بنامولایی گفت: عدم تخصیص ارز بزرگ‌ترین چالش است. سازمان غذا و دارو به تولیدکنندگان شیرخشک، ارز نمی‌دهند نهایتا تا یک ماه آینده تولیدکنندگان به تعطیلی می‌رسند.
کد خبر: ۱۱۳۱۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸ 11 October 2023

فشار نبود ارز به تولیدکنندگان شیر خشک/ تعطیلی در راه است!

به گزارش «تابناک البرز» در ابتدای هفته مصطفی صالحی زاده اعلام کرد که از تاریخ ۲۰ مهرماه ارائه کدملی و تاریخ تولد فرزند شیرخوار به داروخانه جهت دریافت شیرخشک اجباری شده است. همین خبر به نوبه خود کافی بود تا شرایط بحرانی را درباره تامین شیرخشک در بازار اعلام کند.

در همین رابطه منوچهر دادگرنژاد مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو نیز ادعا کرد که مشکلی از نظر تامین شیرخشک وجود ندارد. با توجه به تامین این فرآورده از مسیر تولید داخل و واردات به‌زودی نیاز بازار مرتفع خواهد شد. برنامه توزیع شیرخشک مورد نیاز هر استان بر اساس الگوی مصرف سال ۱۴۰۱، میزان موالید و نیاز، تعیین و به صورت ماهانه بازنگری می‌شود.

در همین راستا در گفتگویی با رحیم بناءمولایی، ریئس سابق انجمن تولیدکنندگان شیر خشک و غذای کودک ایران و رئیس اتاق بازرگانی استان البرز به بررسی عوامل موثر بر کمبود شیرخشک در بازار پرداخته است که در ادامه این گزارش می‌خوانیم.

تولیدکننده‌ها در مورد نحوه توزیع دخالتی ندارند

رحیم بناءمولایی، ریئس سابق انجمن تولیدکنندگان شیر خشک و غذای کودک ایران گفت: ما تولید کننده هستیم و در قسمت‌های اجرایی مثل پخش، نظارت و نحوه توزیع دخالتی نخواهیم داشت و درباره سیاست‌گذاری در این بخش‌ها نظری نمی‌دهیم. تغییراتی که خصوصا بر نحوه توزیع شیرخشک در داروخانه‌ها اعمال می‌شود اغلب زیر نظر سازمان غذا و دارو است.

وی افزود: من نوعی به عنوان تولیدکننده، شیرخشک تولید می‌کنم و محصول نهایی را به پخش دارویی می‌دهم، در ادامه این قسمت است که توزیع آن را به عهده دارد. اینکه به چه شیوه شیرخشک توزیع شود و عرضه آن با کدملی باشد یا خیر را ما تعیین نمی‌کنیم و تماما به عهده سازمن غذا و دارو است. لازم به ذکر است که این سیاست مطرح شده توسط سازمان غذا و دارو یک روند جدید است و در گذشته سابقه نداشته است.

ریئس سابق انجمن تولیدکنندگان شیر خشک و غذای کودک ایران با اشاره به مشکل اصلی تولیدکنندگان در زمینه شیرخشک ادامه داد: عدم تخصیص ارز بزرگ‌ترین چالش است. سازمان غذا و دارو به تولیدکنندگان شیرخشک، ارز نمی‌دهند و شرکتی که در جریان هستم، بدون تخصیص ارز نهایتا تا یک ماه آینده به تعطیلی خواهد رسید. بنابراین با این وضعیتی که شاهد آن هستیم در ماه‌های آینده بدون تخصیص ارز کمبود شیرخشک تشدید خواهد شد.

بناءمولایی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو به شرکت‌های تولید کننده این طور عنوان می‌کنند که در سال گذشته ارز گرفتید و اول باید تکلیف آن را مشخص کنید تا دوباره ارز بدهیم. در مجموع برای تخصیص مجدد ارز، یک ماه زمان می‌برد ارز تخصیص داده شود، یک ماه ارسال آن طول می‌کشد، ۲ ماه روند تولید آن زمان می‌خواهد و ۴۵ روز زمان برای وارد شدن به بازار، یعنی حدود ۵ ماه باید به صورت مداوم ارز به تولیدکنندگان تخصیص داده شود تا سیکل واردات مواد اولیه به کشور ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: روندی که وجود دارد این است که سازمان غذا و دارو می‌گوید اول ارز تخصیص یافته قبلی را تسویه کنید و فعلا اعتباری بخرید. تولیدکنندگان قادر به خرید ارز اعتباری نیستند به این دلیل که باید ریسکی را به جان بخرند و از تامین کننده بدون پرداخت ارز جنس خریداری کنند. این اتفاق برای تولیدکننده بسیار خطرناک است به دلیل اینکه ارز با نوسان روبرو است و نمی‌توانیم به عنوان یک تولیدکننده خودمان را بدهکار تامین کننده کنیم. در مجموع بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان شیر خشک‌عدم تخصیص ارز است و پیگیر آن هستیم. از طرفی حدودا یک ماه پیش هم فرخوان داده‌اند که واردات شیرخشک را در برنامه دارند.

شیرخشک نوزاد باید در اولویت باشد

ریئس سابق انجمن تولیدکنندگان شیر خشک و غذای کودک ایران تاکید کرد: هیچ حوزه ‌ای از شیرخشک نوزاد مهم‌تر نیست. و حتی دارو هم چنین ویژگی ندارد و به دلیل این است که ماهیت دارو برای یک شخص بیمار است و خدایی نکرده در صورت‌عدم دارو منجر به فوت فرد می‌شود اما در مورد کمبود شیرخشک، نوزاد در اثر نرسیدن به شیر دچار سوء تغذیه و بیماری می‌شود و در سال‌های آتی عمر جامعه را با هزینه‌های اضافی مواجه می‌کند. شیرخشک نوزاد باید در اولویت باشد.

بناءمولایی یادآور شد: بانک مرکزی ادعا می‌کند که به اندازه کافی به سازمان غذا و دارو ارز داده است و با این حساب این ارگان صلاح دانسته است که بودجه مورد نظر را در جای دیگری هزینه کند و به تولیدکننده شیرخشک اختصاص ندهد و یا حتی صلاح دیدند به واردات شیرخشک رو آورند. ولی چیزی که باید تاکید کنم این است که در ۱۵ سال گذشته هیچ نوع کمبودی در زمینه شیرخشک نداشتیم و امسال به دلیل‌عدم تخصیص ارز با مشکل نبود مواد اولیه و در نتیجه کاهش آمار تولید مواجه هستیم.

وی در پایان گفت: بانک مرکزی یک بودجه ۳ میلیارد دلاری برای یک سال سازمان غذا و دارو در نظر گرفته است و بنابراین ماهانه بودجه لازمه را دریافت می‌کنند اما با وجود اینهمه چالش و کمبودی که در مورد شیرخشک نوزادان مطرح است و شاهد آن هستیم، کماکان تخصیص ارزی برای تولیدکنندگان شیرخشک انجام نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار