معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: موضع میراث فرهنگی استان مشخص است و شفاف اعلام کرده ایم که هرگونه تخریب و نوسازی " مسجد تاریخی کازرونی" ممنوع است.
کد خبر: ۱۱۱۷۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴ 31 July 2023

سید مهدی موسوی موحد افزود: مسجد کازرونی واجد ارزش فرهنگی و تاریخی است و نه تنها به خاطر قدمت تاریخی بلکه به دلایلی چون معماری آن که در دوره گذار از سنت به مدرنیته ساخته شده ، چرخش هوشمندانه شبستان آن به سمت قبله و خاطره جمعی که مردم محله عباس آباد از این مسجد دارند، جزو بناهای واجد ارزش فرهنگی تاریخی است و به همین دلیل اجازه تخریب نخواهیم داد.

مسجد کازرونی یکی از مساجد معاصر اصفهان در محله عباس آباد است که در اواخر پهلوی اول و اوایل پهلوی دوم به دست علی اکبر کازرونی بنا شد. این مسجد وقف نیست و در تملک خانواده کازرونی است اما برخی هیات امنای این مسجد به دنبال نوسازی آن هستند. کارشناسان پیکسوت حوزه میراث فرهنگی معتقدند این مسجد تداوم معماری گذشته و دوره گذار آن است و باید حفظ شود.

از این رو معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در تیرماه امسال خطاب به شهرداری منطقه یک نامه ای نگاشته که در آن آمده است:" نظر به بند ۳۲ مصوبات کمیسون ماده ۵ مورخ ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۱ در خصوص مسجد کازرونی ، به آگاهی می رساند بنای تاریخی یاد شده از آثا ارزشمند شهر اصفهان است و بر این اساس هرگونه تخریب ، تفکیک و نوسازی آن ممنوع و صرفا مرمت اصولی بنا متناسب با ساختار اصیل و کالبد تارخی ، مطابق با طرح مورد تایید و با نظارت این اداره کل امکان پذیر خواهد بود."

موسوی موحد با اشاره به نامه ای که از سوی اداره متبوعش به شهرداری نوشته شده است، گفت: هیات امنای مسجد کازرونی بدون مجوز میراث فرهنگی و شهرداری نمی‌توانند اقدامی در این مسجد انجام بدهند و این موضوع را در نامه ای که خطاب به شهرداری منطقه یک اصفهان است تاکید کرده ایم و بنابراین مجوز تخریب و نوسازی مسجد را نداده ایم و این کار ممنوع است.

وی افزود: گرچه مسائلی هست که در این رابطه درگیر آنها هستیم ولی نظر ما مشخص است و شهرداری هم درخواست ستاره دار شدن این بنا را در طرح تفصیلی اصفهان داده است.

به گفته معاونت میراث فرهنگی اصفهان درخواست ستاره دار شدن مسجد کازرونی در مرحله اول در کمیته کارِ اداره کل راه و شهرسازی قرار می‌گیرد و بعد از رفتن در کمیسیون ماده ۵ ، با ستاره دار شدن مسجد کازرونی، اقدامات در راستای حفظ این مسجد، مراحلِ خودش را طی می‌کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار