مدیرکل محیط زیست البرز با بیان اینکه خوشبختانه در مسیرهای ترددی حیات وحش در منطقه البرز مرکزی و طالقان مشکل جدی وجود ندارد، افزود: تنها مشکل استان، تردد گونه‌ها از آزادراه تهران – شمال است و البته چون بخش عمده‌ای از این مسیر از داخل تونل عبور می‌کند، مشکل جدی برای تردد حیات وحش ایجاد نمی‌کند.
کد خبر: ۱۱۲۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷ 03 September 2023

به گزارش «تابناک البرز» مجید درگی با اشاره به اینکه در معنای عام جایی در کشور وجود ندارد که به نوعی زیستگاه یا مسیر تردد حیات وحش نباشد، اظهار کرد: طی دهه‌های گذشته فضاهایی تبدیل به سکونتگاه‌های روستایی و شهری شده که طبیعتا تردد حیات وحش از آنها کمتر است.

وی ادامه داد: واقعیت این است با گسترش جمعیت و توسعه سکونتگاه‌های انسانی، شاهد تعرض به محیط زیست گونه‌های مختلف هستیم و همین باعث شده از حواشی و شهرک‌های اقماری استان به تکرار گزارش‌هایی از ورود حیات وحش به محیط زندگی مردم  دریافت کنیم.

وی افزود: واقعیت این است گریزی از تعارض بین انسان و حیوان در فضاهایی که زیستگاه حیات وحش در مجاورت سکونتگاه‌های مردمی قرار دارد، وجود ندارد. در این شرایط به عنوان مثال یک باغدار، کشاورز یا دامدار باید دور زمین کشاورزی یا دامداری خود را حصار کشی کند تا از ورود حیات وحش و خسارت‌های ناشی از آن جلوگیری کند.

وی توضیح داد: این تعارضات در شهرستان طالقان و منطقه چالوس که زیستگاه‌های وسیع حیات وحش البرز را در خود جای داده‌اند بیشتر است.

این مسئول با اشاره به اینکه در چند روستای البرز به صورت پایلوت طرح نفس کشی الکتریکی در حال اجرا است، گفت: این فنس‌ها ولتاژ برق ضعیفی دارند و به محض اینکه حیوان با آنها برخورد می‌کند دچار برق گرفتگی خفیف می‌شود و از آن محدوده دور می‌شود.

درگی اضافه کرد: اگر این طرح نتیجه بخش باشد به ترتیب اولویت در سایر روستاهای استان هم اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای به جلوگیری از آسیب به گونه‌های خاص هم صندوق بیمه محصولات کشاورزی، خسارت‌های ناشی از حمله پلنگ را پرداخت می‌کند، گفت: این باعث می‌شود کشاورز یا دامدار برای حفاظت از محصول یا دام خود دست به کشتن پلنگ نزنند.

مدیرکل محیط زیست البرز اضافه کرد: البته این امر مشکلاتی ایجاد کرده و برخی دامداران حتی اگر دامشان از طریق گرگ یا حیوان دیگری هم آسیب ببیند اصرار دارند که پلنگ بوده و درخواست پرداخت خسارت دارند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در مسیرهای ترددی حیات وحش در منطقه البرز مرکزی و طالقان مشکل جدی وجود ندارد، افزود: تنها مشکل استان تردد گونه‌ها از آزادراه تهران – شمال است و البته چون بخش عمده‌ای از این مسیر از داخل تونل عبور می‌کند، مشکل جدی برای تردد حیات وحش ایجاد نمی‌کند.

این مسئول گفت: خوشبختانه در استان چالشی در زمینه تردد حیات وحش در زیستگاه‌های مختلف وجود ندارد، افزود: خوشبختانه آمار تصادف جاده‌ای گونه‌ها هم در مقایسه با سایر استان‌ها بسیار پایین است و آخرین گزارش مربوط به تلف شدن یک قلاده سیاه گوش در منطقه دیزین در حدود پنج ماه گذشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار