حاج‌آقا سازندگی با دقت و حوصله درباره تک‌تک بسته‌های فرهنگی، هنری و تبلیغی اربعین برایم توضیح می‌دهد تا بدانم هرکدام از عاشقان سیدالشهدا(ع) هرکاری از دستش برآمده برای زائران از کودکان بازیگوش تا بزرگترها و حتی روحانیون موکب‌ها انجام داده است تا قشنگی‌های اربعین را برای‌شان بیشتر و ماندگارتر کنند.
کد خبر: ۱۱۲۲۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲ 25 August 2023

به گزارش تابناک کرمان و به نقل از خبرگزاری فارس، مهسا حقانیت: گل‌سر‌های رنگی‌رنگی، شانه‌های بچه‌گانه، انواع و اقسام شکلات‌های خوشمزه، برچسب سینه‌های قرمزرنگ «حیاتنا الحسین»، کتاب‌های متنوع و وسایل نقاشی روی میز محل کار حجت‌الاسلام حسین سازندگی مسؤول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان کرمان چیده است.

حاج‌آقا سازندگی با دقت و حوصله درباره تک‌تک آن‌ها برایم توضیح می‌دهد، می‌خواهد با تمام وجودم این همه عشق به آقا اباعبدالله‌الحسین (ع) را احساس کنم و بدانم هر کدام از عاشقان سیدالشهدا (ع) هر کاری از دستش برآمده برای زائران اربعین از دختربچه‌ها و پسربچه‌های بازیگوش تا بزرگتر‌ها و روحانیون موکب‌ها انجام داده است تا قشنگی‌های اربعین بیشتر و ماندگارتر شود.

«حیاتنا الحسین» به‌چه معناست؟

حجت‌الاسلام سازندگی که مسؤولیت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین استان کرمان را هم بر عهده دارد در ابتدای سخنان خود با ابراز خوشحالی از اینکه یک سال دیگر محرم، عاشورا و اربعین حسینی را درک کرده است، می‌گوید: هر سال برای اربعین شعاری در نظر گرفته می‌شود شعار اربعین امسال هم مثل شعار‌های سال‌های گذشته بسیار کاربردی است و این شعار در سبک زندگی حسینی در نظر گرفته شده به نام «حیاتنا الحسین».

وی ادامه می‌دهد: «حیاتنا الحسین» به این معنی‌ست که زندگی من مثل زندگی امام حسین (ع) است یا زندگی امام حسین (ع) زندگی من است.

سازندگی به تبیین شعار «حیاتنا الحسین» می‌پردازد و می‌گوید: یکی از دعا‌هایی که در زیارت عاشورا و گاهی اوقات در دعا‌های قنوت هم می‌خوانیم دعای «اللّهُمَّ اجعَل مَحیایَ مَحیا محمد (ص) و آل محمد (ع) و مَماتی مَماتَ محمد (ص) و آل محمد (ع)» است، یعنی خدایا زندگی ما را مثل زندگی پیامبر و آل پیامبر قرار ده.

مسؤول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان کرمان بیان می‌کند: این سؤوال پیش می‌آید زندگی پیامبر و آل پیامبر چگونه بوده است، خدا در قرآن می‌فرمایند «کسی که ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد، زن باشد یا مردم، زندگی پاک و پاکیزه‌ای برای او در نظر می‌گیریم» بنابراین زندگی پیامبر و آل پیامبر و ائمه اطهار (ع)، زندگی پاک، پاکیزه، طیب و طاهر است و دعای ما هم این است که زندگی‌های ما را پاک و پاکیزه قرار ده.

دشمن می‌خواهد زندگی‌ها را آلوده کند

سازندگی تصریح می‌کند: مهمترین برنامه‌ریزی‌های دشمن برای اینکه بر اسلام پیروز شود، حمله به سبک زندگی در بعد نرم‌افزاری است و یکی از مهمترین برنامه‌های آنها، آلوده‌کردن زندگی‌هاست تا زندگی طیب را از ما بگیرند و به زندگی خبیصانه تبدیل کنند که ان‌شاء‌الله در این زمینه هم شکست می‌خورد.

تشکیل کارگروه‌های ۵ گانه فرهنگی و آموزشی اربعین

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وظایف و برنامه‌های کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین می‌پردازد و می‌گوید: امسال برنامه‌ها را کاربردی‌تر پیش برده‌ایم و یکی از برنامه‌های ما تشکیل کارگروه‌های پنج‌گانه کمیته بود.

سازندگی ادامه می‌دهد: کارگروه یاوران معنوی اربعین یکی از کارگروه‌هاست که مسؤولیت آن بر عهده امام جمعه کرمان است و اعضای اصلی آن را ائمه جمعه و جماعات تشکیل می‌دهند و برنامه‌هایی برای این بزرگواران داشتیم و دستورالعملی درباره باید‌ها و نباید‌های اربعین خدمت آن‌ها داده شده و فایل آن برای ستاد مرکزی ائمه جمعه ارسال شده است.

وی از ارائه بسته فرهنگی برای روحانیون مساجد و امام جماعات توسط کارگروه یاوران معنوی اربعین خبر می‌دهد و می‌گوید: کتاب‌های «اربعین در کلام حضرت امام و رهبری»، «امتداد عاشورا»، «مغناطیس دل‌ها»، «سبک زندگی اسلامی از دیدگاه امام حسین (ع)»، «کامل الزیارات»، «سامرا»، «خلاصه کتاب اللهوف» و «زائران امام حسین (ع)» نیز به روحانیون اعطا شده است.

توزیع ۲۰۰۰ نشان سینه بین زائران اربعین

سازندگی از فعالیت کارگروه تبلیغات محیطی با مسؤولیت شهرداری کرمان سخن به‌میان می‌آورد و ادامه می‌دهد: این کارگروه نیز همکاری بسیار خوبی داشتند و در زمینه چاپ بنر‌ها و نصب در سطح شهر در ایام اربعین، تهیه ۲ هزار نشان‌های سینه «حیاتنا‌الحسین» و «تصویر شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس» و اهدا به زائران اربعین حسینی فعالیت کردند.

وی با اشاره به فعالیت کارگروه فضای مجازی با مسؤولیت ارشاد اسلامی بیان می‌کند: قرار بر این است، تمام برنامه‌های محتوایی برای زائران راهپیمایی اربعین توسط این کارگروه در فضای مجازی استان منتشر شود.

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین استان کرمان همچنین درباره کارگروه تبلیغ و نماز با مسؤولیت سازمان تبلیغات اسلامی می‌گوید: برنامه‌های مختلفی از سوی این کارگروه برای مبلیغین مواکب و کاروان‌ها و روحانیون زائرمبلغ اجرا می‌شود.

نائب‌الزیاره شهیدان شوید

سازندگی عنوان می‌کند: کارگروه نائب‌الشهید با مسؤولیت مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز فعال شده است و زائران می‌توانند با مراجعه به سایت شهیدستان، یکی از شهدای کرمان را به‌عنوان منوب انتخاب کنند و نائب الزیاره شهید در پیاده‌روی اربعین باشند.

وی می‌گوید: در هر روستا و شهری بروی به چراغ نورانی شهدا منور است و زائران قبل از عزیمت می‌توانند به گلزار شهدا بروند و یکی از شهدا را به عنوان منوب قرار دهند و در راهپیمایی از طرف وی نیابت کنند.

جای سخنان سیدالشهدا (ع) در موکب‌ها خالی بود

مسؤول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان کرمان از تولید و ضبط سخنرانی‌های کوتاه توسط کارشناسان اربعین و پخش توسط صدا و سیما، چاپ ۴۰ حدیث از احادیث امام حسین (ع) با موضوع سبک زندگی حسینی خبر می‌دهد و می‌گوید: حدیث‌های بسیار کاربردی را انتخاب کرده‌ایم و از عاشورا تا اربعین در فضای مجازی منتشر می‌کنیم.

سازندگی که در راهپیمایی اربعین سال گذشته شرکت کرده است، عنوان می‌کند: پارسال به صورت میدانی شرایط را دیدم و متوجه شدم جای کلمات اباعبدالله (ع) خالی‌ست برای همین ۴۰ حدیث از امام حسین (ع) را هم به‌صورت بنر منتشر کردیم که به موکب‌ها داده می‌شود.

برپایی موکب فرهنگی رفاهی در صحن عقیله

وی با اشاره به برپایی موکب فرهنگی رفاهی توسط کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین استان کرمان در کربلای معلا می‌گوید: بیشتر برنامه‌های این موکب برای جریان فرهنگ است و چاپ شعار‌های حسینی و شعار حیاتناالحسین روی کیف، لباس و چادر زائران، ارائه مختصری از زندگی‌نامه شهدا، برپایی نماز‌های جماعت و ایراد سخنرانی با بهره‌گیری از کلمات بزرگان دین و علمای بزرگوار ازجمله برنامه موکب‌داران ماست.

سازندگی محل برپایی موکب فرهنگی رفاهی یاوران مهدی (عج) زرند را در صحن عقیله اعلام می‌کند و می‌گوید: خدمات رفاهی و پذیرایی هم در این موکب انجام می‌شود و ۷ نفر از روحانی استان کرمان در موکب هستند و هر تعداد زائر از هر کجای دنیا که به موکب بیاید به او خدمت‌رسانی می‌شود.

همایش بین‌المللی «اربعین و سربازان مقاومت» در کرمان

وی همچنین با اشاره به فعالیت کارگروه بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین استان کرمان ادامه می‌دهد: بسته‌های فرهنگی و هنری ازجمله فعالیت‌های کارگروه بانوان است که در خانه‌ها انجام می‌شود.

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین استان کرمان بیان می‌کند: مسابقه‌ای به‌مناسبت فرا رسیدن اربعین با عنوان «روادید» با موضوع خاطره، شعر، عکس و فیلم برگزار می‌کنیم و به نفرات اول هر رشته کمک‌هزینه زیارت کربلای معلا و نفرات دوم و سوم هم کمک هزینه سفر به مشهد مقدس اهدا می‌شود.

حاج آقا سازندگی در پایان سخنان خود یک خبر مهم می‌دهد و می‌گوید: سال آینده همایش بین‌المللی «اربعین و سربازان مقاومت» را در کرمان برگزار می‌کنیم و عنوان «سربازان» را انتخاب کردیم، زیرا سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت به من بگویید «سرباز سلیمانی» و ما از جمله وی استفاده کردیم.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار