رئیس سازمان انرژی اتمی از آغاز نهضت بهره‌برداری از معادن عمیق‌ خبر داد و گفت: استفاده از معادن عمیق به شکوفایی اقتصادی در صنعت معدن که همیشه مورد تاکید و اشاره مقام معظم رهبری بوده، منجر می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷ 19 July 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، محمد اسلامی در مراسم آغاز عملیات بهره‌برداری از محدوده «آنومالی یازده» مجتمع معدنی و صنعتی سپهبد شهید سلیمانی ساغند اردکان ‌با اشاره به نقش «آنومالی یازده» در توسعه بهره‌برداری از معادن اظهار کرد: عملیات که با نام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) آغاز شد، دو پیام مشخص دارد؛ پیام نخست، تسهیل کردن سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های درونی بوده که شرکت فولاد مبارکه سرمایه‌گذار این طرح است.

وی افزود: از این طریق می‌توانیم در تولید زنجیره ارزش نقش داشته باشیم و با فعال کردن آن از تولید ملی و گشایش در این عرصه پشتیبانی کنیم. همزمان که سازمان انرژی اتمی ایران، مواد پرتوزا را استخراج می‌کند، همچنین به بهره‌برداری از عناصر همراه می‌پردازد و آن‌ها را در چرخه فرآوری قرار می‌دهد و به این طریق گام نخست که پشتیبانی از تولید و گسترش ظرفیت تولید است، شکل ‌می‌گیرد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: پیام یا گام دوم در این پروژه، استفاده از معادن عمیق است. اینکه ما از معادن رخ‌نما بهره‌برداری کنیم و کمتر وارد معادن عمیق بشویم، غفلتی است که در گذشته رخ داده در حالی‌که با توجه به شرایط کشور و نیازهای داخلی، این مسئله یک ضرورت به‌شمار می‌آید. استفاده از معادن عمیق به شکوفایی اقتصادی در صنعت معدن که همیشه مورد تاکید و اشاره مقام معظم رهبری بوده، منجر می‌شود. در همین راستا محدوده آنومالی یازده یکی از معادن عمیق قلمداد می‌شود که ذخیره مناسبی دارد و می‌توان از آن به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه به دنبال شناسایی طرف‌های مشارکت دارای اهلیت و ظرفیت هستیم تا بهره‌برداری از معادن را بیشتر رونق دهیم، گفت: در این دوره مدیریت سازمان انرژی اتمی ایران، پروژه محدوده «آنومالی یازده» مجتمع معدنی و صنعتی سپهبد شهید سلیمانی ساغند اردکان،هفتمین معدنی است که با چنین رویکردی به بهره‌برداری رسید و با ادامه این نهضت و در سال آینده تعداد این معادن بیشتر خواهد شد.

تاثیرگذاری محدوده «آنومالی یازده» در چرخه سوخته هسته‌ای

فاطمی، استاندار یزد درباره آغاز عملیات بهره‌برداری محدوده «آنومالی یازده» ساغند اردکان، اظهار کرد: ضمن تشکر از مهندس اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی باید گفت که اکتشاف و استخراج عناصر پرتوزا در چرخه سوخت هسته‌ای که ابتدای این زنجیره قرار دارد، در یزد در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: خوشبختانه معادن راکد در یزد در حال بهره‌برداری است و امروز این معدن با حضور معاون محترم رییس جمهور و مشارکت شرکت فولاد مبارکه به بهره‌برداری رسید. معدنی که در ابعاد مختلف و در چرخه سوخته هسته‌ای و نیز در زنجیره ارزش فولاد تاثیرگذار خواهد بود.

لزوم نگاه جدی به تکنولوژی استخراج از معادن عمیق در کشور

در بخش دیگر این مراسم، طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه این شرکت بزرگترین تولید کننده فولاد کشور به حساب می‌آید، تصریح کرد: اکنون ایران در صنعت فولاد جایگاه تعیین کننده‌ای دارد. به همین خاطر ضرورت دارد در ارتقای این صنعت مادر به‌ویژه در حوزه‌های بالادستی و مواد اولیه نظیر اکتشاف، استخراج و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های فرآوری معادن  بیشتر کار شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در دستیابی به تکنولوژی استخراج از معادن عمیق در کشور کار جدی انجام نشده است، گفت: با توجه به شرایط کنونی می‌طلبد تا فعالان این زنجیره، وارد عرصه فعالیت شوند. خوشبختانه با لطف خداوند بستری در محدوده آنومالی یازده فراهم شد که شرکت‌های دارای اهلیت از جمله فولاد مبارکه در آن سرمایه گذاری کنند.

طیب‌نیا تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده حدود 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این معدن باید انجام شود که متعاقب آن و در صورت همکاری و مساعدت مسوولان استان، مرحله بعدی کار یعنی تولید کنستانتره و احداث کارخانه‌های فرآوری آغاز خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار