مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: ۱۲۳ تنها مرجع مداخله در موضوعات مربوط به فوریت‌های اجتماعی است و همچنین۲۰ تیم اورژانس در استان داریم که به صورت شبانه‌روزی فعالیت‌های اساسی را انجام می‌دهند
کد خبر: ۱۱۱۵۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱ 16 July 2023

به گزارش تابناک رضوی، مسعود فیروزی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته بهزیستی با اشاره به اینکه  بهزیستی خراسان رضوی ۶۰ وظیفه و ۱۷۰ فعالیت دارد، اظهار کرد: جمعیت هدف حوزه اجتماعی و حمایتی حدود ۷۰ هزار نفر است. در مجموع ۲۱۰ هزار پرونده برای ارایه خدمت در بهزیستی داریم که با احتساب اعضای خانواده ۷۰۰ هزار نفر می‌شوند یعنی ۱۰ درصد یا بیشتر جمعیت استان جامعه هدف بهزیستی هستند.

وی افزود: در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان برای یارانه مراکز شبانه‌روزی افراد دارای معلولیت و ۱۲۰ میلیارد تومان برای مراکز توانبخشی روزانه افراد دارای معلولیت یارانه پرداخت کردیم. همچنین ۵۰ میلیارد تومان حق پرستاری و ۵۰۰ میلیارد تومان مستمری پرداخت شده است. ۱۱۱۱ مسکن تحویل جامعه هدف و برای امسال بیش از ۱۴۰۲ واحد هدف‌گذاری شده است. حدود ۳۰۰ مرکز شبانه‌روزی در سطح استان داریم که ۲۰ هزار نفر به صورت شبانه‌روزی در این مراکز ساکن هستند. 

وی به  طرح بهسرا اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری بهزیستی و دادگستری استان با موضوع شیرخوارگاه بدون فرزند در دستور کار قرار گرفت که موجب می‌شود سرعت سازوکار فرزندخواندگی را افزایش دهد. 

مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: چندین دوره برای تمام مربیان و مسئولان مراکز صرفا در خصوص خودکشی و پیشگیری از اقدام به خودکشی برگزار و در رابطه با امور فراغتی آن‌ها برنامه‌هایمان را قوی‌تر کردیم.

وی ادامه داد: ما در بهزیستی دو همکار روانپزشک مشغول به کار داریم و برای اینکه شائبه‌ای در خصوص همکار بودن این روانپزشکان پیش نیاید با روانپزشک‌های زبده و باتجربه‌ای خارج از سازمان قرارداد بستیم که هفتگی تمام مراکز ما را بررسی می‌کنند. 

فیروزی به غربالگری به عنوان دیگر فعالیت بهزیستی اشاره کر د و گفت: در سال گذشته برای ۱۰۱ هزار و ۶۲۹ نوزاد در زایشگاه با ضریب نفوذ بیش از ۹۸ درصد غربالگری شنوایی انجام شده است. 

وی در بخش دیگر سخنان خود به موضوع معتادان متهاجر اشاره کرد و گفت: برای جمع‌آوری معتادان متجاهر با تعداد ۶ تا ۷ هزار نفر در ۲۳ مرکز استان سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

این مقام مسئول تصریح کرد: ما در حال حاضر محدودیت فضا نداریم به طوریکه ظرفیت پذیرش نسبت به چند سال پیش سه تا چهار برابر افزایش پیدا کرده است. 

وی ابراز کرد: سال گذشته حدود ۱۵۰۰ کودک کار و خیابان ساماندهی شدند که ۶۵ تا ۷۰ درصد آن تابعیت ایران نداشتند و غالبا از کشور افغانستان بودند و کمتر از نیم درصد آن‌ها کودکان بی‌سرپرست هستند که پدر و مادر ندارند، کمتر از ۱۵ درصد تک‌والدی و ۸۵ درصد دارای پدر و مادر هستند. کمتر از ۵ درصد کودکان کار سابقه سومصرف مواد مخدر داشتند. از دید لیدرها این کسب و کار است. 

فیروزی خاطرنشان کرد: ۱۲۳ تنها مرجع مداخله در موضوعات مربوط به فوریت‌های اجتماعی است و همچنین۲۰ تیم اورژانس در استان داریم که به صورت شبانه‌روزی فعالیت‌های اساسی را انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: در دوران کرونا در سال‌های ۹۸ و ۹۹، ۱۰۱ هزار و ۷۲۹ تماس، حضور و مداخله داشتیم. در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ هزار و ۳۵۷ نفر و در سال گذشته به ۲۱ هزار و ۹۴۱ خدمت‌رسانی کردیم. همچنین ۸۷۱۲ خدمت سیار و ۶۳۷۵ مداخله در بحران داشتیم.

وی در پایان گفت:  مستمری به حدود ۱۱۶ هزار نفر مددجو پرداخت می شود که شامل ۹۵ هزار نفر در حوزه توانبخشی و حدود ۲۰ هزار نفر در حوزه اجتماعی و حمایتی هستند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار