مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری گفت: عضویت فعال در تیرماه سال جاری به بیش از ۴۱ هزار نفر رسید و ۶۴ هزار کتاب امانت داده شد.
کد خبر: ۱۱۲۳۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷ 31 August 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری و به نقل از فارس، احمد فرهادی گفت: ساخت یک کتابخانه مرکزی در شهرکرد یکی از مطالباتی است که در این راستا از سال ۱۳۹۵ زمین مورد نظر به مساحت ۲۰ هزار متر مربع خریداری شده، اما هنوز بودجه‌ای برای ساخت تخصیص داده نشده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: خدماتی که در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود صرفا ارائه کتاب نیست و افراد می‌توانند از خدمات بخش‌های مختلف مانند کتابخانه کودک و نوجوان، پرورش خلاقیت، جمع‌خوانی، نمایش‌نامه‌خوانی و... استفاده کنند.

وی با بیان اینکه طرح کتابخوانی برای دومین سال در کتابخانه‌های استان اجرا شد، افزود: ۹ ویژه برنامه در قالب نقاشی، کاردستی، کار با نمد و چرم و ... از برنامه‌هایی است که برای اوقات فراغت تابستانی برنامه‌ریزی شد.

فرهادی اضافه کرد: ارائه آموزش‌های مهارت‌های زندگی برای دانش آموزان، حضور نویسندگان و شاعران در کتابخانه‌ها و برگزاری همایش‌های مختلف برای همه سنین از دیگر برنامه‌های اجرایی در سطح کتابخانه‌هاست.

وی توضیح داد: ۲ پروژه کتابخانه ویژه شهرستان شهرکرد در دستور کار بود که کتابخانه فرخشهر پیشرفت ۷۰ درصدی داشته است و تا پایان سال تحویل داده می‌شود.

فرهادی ادامه داد: کتابخانه رودکی شهرکرد خاص نابینایان نیز یکی دیگر از پروژه‌هاست که در سال ۱۴۰۱ بودجه تخصیص داده شد، اما روند کسب پروانه هشت ماه به طول انجامید و تا پایان شهریور کلنگ‌زنی می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، تاسیس کتابخانه در شهرک منظریه را ضروری دانست و تصریح کرد: یک‌هزار و ۲۰۰ متر زمین برای ایجاد کتابخانه منظریه در نظر گرفته شده است و پس از رفع اصلاحات با دفتر فنی ساخت کتابخانه آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۹ هزار کتاب گویا مختص نابینایان در کتابخانه رودکی وجود دارد که بیش از نیمی درسی هستند، همچنین هر ساله بیش از ۵۰ جلد کتاب بریل جدید به کتابخانه افزوده می‌شود‌

فرهادی گفت: گویا شدن بسیاری از کتاب‌ها باید در سطح کشور انجام شود و ما در استان مجوز برای گویا کردن نداریم و یا برای چاپ بریل نیز تنها ۲ چاپخانه مخصوص نابینایان در قم و تبریز وجود دارد.

وی با اشاره به وجود یک‌میلیون کتاب در سطح کتابخانه‌های استان، خاطرنشان کرد: هر فردی که در یکی از کتابخانه‌های استان عضو شود به صورت سراسری می‌تواند از سایر کتابخانه نیز کتاب امانت بگیرد.

فرهادی با اشاره به وجین هر ساله کتاب‌ها و بروزرسانی قفسه‌ها، بیان کرد: در ۲ سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه افزوده شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی استان در سال ۹۸، بیش از ۴۰ هزار عضو داشتند که با شروع بیماری کرونا آمار به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد، اما خوشبختانه باز هم با استقبال مردم عضویت فعال در تیرماه سال جاری به بیش از ۴۱ هزار نفر رسید و ۶۴ هزار کتاب به امانت رفت.

وی اظهار داشت: در یک سال گذشته ۲۵۰ هزار نفر حداقل برای یک بار وارد کتابخانه‌های استان شدند و در مجموع نیم میلیون کتاب به امانت رفته است.

فرهادی با اشاره به اینکه در سال جاری یک کتابخانه سیار در استان راه‌اندازی می‌شود، گفت: در تلاش هستیم با راه‌اندازی کتابخانه سیار، به روستا‌هایی که کتابخانه ندارند برویم و کتابخوانی را ترویج دهیم هر چند در این مورد برای تهیه ماشین‌ها به کمک خیران نیاز داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار