طالبان در ترکیب یک هیات ۶ نفری به رهبری محمد محسن هاشمی معاون بخش اطلاات با یک هیات دوازده نفری طرفداران احمد مسعود به رهبری محمد الماس زاهد گفتگو کردند.
کد خبر: ۱۱۲۲۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰ 27 August 2023

عضو هیأت فرستاده شده از طرف هواداران احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان که مقر اصلی آن دره معروف پنجشیر است، گفت : در پی مذاکرات با طالبان دو طرف طور موقت بر پرهیز از درگیری نظامی توافق کردند.

محمد علم ایزدیار، یک عضو هیأت هواداران مسعود در صفحه خود در فیسبوک نوشت: در این گفتگوی سه ساعته با طالبان، افزون بر مسائل دیگر توافق شد، دو طرف از حمله بر مواضع یک دیگر خودداری کنند.

وی افزود: پس از سه ساعت بحث قرار شد هیأت دوطرف پیام طرفین را با رهبران خود در میان بگذارند و مذاکرات برای دست یابی به یک صلح و ثبات دائم در افغانستان از سر گرفته شود و تا برگزاری دور دوم مذاکرات طرفین هیچگونه حمله نظامی علیه مواضع یکدیگر نداشته باشند.این درحالی است که طالبان می گوید که در گفت وگوی دیروز خواهان حل مساله پنجشیر شدند، اما نیروهای مخالف می‌خواهند که درباره ساختار نظام آینده با طالبان گفتگو کنند.انعام الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان ضمن تأیید این دیدار با مخالفان اعلام کرد که این گروه در باره حل مساله پنجشیر با آنان گفتگو کرده است اما نیروهای طرفدار احمد مسعود خواهان گفتگو در باره ساختار دولت آینده بودند. از همین رو این مذاکرات پیشرفت چندانی نداشته است.

سمنگانی افزود:هیأتی که از پنجشیر آمده بود بیشتر بر ساختار کل نظام یا دولت تمرکز داشتند؛ اما چون میان خواسته‌ها تفاوت زیادی بود، بنابراین تصمیم گرفته شد که هیأت‌های دو طرف پیام‌ها دریافتی را به رهبران خود برسانند.

این گفتگوها در حالی آغاز شدند که دو طرف نسبت به هرگونه استفاده از گزینه‌های نظامی علیه یکدیگر هشدار دادند.

حامد سیفی، عضو جبهه مخالف طالبان نیز گفت: ما هنوز منتظر نتیجه مذاکرات هستیم. در کنار این اقدامات، تمامی اقدامات نظامی ما در جبهه مقاومت نیز وجود دارد.

احمد مسعود در گفتگویی با بنگاه خبر پراکنی لندن گفته بود که اگر حکومت ‌فراگیر و مورد قبولی برای تمامی طرف‌ها ایجاد نشود، افغانستان به لحاظ سیاسی و اقتصادی منزوی خواهد شد.

احمد مسعود، فرمانده نیروهای مخالف طالبان، گفت: ما در حال صحبت و مذاکره با طالبان هستیم، اما بسیاری از کشورها مانند کانادا اعلام کردند که در صورت روی کار آمدن یک دولت یک طرفه، این گروه را به رسمیت نمی‌شناسند و همه این اقدامات موجب آسیب دیدن مردم افغانستان می شود.

این درحالی است که طالبان همیشه مدعی آن است که یک حکومت فراگیر را در افغانستان ایجاد کرده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار