مدیر کل اوقاف استان یزد گفت: بیش از ۵۰ اداره استان در موقوفه بزرگ حاج ابوالقاسم رشتی مستقر می باشند و حق پذیره اعیان را پرداخت نکرده اند.
کد خبر: ۱۱۲۹۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴ 01 October 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک از یزد حجت‌الاسلام و المسلمین رضا صادقی در نشستی خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته وقف با بیان اینکه ۱۵۹ بقعه متبرکه در استان وجود دارد اظهار کرد: بیش از ۱۴ هزار و ۶۶۱ موقوفه منفعتی و انتفاعی و ۴۶ هزار و ۲۲۰ رقبه از طریق سامانه جامع موقوفات ثبت شده است.

مدیر کل اوقاف استان یزد موقوفاتی که دارای درآمد و از نوع منفعتی است را ۱۰ هزار و ۴۳۱ مورد اعلام کرد و گفت:چهار هزار و ۲۰۸ موقوفه انتفاعی شامل مساجد،تکایا،حسینیه ها و حوزه های علمیه و ... است.

وی با بیان اینکه ۷۴ درصد موقوفات یزد زراعی و با درآمد پایین هستند گفت: استان‌های دیگر عمدتا موقوفاتشان دارای سرقفلی یا کسب و پیشه است اما الان استان یزد بیش از 90 درصد موقوفات بدون حق و معارض هستند و این امتیاز بسیار بزرگی برای موقوفات سطح استان به حساب می‌آید.

صادقی گفت:سال گذشته درآمد بقاع متبرکه و موقوفات سطح استان ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که کل هزینه صرف نیات واقفان شده است.

وی به موقوفه بزرگ حاج ابوالقاسم رشتی اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰ اداره استان در بلوار دانشجو در موقوفه حاج ابوالقاسم رشتی اسقرار دارند که تا کنون حق پذیره اعیان توسط ادارات و دستگاههای مستقر پرداخت نشده است.

مدیر کل اوقاف استان یزد با اشاره به اینکه مردم استان یزد به امور وقف و این عمل خداپسندانه اهتمام می ورزند افزود: از ابتدای سال جاری ۲۰ مورد وقف جدید با نیات مذهبی و اجتماعی اعم از مدارس علوم دینی و خیریه به ثبت رسیده است.

وی گفت: از سال گذشته تا کنون هزار و ۴۹۰ سند وقفی در استان یزد صادر شده که این آمار نسبت به سال گذشته افزایش ۱۲۰ درصدی داشته است.

مدیر کل اوقاف استان یزد به برنامه های هفته وقف از ۱۶ ربیع الاول اشاره کرد و گفت: در راستای حمایت از دانش بنیان ها و نخبگان ملی برنامه افتتاح مجموعه نصر جهاد دانشگاهی در روز شنبه ۱۵ مهر ماه خواهد بود.

صادقی با اشاره به دیگر برنامه‌های هفته وقف گفت: افتتاح نمایشگاه دستاوردهای وقف، دیدار با آیت‌الله ناصری، زیارت قبور شهدای گمنام و شهید آیت‌الله صدوقی، محفل انس‌با قرآن و جشن میلاد بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد حاج ابوالقاسم رشتی از جمله برنامه‌های هفته وقف در یزد است.


مدیر کل اوقاف استان یزد ۶۷ درصد موقوفات استان یزد را فاقد سند اعلام کرد و گفت: مساحت موقوفات سند دار ثبت شده در استان ۷۷۳ هکتار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار