مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود، ۷۰ تا ۷۵ دستگاه اتوبوس امر انتقال زائران اربعین را در استان برعهده داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۲۱۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲ 19 August 2023

به گزارش تابناک خراسان‌جنوبی و به نقل از فارس، اسدالله جلال‌زاده، مدیرکل حمل و نقل و راهداری خراسان‌جنوبی در گفتگویی در بیرجند اظهارکرد: بعد از تشکیل ستاد اربعین کشور و متناسب با آن در استان‌ها کمیته‌های ذیل آن هر ساله تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خدمات به زائران اربعین شامل دو مرحله شده که مرحله نخست قبل از سفر و بحث ایمنی جاده و آماده‌سازی امکانات برای مسافران و کاربران جاده‌ای و مرحله دوم انتقال زائران برای سفر اربعین است، عنوان کرد: برنامه‌ریزی خوبی برای ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین در استان صورت گرفته هر چند همزمانی همایش پیاده‌روی اربعین با ایام پایانی صفر و شرکت جاماندگان از این همایش برای زیارت امام رضا (ع) کار را سخت‌تر می‌کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی افزود: با توجه به هزینه بالایی که نوسازی ناوگان دارد این اقدام با تاخیر شروع شده و طی چهار سال گذشته هیچ‌گونه نوسازی که سبب تغییر در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان شود انجام نشده است.

جلال‌زاده اضافه کرد: ۸۵ درصد حمل و نقل در خراسان جنوبی با توجه به کمبود پرواز‌ها و نداشتن زیرساخت ریلی مبتنی بر حمل و نقل جاده‌ای است.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی برای بهتر اجرا شدن انتقال زائران به مراسم اربعین در استان صورت گرفته است، یادآور شد: در همین راستا شش جلسه کمیته حمل و نقل و سوخت در استان برگزار شده که دو جلسه آن با همکاری کمیته زیرساخت‌ها بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته یکی از مشکلات پیش‌رو در حوزه جابه‌جایی زائرات اربعین در استان کمبود ناوگان حمل و نقل بوده است، بیان داشت: مباحث نرخ حمل و نقل با توجه به بالا بودن تقاضا و کمبود عرضه وجود داشته و از طرف دیگر هزینه‌های زیادی که صاحبان وسایل حمل و نقل جاده‌ای باید پرداخت کنند نیز بر این مشکلات می‌افزود بنابراین از تمام افرادی که در این حوزه فعالیت دارند خواسته شده تا به صورت دلی به زائران امام حسین به ارائه خدمات بپردازند.

جلال‌زاده اضافه کرد: سال گذشته بالغ بر ۱۴۷ دستگاه ماشین‌آلات سنگین به صورت تبرکی وسایل موکب‌ها را جابه‌جا کردند و ۲۰ روز حداقل آنجا ماندند که حتی به دلیل عدم پیمایش، سوختی به آن‌ها تعلق نگرفت.

وی گفت: براساس آمار سال گذشته متوسط معطلی زائران در مرز‌ها کمتر از نیم ساعت بوده که این میزان برای زائران استان کمتر از ۱۵ دقیقه بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته ۶۸ دستگاه اتوبوس در استان کار انتقال زوار اربعین را انجام داده‌اند، تصریح کرد: سال گذشته تقریباً ۸ هزار و ۳۰۰ زائر اربعین توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان جابه‌جا شدند.

جلا زاده ادامه داد: امسال پیش‌بینی می‌شود ۷۰ تا ۷۵ دستگاه اتوبوس امر انتقال زائران اربعین را در استان برعهده داشته باشند.

وی با بیان اینکه نرخ مصوب برای حمل و نقل زائران اربعین به صورت کشوری بسته می‌شود، گفت: اعزام اتوبوس به صورت دربستی ممنوع بوده و با عاملان آن برخورد شدید می‌شود.

مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای و راهداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اعزام گروهی با اتوبوس‌های دربستی متفاوت است، بیان داشت: در حال حاضر سیستم برای گرفتن بلیط باز بوده و مشکلی وجود ندارد.


جلال‌زاده ادامه داد: نرخ مصوب برای اتوبوس وی‌ای‌پی فقط برای رفت مسافر یک‌میلیون و ۶۲۳ هزار تومان تعیین شده و برای اطلاع‌رسانی به مسافران در پایانه‌های مسافربری بنر‌هایی نصب شده است.

وی با بیان اینکه قیمت بالاتر از قیمت مصوب شده تخلف بوده و برخورد می‌شود، اضافه کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلفی در این حوزه به صورت مستند گزارش کرده تا این موضوع در شورای ترافیک استان مطرح و مورد رسیدگی قرار گیرد.

جلال‌زاده خاطرنشان کرد: از افرادی که قصد دارند با خودرو‌های شخصی خود به این سفر معنوی بروند، خواسته می‌شود اگر جای خالی دارند، مسافرانی را با خود ببرند که بدون شک این امر سبب خواهد شد تا حمل و نقل مسافران بهتر انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار