کشاورز سیرچی گفت: درختان‌مان دارند خشک می‌شوند، از هر ده ردیف درخت، 8 تا خشک شده و بقیه هم در خطر هستند، ما در مبارزه با آفت‌ها تنهاییم، زبان ما باشید و بگویید درختان‌مان را نجات دهند.
کد خبر: ۱۱۲۸۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶ 27 September 2023

به گزارش تابناک کرمان، تافته جدا بافته کرمان است، تیکه‌ای که از دل بهشت جدا شده و ناگهان در منطقه کویری کرمان به زمین افتاده است، آب و‌هوای کوهستانی و دل‌انگیزی دارد، کمتر جایی در کرمان پیدا می‌شود مثل این منطقه باشد.

سیرچ را همیشه با حس‌وحال خوبِ آخر هفته‌ها می‌شناختیم، یادآوری‌اش طراوت باران بود و لطافت شکوفه‌های بهاری! تا اینکه خبر آوردند دردی روی دل کشاورزان این منطقه نشسته و انگار هیچ کسی هم به فکر درمانش نیست.

اگر روزی بار و بندیل سفر آخر هفته‌تان را به سوی منطقه سیرچ می‌بستید، نگاه‌تان را از لابه‌لای سرو‌ها و چنار‌های سر به فلک کشیده‌اش عبور داده و دنبال خورشید بودید، یا حس‌وحال کسانی را که در آن منطقه زندگی می‌کردند و سرتاسر زندگی‌شان را روی شکوفه‌های ریز و رنگارنگ تنظیم کرده به تابستان و میوه‌های آبدارش می‌رسیدند، از پاییز هزار رنگش می‌گذشتند و در هیاهوی پیست زیبای سفید پوشش گم می‌شدند، را به بهای گزافی خریدار بودید، چشم از این گزارش برندارید که خبر‌های خوبی برایتان ندارم! با من بیایید و با هم مطالبه کنیم تا آن بهشت همچنان برایمان باقی بماند.



اگر این روز‌ها گذرتان به آنطرف‌ها خورده، روی زمین میوه‌های کرم‌خورده، خشک‌شده و خراب ریخته و دلتان سوخته، تا حدودی می‌دانید که خطر جدی است و آینده کشاورزی این منطقه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

کسی نمی‌داند اگر مسوولان امر پای کار نیایند، آینده این منطقه چه خواهد شد و کشاورزان آن چطور گذران زندگی خواهند کرد.

هر چند همین حالا هم رد تلخ تازیانه طبیعت روی قلب‌هایشان جا خوش کرده و سودی از میوه‌های تابستانی‌شان نبرده‌اند.

جهاد کشاورزی به داد محصولات سیرچ برسد

آقای منصوری یکی از کشاورزان آن منطقه در گفتگو با خبرنگار فارس در کرمان از وضعیت ناراحت‌کننده کشاورزی و آینده نامعلوم آن در سیرچ سخن به میان آورد و گفت: کشاورزان اینجا واقعا در تنگنا قرار گرفته‌اند، ما در مبارزه با آفت‌ها تنهاییم، کسی کنارمان نیست.

وی عنوان کرد: امسال شاید توانستم حدود ۵۰ درصد نوری‌های خودم را بفروش برسانم، بقیه‌اش خراب شد و روی زمین ریخت، بقیه محصولاتم که هیچی! گیلاس‌های اینجا خراب شدند، انجیرها، انارها، به‌ها و گردو‌ها را مگس مدیترانه‌ای خورد.

وی به حال زار همه محصولات کشاورزی در منطقه سیرچ پرداخت و ابراز کرد: نمی‌دانیم درختان چه مرضی دارند که ثمره‌شان اینطور خراب و بلا استفاده می‌شوند، با هزینه شخصی چندین کارشناس و مهندس آورده‌ایم که هر کدام چیزی گفتند، صحبت واحدی از آن‌ها نشنیده‌ایم، اقداماتشان هم چاره‌ای نکرده است.



وی از سکوت سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه انتقاد کرد و گفت: بیشتر اهالی این منطقه کشاورز هستند، خودشان‌اند و زمین‌ها و محصولاتشان! جهاد کشاورزی می‌داند داریم با چه سختی با این آفت‌ها مبارزه می‌کنیم، اما تا حالا کاری برایمان انجام نداده است.

منصوری اضافه کرد: محصولاتمان برگ‌ریزان شده‌اند، قبل از اینکه به مرحله برداشت برسند، آفت می‌زنند و روی زمین می‌ریزند، ما کشاورزان کاری از دستمان بر نمی‌آید، اما سازمان عریض و طویل جهاد کشاورزی می‌تواند به داد ما برسد، چند وقت پیش آمدند از خاک اینجا نمونه برداشتند و رفتند، دیگر هم خبری از آن‌ها نشد، صدای ما باشید و از او مطالبه کنید.

وی ادامه داد: درختان‌مان هم دارند خشک می‌شوند، از هر ده ردیف درخت، ۸ تا خشک شده و بقیه هم در خطر هستند، دیگر در توانمان نیست، زبان ما باشید و بگویید درختان‌مان را نجات دهند.

به گزارش فارس: تصور سیرچ که به بهشت سرسبز معروف است، بدون درخت، بدون شکوفه، بدون میوه و بدون آن چشم‌انداز زیبا با توده‌های عظیم درختان، برایمان امکان‌پذیر نیست، امیدواریم مسؤولان امر قبل از آنکه دیر شود، چاره بیندیشند، دل کشاورزانش را شاد کنند و نجات‌بخشِ این تفرجگاه زیبا باشند.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار