نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی گفت: طبیعی است که هر چقدر به مهر ماه نزدیک می‌شویم، توطئه‌های دشمن سازمان یافته‌تر و شدیدتر می‌شود چراکه می‌خواهد از جمعیت دانشجویی کشور سوء استفاده کند.
کد خبر: ۱۱۲۵۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱ 07 September 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: فریدون عباسی با اشاره به فضاسازی رسانه های بیگانه در خصوص اخراج برخی از اساتید از دانشگاه ها و انتشار لیست های جعلی، بیان کرد: طبیعی است که هر چقدر به مهر ماه نزدیک می‌شویم، توطئه‌های دشمن سازمان یافته‌تر و شدیدتر می‌شود چراکه می‌خواهد از جمعیت دانشجویی کشور که قصد علم آموزی را دارد استفاده کرده و بر فضای جمعیتی مسلط شود. ماهیت دشمنان ما این است که این کار را انجام دهند. هرجایی که اجتماع باشد و فرقی نمی کند که این اجتماع در کجا باشد - حال در مدارس باشد یا در دانشگاه های کشور باشد - حتی مساجد نیز ممکن است هدف قرار بگیرد تا مردم را تحت فشار قرار دهند.

عالم از احترام بالایی در جامعه ما برخوردار بوده اما افراد عالم و اساتید دانشگاهی نیز لازم است که حد خود را رعایت کرده و ضوابط و مقررات دانشگاه را رعایت کنندوی در ادامه اظهار کرد: به خاطر اهمیتی که برای علم و عالم در جامعه ما وجود دارد، معمولا در مواجهه با تخلفات اساتید این افراد به محاکم قضایی معرفی نمی شوند. یک هیات انتظامی رسیدگی به تخلفات اساتید وجود دارد که به تخلفات اساتید رسیدگی کند. این امر به خاطر احترامی است که ما برای اساتید و اعضای هیات علمی قائل هستیم؛ مگر اینکه جرایم امنیتی داشته باشند. در هر کشوری نیز این امر رایج است و برخورد با جرایم امنیتی نیز ساز وکار متفاوتی دارد. احترام عالم در جامعه ما حفظ می شود.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افراد عالم و اساتید دانشگاهی نیز لازم است که حد خود را رعایت کنند. زمانی که آمدند و در دانشگاه و نظامی با عقاید و ایدئولوژی خاص فعالیت کنند باید ضوابط و چارچوب موجود را بپذیرند. افرادی که قبول می کنند در یک چارچوب معینی در یک دستگاهی کار کنند باید به آن احترام بگذارند. هم دانشجو باید مقررات دانشگاه را رعایت کند و هم اساتید باید آن چارچوبی را که برای عضو هیات علمی پیش بینی شده است بپذیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر کسی از این چارچوب بیرون رفت لازم است هیات انتظامی مرتبط با رسیدگی به تخلفات اعضای هیات علمی دانشگاه به این موضوع رسیدگی کند. این هیات‌های انتظامی نیز دارای چارچوب و مقررات هستند؛ به عنوان مثال اول تذکر شفاهی داده می شود، سپس تذکر کتبی داده می شود، بعد مرحله درج در پرونده است. این مراحل طی می‌شود؛ برای کارمندان دانشگاه نیز اینگونه است.

اساتید نباید اقدامی متضاد با وظایف استادی انجام داده و اگر اعتراضی دارند می توانند در قالب احزاب مجوز گرفته و اجتماع تشکیل دهند و یا در کرسی های آزاد اندیشی نظرات خود را بیان کنند

وی افزود: اگر کار خلاف مقرراتی صورت گرفته باشد، متناسب با تخلف به آن رسیدگی می شود. اگر افرادی چه در جایگاه دانشجو یا در جایگاه استاد امنیت ملی را به خطر انداخته و عقایدی را منتشر کرده باشند که دال بر این باشد که دانشجو را به تعطیلی کلاس دعوت کرده، متضاد با وظایف استادی است. استاد به دانشگاه آمده تا کلاس درس تشکیل دهد. اگر اعتراضی نیز دارد راه های اعتراض نیز مشخص است. به عنوان مثال در قالب احزاب می توانند مجوز بگیرند و اجتماع تشکیل دهند یا در کرسی های آزاداندیشی نظرات خود را بیان کنند.

این دانشمند هسته‌ای کشور در ادامه تصریح کرد: نمی‌شود یک استادی در دانشگاه اعلام کند که من یک چارچوب برای خودم داشته و هر کاری که دلم می‌خواهد انجام می دهم. استاد در دانشگاه استخدام شده است تا اهداف نظام را پیش ببرد. استاد باید دانشجو را مطابق با اهداف نظام تربیت کند و برای مسائلی که نظام می خواهد تحقیق کند. نظام معمولا به این افراد اجازه می دهد که برای علایق شخصی خود نیز تحقیق کنند؛ به عنوان مثال مجوز می دهد ۲۰ درصد هم برای علایق شخصی خود تحقیق کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: توصیه بنده این است که در جامعه دانشگاهی در جاهایی که رفتار متضاد با منافع نظام می بینیم از حربه اخراج استفاده نکنیم. این اساتید سرمایه فکری کشور هستند. اگر در گذشته ما دقت نکردیم و این افراد را بورس کردیم به خارج بروند اما کار فرهنگی مدام با آنها انجام ندادیم و عقاید این افراد تغییر کرده باشد یا اینکه آمده اند و تحت تاثیر رسانه های معاند قرار گرفتند یا اینکه ما این افراد تحصیل کرده را رها کردیم و اجازه مشارکت در حل مشکلات جامعه را به این افراد ندادیم، این افراد از جمعی که در نظام می توانسته کارآمد باشد، دورافتاده اند. کوتاهی خودمان را اکنون نباید فراموش کنیم. ما باید اساتید کشور را در حل مشکلات جامعه دخالت بیشتری می دادیم تا همراهی آنان را همواره داشته باشیم.

اساتید و علما باید با حل مشکلات کشور آشتی کرده و توصیه بنده این است که اگر استادی مرتکب تخلفی شد از دانشگاه اخراج نشود بلکه اجازه دهیم در چارچوب نظام باقی مانده و با انتقال به بخش پژوهشی از ظرفیت علمی آن فرد استفاده شود

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اگر اساتید احساس کنند در مدیریت جامعه مشارکت ندارند، دشمن می تواند این افراد را تحت تاثیر قرار داده و جذب خود کند. ما باید حتما دقت کنیم که اگر جایی خودمان کم کاری کردیم، به طرف مقابل سخت نگیریم. اگر استادی تخلف کرده می تواند آموزشی نبوده و به بخش پژوهشی برود. باید اجازه دهیم این استاد در چارچوب نظام قرار داشته باشد و از علم این استاد استفاده شود. حتی اگر از نظر فکری مخالف سیاست های نظام هم باشد ما می توانیم بزرگ فکر کرده و به جای اخراج این استاد، بگوییم به صورت استاد پژوهشی فعالیت کند. نباید اجازه پرواز به دشمن بدهیم. هیات انتظامی اساتید باید به تخلفات رسیدگی کند و باید سعی کنیم تا جایی که می شود، جرم ها را امنیتی نکنیم.

وی در پایان بیان کرد: ممکن است این اساتید اختلاف عقیده سیاسی داشته باشند اما امنیتی نیستند. باید اجازه دهیم کرسی های آزاداندیشی بیشتر از گذشته در دانشگاه ها فعالیت کنند و در جامعه نیز احزاب مختلف فعال شوند. افراد نیز حرف‌های خود را در احزاب مطرح کنند. محیط دانشگاه باید علمی بماند و اساتید و علما باید با حل مشکلات کشور آشتی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار