کد خبر: ۱۱۱۴۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲ 11 July 2023

روایت قالیباف از خواسته دشمن در موضوع حجاب

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در نشست با جمعی از هم‌رزمان دفاع مقدس و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: وقتی به مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص مجلس نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم ایشان به شاخص‌ها نگاه می‌کنند و به برآیند خروجی عملکرد مجلس توجه دارند. گاهی نگاه ما به مصداق‌هاست. مثلاً یک آقایی یک حرفی در مجلس زده یا مرتکب خطایی شده و این خطا را به حساب تمام مجلس می‌گذاریم. مشخص است این دو شاخص در قضاوت کاملاً باهم متفاوت است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم عمل یک یا چند نفر را در یک مجموعۀ ۲۹۰نفری به حساب برآِیند عملکرد کل مجلس بگذاریم و بگوییم این مجلس انقلابی نیست.

قالیباف گفت: در لایحۀ حجاب، تمام تلاش مجلس تصویب قانونی دقیق و قابل‌ اجراست تا جلوی هنجارشکنی‌ها را در این زمینه بگیریم

وی ادامه داد: در مسئلۀ حجاب، از ابعاد مختلف مانند بُعد شرعی، قانونی، اجتماعی و فلسفی وظیفه داریم. معتقدم جنبۀ هویتی حجاب مهم‌تر از چهار بُعد دیگر آن است. جنس این کار نیز ایجابی است. در گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس مشخص شد ۳۲ دستگاه، که اعتبار می‌گیرند تا در حوزۀ حجاب کار کنند، کوتاهی کرده‌اند. باید دقت کنیم در این میدان دوقطبی‌سازی ایجاد نکنیم. مردم را مقابل هم قرار ندهیم که این کار خواستۀ دشمن است.

***

انتقاد روزنامه جمهوری از مولوی عبدالحمید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «حمله چهار تروریست به کلانتری 16 زاهدان که به هلاکت خود آنها و شهادت دو نفر از نیروهای انتظامی مستقر در این کلانتری منجر شد، نتیجه مستقیم سخنان افراطی کسانی است که در چند ماه گذشته با سوء‌استفاده از تریبون‌های نمازجمعه و سایر امکانات تبلیغاتی استان سیستان و بلوچستان تلاش کردند بذر بدبینی در جامعه بپاشند.

واقعه پائیز 1401 در عین حال که در جای خود قابل تفسیر و تحلیل است، این عارضه را نیز برای عده‌ای از افراد ساده‌لوح یا وابسته داشت که تصور کردند کار نظام جمهوری اسلامی تمام است و باید با موضعگیری‌های افراطی، سهمی برای آینده خود دست و پا کنند.

تحلیل‌های تاثیر گرفته از القائات رسانه‌های خارجی در ایام و هفته‌ها و ماه‌های نیمه دوم سال 1401 بقدری زیاد بود که این افراد را دچار توهم شدید کرد و آنها با چنان تصور خامی، از خط قرمزها عبور کردند و هرچه خواستند گفتند بطوری که حتی ملاحظه همبستگی ملی، وحدت پیروان مذاهب و روابط مستحکم اقوام را هم نکردند و به همه چیز به عنوان ابزارهائی برای رسیدن به اهداف و امیال شخصی و گروهی خود نگاه کردند.

نتیجه این شد که عده‌ای در اثر اعتماد به این افراد خودمحور اما ساده‌‌لوح یا وابسته، دچار هیجان شدند و با شعارهای هنجارشکنانه در بعضی شهرهای بلوچستان به خیابان‌ها ریختند و عده‌ای نیز اقدام به ترور بعضی ائمه جمعه، مسئولین و نیروهای امنیتی کردند با این هدف که استان سیستان و بلوچستان را ناامن نمایند.

حمله دیروز به کلانتری 16 زاهدان، تازه‌ترین عارضه آن موضعگیری‌های افراطی است. صاحبان این مواضع انحرافی و ضدوحدت ملی طبعاً باید پاسخگوی سخنان افراطی چند ماهه اخیر خود باشند و تاوان ایجاد ناامنی‌ها و ریخته شدن خون‌های بی‌گناهان را بدهند.

مردم استان سیستان و بلوچستان، همواره ثابت کرده‌اند که حامی شیعه و سنی و علاقمند به همبستگی ملی هستند. سران اقوام و طوایف نیز بارها این روحیه را نشان داده‌اند و با تعابیر مختلف آن را اعلام کرده‌اند. اکنون زمان آنست که مدعیان هدایتگری و کسانی که خود را زبان مردم جا می‌زنند، در روش انحرافی خود تجدید نظر کنند و با فاصله گرفتن از افراط، درصدد جبران گذشته برآیند و کاری نکنند و به راهی نروند که بازگشت از آن ناممکن باشد.»

هشدار وحیدی درباره حمله تروریستی زاهدان

وزیر کشور گفت: دستگاه های اطلاعاتی و انتظامی ما تروریست ها را رها نخواهند کرد.

به گزارش ایسنا، احمد وحیدی در واکنش به حمله مسلحانه به کلانتری ۱۶ زاهدان، گفت: اتفاق روز گذشته یک اتفاق تروریستی بود و در واقع این افراد به عنوان مردم عادی وارد شده و بعد یک کار تروریستی را شکل دادند.

وی تاکید کرد: گروه‌هایی که چنین فعالیت‌های تروریستی دارند، بدانند که دستگاههای اطلاعاتی و انتظامی ما آنها را رها نخواهند کرد.

وزیر کشور تصریح کرد: ما از دولت همسایه انتظار داریم از مرزها مراقبت و آنها را کنترل کند و با افرادی که از آن‌ سوی مرزها می‌آیند، برخورد شود.

واکنش رسانه نزدیک به شعام به حمله تروریستی زاهدان

نورنیوز، در واکنش به حمله تروریستی به کلانتری 16 زاهدان در توییتر نوشت: «اظهارات ساختارشکنانه و اقداماتی که بستر ناامنی و خونریزی را در استان سیستان و بلوچستان ایجاد می‌کند، مخدوش کننده امنیت به عنوان خط قرمز نظام است. خون پاک شهدای مدافع امنیت که در حمله تروریستی به کلانتری ۱۶ زاهدان به شهادت رسیدند، بدون تقاص نخواهد ماند.»

***

4 سناریو در مقابل لاریجانی

دنیای اقتصاد نوشت: «آنچه در حال حاضر می‌تواند علی لاریجانی را یک بار دیگر از گوشه عالم سیاست به صحنه سیاست بازگرداند، انتخابات ۱۱اسفند مجلس است؛ فارغ از آنکه او خود را به عنوان نامزد معرفی کند یا خیر. ۴سناریو را با توجه به در پیش بودن دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی برای این سیاستمدار قابل فرض است: 

سناریوی اول: علی لاریجانی ترجیح خواهد داد به جای ورود مستقیم به انتخابات دست به تهیه لیست انتخاباتی از چهره‌های نزدیک به خود بزند و لیستی با حمایت خود راهی مجلس شورای اسلامی کند. براساس این سناریو علی لاریجانی با این کار عملا خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ آماده خواهد کرد؛ چراکه درصورت ورود احتمالی‌اش به پاستور به همراهی بخش قابل توجهی از مجلس شورای اسلامی با خود نیاز خواهد داشت...

سناریوی دوم: براساس این سناریو، علی لاریجانی، انتخابات مجلس را به عنوان هدف اصلی خود در نظر گرفته است. به این ترتیب با توجه به آگاهی کامل او از شرایط کشور، لاریجانی حتی قائل به به‌دست‌آوردن حداقل ۱۰ درصد رای تهرانی‌ها برای ورود به مجلس شورای اسلامی خواهد بود. او البته در این رهگذر رقیب سرسختی همچون محمد‌باقر قالیباف دارد که یا باید با او به رقابت بپردازد یا پروژه ائتلاف با او را پیاده کند.

سناریوی سوم: مطابق این تحلیل علی لاریجانی از این پس همچون هاشمی‌رفسنجانی در پشت پرده سیاست فعالیت خواهد کرد...

سناریوی چهارم: در این تحلیل برخی براین نظرند که لاریجانی تا ۱۴۰۸صبر خواهد کرد تا از ورای این صبر چند ساله و سنجیدن شرایط آتی کشور با دست پرتر قدم به کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۸سال آینده بگذارد. مزیت این سناریو این است که او تا جای ممکن خود را از آسیب‌های ورود به انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری تا ۱۴۰۴ مصون نگه خواهد داشت.»

***

گروه فشار جدید از نظر ضرغامی

عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی به ایلنا گفت: مسائل مربوط به حجاب و عفاف هم به نظر من بر اساس قانون باید جلو برود و همه باید به قانون پایبند باشیم. هم ما پایبند هستیم و هم مردم عزیزمان پایبند هستند و من برداشتم این است که بعضی موارد بسیار جزئی و نادر پیدا می‌شود که این‌ها آن روند کلی را از بین می‌برد، یعنی اگر مثلاً ۲ الی ۳ هزار نفر برای یک کنسرتی آمدند و یک یا چند نفر رفتار نامطلوبی را انجام می‌دهند (در واقع من این‌ها را گروه فشار جدید نامگذاری کردم) حداقل باید به آن ۳ هزار نفری که آمده‌اند احترام بگذارند و رعایت کنند. البته ما برنامه‌ریزی خوبی کردیم و محل‌های کنسرت ما از این جهت کنترل می‌شود و مشکل خاصی نیست. ولی من فکر می‌کنم این مسئله نیاز به یک تفاهم ملی دارد همه باید به این نتیجه برسیم حجاب و عفاف دستاورد انقلاب و نظام است. جزو ارزش‌ها و مزیت‌های واقعی است که انقلاب اسلامی به ما عرضه کرده لذا همه ما باید تلاش کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: درک درستی هم از بعضی از رفتارهایی که ناخودآگاه است و لجبازی پشتش نیست اگر صورت بگیرد، به نظر من هم حجاب و عفاف در جامعه رعایت می‌شود هم آن حداقل شرایط امنیت روحی و روانی که باید برای گردشگران وجود داشته باشد، ان‌شاءالله ایجاد می‌شود.

***

خاموشی برنامه‌ریزی شده نداریم

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه روز گذشته تقاضای مصرف برق تا ۷۱ هزار و ٥٠٠ مگاوات پیش رفته که همین مساله فشار زیادی را روی شبکه و تاسیسات برق ایجاد کرده است، اظهار کرد: اکنون شرایط تامین برق پایدار است اما افزایش مصرف احتمال وقوع حوادث  را زیاد می‌کند که با کاهش مصرف توسط مشترکان حوادث روی شبکه کاهش می یابد.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای برای انتشار جداول خاموشی وجود ندارد و با همکاری مردم می توانیم تابستان را پشت سر بگذاریم، گفت: مشترکان با رعایت بیشتر نه تنها می توانند پاداش صرفه جویی بگیرند بلکه پایداری شبکه برق را هم تضمین خواهند کرد.

وزیر کار: افزایش قیمت‌ برخی کالاها در ترمیم حقوق و یارانه‌ها جبران شده‌است!

سیدصولت مرتضوی در گفت وگو با ایرنا درباره افزایش حقوق کارگران و احتمال تشکیل مجدد شورای عالی کار در نیمه نخست سال جاری مطابق درخواست اعضای کارگری شورای عالی کار اظهار کرد: من در پایان نشست شورای عالی کار در اواخر اسفند ۱۴۰۱ اعلام کردم چنانچه دولت تصمیم گرفت لایحه جدیدی در رابطه با افزایش حقوق بگیران دولت تقدیم مجلس کند و حقوق کارمندان افزایش پیدا کرد، ما هم در شورای عالی کار متناسب با آن، برای افزایش دستمزد کارگران اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: خوشبختانه اردیبهشت امسال تنها سالی بود که نرخ تورم‌ کاهشی و ۱.۴ درصد بوده که جای قدردانی دارد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما هم قبول داریم قیمت برخی اقلام قبل و بعد از حرف ترجیحی تغییر کرده است اما باید یادآور شد که دولت در قالب پرداخت یارانه، آن را جبران کرده و این قابل قبول است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم به آمارهای بانک مرکزی استناد کرد و گفت: معدل تورم را بانک مرکزی اعلام می کند که بر اساس آن این شاخص در سال گذشته بین ۴۳ تا ۴۶ درصد بود که ما آن را از طریق پرداخت یارانه و افزایش حقوق جبران کردیم.

مرتضوی با اشاره به اقدامات وزارتخانه ها برای مهار تورم اظهار داشت: امسال هم خوشبختانه امیدواریم تورم را به کمک مردم مهار کنیم.

***

پاسخ روزنامه دولت به حجاریان

ایران نوشت: « از رایج‌ترین تکنیک‌های عملیات روانی، «تکنیک فریب» است. در این تکنیک، تلاش می‌شود تا حقیقت و عمق ماجرا را پنهان کنند و با خلق حواشی و تصویرسازی‌های جعلی و غیرواقعی در حالی از مردم و افکار عمومی دم می‌زنند که در واقع به نام مردم به دنبال نان خودشان هستند. امروز با برخی از جریان‌های سیاسی در کشور روبه‌رو هستیم که به هر بهانه‌ای و با روش‌های مزورانه به دنبال این هستند که خدمات خالصانه به مردم را پنهان یا سانسور کنند یا با اغتشاش رسانه‌ای، تصویری غیرواقعی به مردم القا نمایند. این جریان مرموز سیاسی بشدت عصبانی است که چرا دولتی توانسته به انجماد برجامی، ترک فعل در حوزه مسکن و شهرسازی، قطع رابطه با همسایگان، رشد اقتصادی صفر درصدی، اشرافی‌گری مزمن، پدیده بی‌مسئولیتی دولت و صبح جمعه‌های پرکابوس و... پایان دهد....

سناریوهای فریبکارانه و عملیات روانی این جریان سیاسی وقتی انتخابات را می‌بازد و به تبع آن در قدرت نیست؛ یک سناریوی چندمرحله‌ای است: ابتدا مثل سال 88 سعی می‌کنند بگویند تقلب شده! در مرحله بعد تلاش می‌کنند بگویند انتخابات مهندسی شده بوده! بعد به مرحله‌ای می‌رسند که رأی مردم را با عینک حزبی و قبیلگی به رأی خوب و بد تقسیم می‌کنند، وقتی هم خدمات یک دولت پرکار و حاضر در میدان و صحنه را می‌بینند، می‌گویند رئیس‌جمهور باید استعفا دهد! در تازه‌ترین اتفاق، یکی از رسانه‌های این جریان سیاسی پرمدعا، این ادعای واهی را به پیش کشیده که اساساً الان چیزی به نام دولت به معنای مرسوم آن هم نداریم!»

تناقض اصلاح طلبان در نقد حاکمیت یکدست

 مثلث‌آنلاین نوشت: هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم، شاهد موج تخریب‌های تازه اصلاح‌طلبان هستیم. آنها از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا علیه رقیب بتازند و فرقی هم نمی‌کند بهانه چه باشد. البته بعضی از بهانه‌های تخریب کم‌وبیش در سال‌های اخیر وجود داشته و حالا شاهد تشدید آنها هستیم؛ از جمله استفاده از عبارت «شکست یک‌دستی حاکمیت».

آنها مدام می‌گویند که حاکمیت یکدست یعنی هم‌سویی قوای مجریه، مقننه و قضائیه باعث ایجاد تک‌صدایی در کشور و عدم پاسخگویی مسئولان شده است. در نگاه اول هم می‌شود فهمید که اصرار بر این گزاره با هدف سیاسی‌کاری است و هیچ مستندی مبنی بر ناکارآمدی قوا در سال‌های اخیر وجود ندارد. شاید کارشناسان نقدهای کارشناسی در حوزه‌های مختلف به دولت و مجلس وارد کنند اما این سیاه‌نمایی که مجموعه قوا عملکردی ناکارآمد داشته‌اند، بی‌تردید با هدف سیاسی و انتخاباتی است تا نگاه مردم را رقبای سیاسی خود مملو از بی‌اعتمادی کنند.

از قضا همسویی دولت و مجلس در سال‌های اخیر باعث پیشبرد بهتر امور شده است و دیگر مانند گذشته نیست که لوایح بعد از تصویب در مرحله اجرا دچار مشکل شود یا طرح‌های دولت به دلیل رقابت‌های سیاسی در مجلس معطل بررسی شود...

افزون بر این اصلاح‌طلبانی که امروز منتقد همسویی قوا هستند، در دوره تصدی خود تمام تلاششان را می‌کردند که به قول سعید حجاریان فتح کرسی به کرسی کنند حالا منتقدان حاکمیت یک‌دست شده‌اند.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار