این‌گونه که پیداست سرنوشت بیدود در استان فارس و شهر شیراز پس از گذشت تقریباً چهار سال هنوز در هاله‌ای از ابهام است و این در حالی است که یکی از مطالبات جدی مردم بازگشت این دوچرخه‌های نارنجی به سطح شهر است.
کد خبر: ۱۱۱۵۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰ 17 July 2023

تابناک فارس به نقل از شیرازه: دل‌انگیزترین صحنه زیست‌محیطی برای شهروندان شهرهای بزرگ، نظاره آسمان آبی، تنفس مطلوب اکسیژن و لحظاتی است که یک دوچرخه‌سوار با انرژی و نشاط از کنارشان عبور می‌کند این‌ها حرف یک دوچرخه‌سوار ورزشکار است که می‌گوید مردم همیشه با لبخند و حسرت به من نگاه می‌کنند.

وقتی برای نخستین‌بار شهرداری شیراز، ایستگاه‌های بیدود را در نقاط مختلف شهر ایجاد کرد بسیاری از مردم به تحسین این حرکت پرداختند و آن را اقدامی برای گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری و عاملی در جهت کاهش آلودگی هوا دانستند.

مردم امیدوار بودند تا اتفاقی بیفتد، اما خیلی زود این امیدواری به یاس تبدیل شد بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط مدیریت شهری شیراز استقبال شیرازی‌ها از این دوچرخه‌ها بی‌نظیر و حتی از پایتخت نیز بیشتر بوده است.

سی‌ام آذرماه ۹۸ آئین رونمایی از دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز برگزار و این سامانه حمل‌ونقل عمومی پا به خیابان‌های شیراز گذاشت.

چند روزی بیشتر از سه و نیم ساله شدن دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز نگذشته بود که اواخر خردادماه سال اخیر پایان فعالیت دوچرخه‌های بیدود در شیراز از سوی شرکت بیدود اعلام و نارنجی‌های بدون دود روانه پارکینگ شدند.

فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی بیدود در کلان‌شهر شیراز از ابتدای تیرماه سال اخیر تعطیل شد این در حالی بود که بیدود سواران در شیراز۸۱ هزار و ۳۶۵نفر بودند و حدود یک میلیون و ۱۴۸ هزار و ۴۳۸ سفر در سامانه ثبت شده بود.

این عده از شهروندان از اینکه بدون هیچ توضیحی فعالیت دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ بیدود در شیراز تعطیل شده در فضای مجازی و حقیقی ابراز گلایه کردند.

در ابتدا مطرح شد که تعطیلی بیدود در شیراز برای عدم استفاده بانوان از این دوچرخه‌ها بوده است.

بعد از چند روز شرکت انجام‌دهنده این کار اعلام کرد متأسفانه توفیق ادامه خدمت‌رسانی به شهروندان محترم شیرازی از ما سلب شد و طی چند روز آینده و پس از محاسبات مالی، بازگشت مانده حق عضویت شهروندان محترم شیرازی انجام می‌شود.

حال این سوال مطرح است آیا تمامی محاسبات مالی و حق عضویت شهروندان شیرازی پرداخت شد؟

بسیاری از مردم در شبکه‌های مجازی هنوز که هنوز است پیغام می‌گذارند که شهرداری این طرح را جهت فاکتورسازی و پول از مردم به راه انداخته بود.

بعضی دیگر می‌گویند به دلیل اینکه خانم‌ها سوار می‌شدند بوده اما بگذریم...

جایگاه خالی بیدود در شهر شیراز نزدیک به یک سال است که مبهم مانده...

حال اگر قرار نیست که این دوچرخه‌ها بازگردانده شوند! شهرداری چه موقع می‌خواهد جایگاه‌های بیدود که خالی مانده را جمع‌آوری کند؟

محمدتقی تذروی نایب‌رئیس شورای شهر شیراز سال گذشته در گفتگو با رسانه‌ای اعلام کرده بود از زمان آغاز فعالیت این دوچرخه‌ها هیچ افزایش مبلغی برای استفاده شهروندان صورت نگرفت چرا که بر اساس ماده‌قانونی تعریف شده در قرارداد با این شرکت، در صورت افزایش هرگونه هزینه، شرکت بیدود باید با مجوز شورای شهر دراین‌خصوص اقدام کند.

به گفته تذروی که خود در یک سال گذشته رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر نیز بود؛ این شرکت بدون مجوز شورا قدری نسبت به افزایش قیمت اقدام کرده که شهرداری ورود و برای جلوگیری از این افزایش هزینه اقدام به تعطیلی کرد تا یک قرارداد جدید منعقد شود.

اما بعد از آن حسین قاسمی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت بیدود در یک مصاحبۀ مطبوعاتی مجازی با خبرنگاران شیراز به تشریح روند فعالیت این شرکت با شورا و شهرداری شیراز پرداخت.

به گفته وی شهرداری موظف شده بود که یارانه بابت هر سفر به شرکت پرداخت کند تا کرایه سفر برای شهروندان بالا نرود.

تقریباً ناپدیدشدن دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز

هادی شه‌دوست معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری شیراز خردادماه ۱۴۰۲ در حاشیه نخستین همایش دبیران شورای ترافیک کشور در شیراز در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس تفاهم‌نامه شهرداری شیراز و یک شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده موتورسیکلت‌های برقی، به شهروندان شیرازی تسهیلات خرید این وسیله نقلیه پرداخت می‌شود، این اقدام در راستای پاکیزگی هوای شیراز اتخاذ شده است.

شه‌دوست افزود: یکی از معضلات بزرگ کلان‌شهرها بحث آلودگی هواست و در این راستا شهرداری شیراز مذاکراتی با چندین شرکت به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است.

این‌گونه که پیداست سرنوشت بیدود در استان فارس و شهر شیراز پس از گذشت تقریباً چهار سال هنوز در هاله‌ای از ابهام است و این در حالی است که یکی از مطالبات جدی مردم بازگشت این دوچرخه‌های نارنجی به سطح شهر است.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که هنوز هم تابلوهای تبلیغاتی بیدود در سطح شهر موجود است و این یعنی اگر شهرداری قصد بازگرداندن دوچرخه‌ها را ندارد نسبت به جمع‌آوری جایگاه‌های بیدود که جزئی از ترافیک شهری شده است اقدام کند.

کلام آخر:

متاسفانه مدیران شهری شیراز روی خوشی نسبت به تداوم فعالیت دوچرخه‌های بیدود که پاکیزگی هوا و همچنین سلامتی و نشاط شهروندان را در پی داشت نشان نداده‌اند به امید آن روزی که شهرداری و مدیران این استان توجه به ایجاد زیرساخت لازم برای توسعه ورزش همگانی و استمرار هوای پاک در کلان‌شهر شیراز که یک شهر گردشگری است و باید روزبه‌روز پیشرفت کند را داشته باشند.

این پایگاه خبری در روزهای آتی برای اطلاع بیشتر از سرنوشت بیدودهای نارنجی به سراغ متولیان امر در حوزه حمل و نقل و ترافیک خواهد رفت.

برچسب ها: بیدود ، دوچرخه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار