با همکاری همه دستگاه‌های متولی از جمله شرکت آب منطقه‌ای استان، ادارات کل منابع طبیعی، راهداری و شهرداری کرج بود که در نهایت منجر به صدور اسناد کاداستر و حدنگاری بستر رودخانه کرج توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک استان البرز شد.

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه سند دار شدن رودخانه کرج، از تصرفات احتمالی در آینده پیشگیری خواهد کرد، گفت: با وجود موانع متعدد از جمله مشکلات دسترسی، وجود معارضان حقیقی و حقوقی، اما شاهد آن بودیم که با تلاش و همکاری همه دستگاه‌ها این مهم انجام و با تهیه نقشه‌های مربوطه، حدود بستر و حریم رودخانه کرج تعیین و تداخلات با اراضی دیگر از جمله اراضی ملی و منابع طبیعی و املاک اشخاص حقیقی و حقوقی رفع شد.

اجرای دستور رئیس قوه قضاییه

وی سند دار شدن این رودخانه را در راستای اجرای کامل دستور رئیس قوه قضاییه در آزادسازی بستر رودخانه کرج و نیز پیشگیری و اقدام به موقع از تصرفات احتمالی آینده بیان کرد و گفت: با تلاش همه دستگاه‌ها به ویژه آب منطقه‌ای و اداره کل منابع طبیعی و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان البرز اسناد مالکیت رودخانه کرج به نام دولت صادر شد.

صدور سند برای 76 کیلومتر و هزار و 60 هکتار

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه سند رودخانه کرج در 30 برگ و به نام دولت جمهوری اسلامی ایران و به نمایندگی شرکت آب منطقه‌ای استان البرز صادر شده است، اضافه کرد: اسناد مالکیت رودخانه، شامل بستر و حریم تمام مسیر رودخانه کرج از حد فاصل سه راهی دیزین تا پل فردیس به طول 74 کیلومتر و مساحت 1060 هکتار است.

وی افزود: با صدور این اسناد، گامی مهم و اساسی در راستای اجرای دستورات رئیس قوه قضائیه در آزادسازی کامل بستر رودخانه کرج، جلوگیری و پیشگیری از تصرفات مجدد، ایجاد آلودگی محیط زیستی و مخاطرات مربوط به سیل برداشته شد.

ویژگی‌های اسناد صادره

رئیس کل دادگستری استان البرز در ادامه برخی ویژگی‌های اسناد صادره و دستاورد‌های این اقدام را برشمرد و گفت: ویژگی مهم اسناد صادره این است که با توجه به مکان‌محور بودن سند‌ها و وجود مختصات دقیق، امکان پایش و کنترل متر به متر محدوده بستر رودخانه کرج به منظور پیشگیری و مقابله به هنگام جهت تصرفات احتمالی در آینده فراهم خواهد بود.

وی افزود: همچنین با توجه به صدور سند مالکیت به نام دولت، شرکت آب منطقه‌ای استان به عنوان دستگاه متولی، امکان طرح، پیگیری و دفاع از شکایات و دعاوی مطروحه را خواهد داشت.

در پایان این مراسم 30 برگ اسناد رودخانه کرج توسط رئیس کل دادگستری استان البرز به نمایندگان وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان البرز تحویل داده شد و دست‌اندرکاران این دستاورد مورد تقدیر نماینده عالی قوه قضاییه در استان البرز قرار گرفتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار