تصمیم گیری در خصوص احداث کتابخانه در محله منظریه شهرکرد، تغییر کاربری زمین کتابخانه رودکی، ساخت کتابخانه در شهرهای بدون کتابخانه بازفت و دستنا، ارائه گزارش از پیگیری مصوبات سفر رییس‌جمهور و برگزاری آیین‌هایی برای بزرگداشت مفاخر فرهنگی استان از مهمترین مصوبات و موضوعات مورد بررسی در نشست روز شنبه انجمن کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری بود.
کد خبر: ۱۱۲۱۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶ 19 August 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری و به نقل از خبرگزاری فارس، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری صبح امروز در این نشست گفت: در سفر رئیس‌جمهور بودجه‌ای برای ساخت کتابخانه در شهر بازفت در نظر گرفته شد که در همین رابطه چند زمین معرفی شد، اما به دلیل اینکه موقعیت مناسب برای اهالی شهر نداشت، رد شده است.

احمد فرهادی بابادی افزود: با وجود اینکه ده‌ها جلسه در این خصوص گرفته شد، اما به تازگی فردی خیّر، ۲۰۹ مترمربع زمین برای احداث این کتابخانه اهدا کرده است که تلاش می‌شود بعد از طی مراحل قانونی از شهرداری و فرمانداری عملیات اجرایی طرح آغاز شود.

وی در ادامه به گزارشی از فعالیت‌های این اداره‌کل نیز اشاره و تصریح کرد: طی ۲ ماه اخیر، یک هزار و ۵۶۸ فعالیت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان در ۱۸ محور در قالب‌های متفاوت کتابخوانی و نقد کتاب برگزار شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: دوازدهمین جشنواره کتابخانه رضوی از دیگر برنامه‌های مهم این اداره‌کل است که در قالب‌های کتابخوانی، دلنوشته و پویش برگزار می‌شود و به دلیل استقبال خوبی که از این برنامه شده مهلت شرکت در آن تا یکم مهرماه تمدید شده است.

فرهادی از ثبت‌نام ۱۷ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی در استان خبر داد و افزود: در این راستا هماهنگی لازم با ادارات و دستگاه‌های دولتی به منظور اطلاع‌رسانی و مشارکت در جشنواره انجام شده است.

به گفته وی، برپایی سه موکب در جشن بزرگ غدیر بود و تهیه برنامه تلوزیونی با عنوان "روز نو" با هدف معرفی کتاب از دیگر برنامه‌های اجرا شده از سوی کتابخانه‌های عمومی استان بوده است.

مظلومیت فضای فرهنگی در کوهرنگ بیداد می‌کند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کوهرنگ نیز در این نشست با گلایه نسبت به اینکه در شهرستان کوهرنگ مظلومیت فضای فرهنگی بیداد می‌کند، گفت: شهرستان کوهرنگ با سه بخش هنوز یک فرهنگسرا ندارد و اگر پنجاه نفر از مسئولان برای برگزاری نشستی در این شهرستان اقدام کنند فضای مناسبی برای برگزاری جلسه وجود ندارد و باید از فضای ورزشی استفاده کرد که مناسب این کار نیست.

روح‌الله غیبی‌پور ادامه داد: از مسولان درخواست می‌شود با توجه به اینکه اجرای طرح فرهنگسرای کوهرنگ که ۲۰سال معطل مانده است و در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد باتوجه به اعتباری که در سفر رییس‌جمهور به استان اختصاص داده شده است، با انتخاب پیمانکار هرچه زودتر روند تکمیل آن را سرعت دهند.

وی با بیان اینکه خیّرین نسبت به وقف زمین برای کتابخانه در شهرستان کوهرنگ رغبتی ندارند، گفت: در واقع این موضوع حکایت از مهجوریت و مظلومیت کتاب و مطالعه را در جامعه نشان می‌دهد که خیّرین برای این کار مقاومت می‌کنند و این موضوع وظیفه مسئولان فرهنگی را سنگین‌تر می‌کند.

گلایه فرماندار کیار نسبت به کمبود فضا‌های فرهنگی در این شهرستان

فرماندار کیار نیز در ادامه این نشست با گلایه نسبت به بی‌توجهی در اختصاص اعتبار مناسب به این شهرستان برای احداث فضا‌های فرهنگی، اظهار داشت: باتوجه به اینکه شهرستان کیار دیار اهل فرهنگ و ادب بوده و در سال گذشته در زمینه کتاب و کتابخوانی در سطح کشوری رتبه کسب کرده است و در حدود هفت هزار نفر جمعیت دارد فضای فرهنگی مناسبی متناسب با این موضوع در شهرستان احداث نشده است.

سید شجاع‌الدین زیلابی افزود: همین کمبود فضا‌های فرهنگی سبب گسترش آسیب‌های اجتماعی، خودکشی و افسردگی می‌شود.

وی تصریح کرد: چندین سال است که موضوع ساخت کتابخانه در شهر دستنا مطرح است و مکان‌ها و زمین‌های مختلفی به کمیسیون فنی کتابخانه‌ها پیشنهاد شده که با سختگیری روبرو بوده و تاکنون طرح معطل مانده است.

پیشنهاد گردآوری فرهنگ‌نامه از شاعران آیینی استان

یک فعال فرهنگی استان نیز در این نشست گفت: باید هماهنگی و همفکری لازم در خصوص برگزاری نخستین همایش علمی و نگرشی به قدمت شعر شیعی سروده شاعران استان انجام گیرد.

بابک زمانی‌پور افزود: چهارمحال و بختیاری را می‌توان سرزمین شیعی بدانیم که عشق اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) را از زمان‌های بسیار دور در سینه داشته‌اند و این ظرفیت خوبی برای تهیه آثار فاخر آیینی است.

وی با اشاره به اشعار محمد مقبل قهفرخی در دوره تیموری که اشعارش در وصف مصائب کربلا است، گفت: استان ظرفیت این را دارد که فرهنگ‌نامه‌ای در خصوص اشعار شاعران آیینی گردآوری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار