مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس:
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی روزانه به 450 میلیون مترمکعب در روز رسیده که تا 2 سال آینده به 750 میلیون متر مکعب در روز می‎رسد.
کد خبر: ۱۱۲۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴ 16 October 2015
تابناک بوشهر: مهدی یوسفی ظهر امروز در جمع نمازگزاران جمعه بوشهر با بیان اینکه 17 سال پیش منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تاسیس شد اظهار داشت: برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی 17 سال قبل این منطقه در عسلویه استان بوشهر تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه میدان گازی پارس جنوبی بین ایران و قطر مشترک است خاطر نشان کرد: متاسفانه از 10 سال قبل از شروع فعالیت‎ها در توسعه پارس جنوبی کشور همسایه توسعه و برداشت گاز از میدان آغاز کرده بود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان اینکه اکنون برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی روزانه به 450 میلیون مترمکعب در روز رسیده است گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده و بهره‌‎برداری از فازهای در دست اجرا سال آینده در برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی از کشور همسایه  جلوتر رفتیم بگونه‎ای که در سال 1396 تمامی پروژه‎های پارس جنوبی تکمیل و تولید گاز در میدان گازی پارس جنوبی به 750 میلیون متر مکعب در روز می‎رسد.

یوسفی با بیان اینکه سال گذشته 120 میلیون متر مکعب در روز به تولید گاز کشور از طریق پارس جنوبی افزوده شد بیان کرد: امسال فازهای 15، 16 و 17، 18 پارس جنوبی افتتاح می‎شود و 100 میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولیدی گاز کشور اضافه می‎شود.

وی با بیان اینکه هم اینک 50 درصد گاز کشور از طریق پارس جنوبی تامین می‌شود خاطرنشان کرد:  این مهم نشان دهنده منطقه پارس جنوبی در اقتصاد کشور است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس پارس جنوبی را یکی از دست‌آوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی دانست و افزود: در پارس جنوبی 28 فاز گازی طراحی شده که به موازت آن صنایع میان دستی در حوزه پتروشیمی اجرا شده است.

یوسفی با بیان اینکه 25 طرح پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی طراحی شده افزود: تاکنون 14 طرح آن اجرا شده و 11 طرح دیگر در حال ساخت است که به مرور زمان به بهره‎برداری می‎رسد.

وی با بیان اینکه با وجود تحریم‎های ظالمانه استکبار ولی روند اجرایی طرح‎های پارس جنوبی مطلوب است گفت: سال گذشته موفق به صادرات 20 میلیون تن غیر از گاز استحصالی محصولات از عسلویه صادر شد که ارزش این میزان صادرات 21 میلیارد دلار است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان اینکه گمرک این منطقه در کشور در زمینه صادرات غیر نفتی مقام نخست دارد افزود: در نیمه نخست امسال 12 میلیون تن محصولات مختلف پتروشیمی به ارزش 6.5 میلیارد دلار از گمرک پارس جنوبی صادر شده است.

یوسفی با بیان اینکه  توجه به طرح‎های اقتصاد مقاومتی در منطقه پارس جنوبی ویژه است خاطرنشان کرد: در اجرای طرح‎های اقتصاد مقاومتی عملیات ساخت مجتمع‎های پالایشی سیراف به ظرفیت 480 هزار بشکه محصولات میعانات گازی در روز آغاز شده است که نقش مهمی در فرآوری میعانات گازی منطقه پارس جنوبی برای صادرات و تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی دارد.

وی میزان سرمایه گذاری در منطقه پارس جنوبی را 180 هزار میلیارد تومان دانست و خاطرنشان کرد: زیرساخت‌ها در منطقه پارس جنوبی تامین کننده نیازهای سرمایه گذاران است بگونه‌ای ضمن ایجاد بندرهای توانمند با ظرفیت بالا فرودگاه بین‌‎المللی با ظرفیت یک میلیون مسافر ایجاد شده و این در حالی است که بزرگراه و اتوبان‏‎های منطقه فعال است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به کاهش آلایندگی‎ها در پارس جنوبی افزود: با کاهش و خاموش شدن شعله‎ فلرهای پارس جنوبی از هدر رفت 56 میلیون متر مکعب ضایعات گازی از فلرهای منطقه پارس جنوبی اکنون به 8 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

یوسفی با بیان اینکه نگاه دولت به مناطق پیرامونی پارس جنوبی ویژه است بیان کرد: وزارت نفت توجه ویژه‎ای به مناطق پیرامونی پارس جنوبی دارد بگونه‎ای که در 17 سال گذشته 220 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‎های عام‎المنفعه استان بوشهر پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه در 1.5 سال گذشته طرح‎های متعددی در مناطق مختلف استان بوشهر اجرا شده گفت: برای اجرای این طرح‎ها در بخش‎های راهسازی، ورزشی، بهداشتی، درمانی، مدارس بیمارستان و دیگر طرح‎ها، وزارت نفت 70 میلیارد تومان پرداخت کرده است.

وی با اشاره به اجرای طرح پارس 3 در استان بوشهر گفت: این طرح که برای استحصال گاز از میدان گازی مشترک فرزاد در خلیج فارس اجرا می‎شود تاکنون 12 هزار هکتار اراضی از مناطق مختلف شهرستان‎های دیر، دشتی و تنگستان تملک شده است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار