شهردار تهران طی حکمی «مهدی مذهبی» را به عنوان مدیر عامل جدید سازمان زیباسازی شهرداری منصوب کرد تا رضا صیادی، مدیرعامل پیشین از کار کنار برود.
کد خبر: ۱۱۳۵۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸ 31 October 2023

به گزارش تابناک تهران، در دو سال گذشته، فعالیت و عملکرد سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حوزه تولید محتوای فرهنگی بیلبوردهای تهران واکنش ها و انتقاداتی را در پی داشته است. به تازگی این سازمان بیلبوردهایی مزین به اشعار برخی از شاعران را در نقاط مختلف تهران نصب کرده است. این اقدام نیز واکنش هایی را برانگیخت.

سرهنگ مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران در این باره گفت که اشعاری که سازمان زیباسازی شهر تهران بر روی بیلبوردهای شهر حکاکی کرده، اصلا برای راننده قابل خوانش نیست و به دلیل طولانی بودن این اشعار متاسفانه موجب تصادف رانندگی می شود و باید دقیقا مورد بررسی قرار بگیرد تا عواقبی نداشته باشد و استاندارد باشد.

وی تاکید کرد که بنرها و بیلبوردهای شهر باید کوتاه و مختصر باشد نه اینکه ذهن مخاطب را درگیر کند و با یک نگاه کوتاه راننده مطلب رسانده شود؛ این بلند نویسی استاندارد نیست و تصادفات را رقم می زند، سازمان زیباسازی در رابطه با این اقدام نامه نگاری انجام نداده است و باید کارشناسان برای این موضوع وقت بگذارند.

همچنین سرهنگ مصطفی زینی‌وند، رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ نیز گفت که این بیلبوردهای در کنار جاده یا بزرگراه را می‌توان نوعی به هم ریختگی محیطی در نظر گرفت که الگوهای حرکتی چشم رانندگان را طبیعتا تحت تاثیر قرار می‌دهد و مختل می‌کند و در تصمیم گیری‌های راننده هم مشکلاتی را پدید می‌آورد. اکثر مطالعات در این زمینه بی نتیجه مانده، ولی یک روند ظهور در ادبیات وجود دارد که نشان می‌دهد تبلیغات و بنرها می‌تواند خطر تصادف را افزایش دهد.

مهدی پیرهادی، رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم بر لزوم استانداردسازی بیلبوردهای شهری تاکید کرد و یادآور شد که سازمان زیباسازی شهر تهران اقدامات بسیار خوبی تا به امروز انجام داده که یکی از آنها همین اجرای پویش شعر در بیلبوردهای شهر اشاره کرد، اما طبیعتا این اقدام با مخالفت و نقدهایی همراه بوده است، البته که باید نقدها شنیده شود و نکات آن‌ها مدنظر قرار گیرد و کار را اصلاح کرد، نظر پلیس راهور باید برای بیلبورد اشعار لحاظ شود، زیرا قید کردن اشعار طولانی شاعران در بیلبوردها موجب تصادف می شوند، پس بهتر است اشعار کوتاه‌تر شود و در اقدامات بعدی حتما کار کارشناسی انجام دهد؛ گفتنی است که این اقدام خوب و ارزشمند است، اما باید طبق نظر راهور اصلاح شود.

پیش از این نیز همزمان باهفته دفاع مقدس شهرداری تهران بیلیوردهایی با تصاویر فیلم های مهم جنگی از جمله فیلم های «غریب» و «چ» در سراسر شهر تهران نصب شده بود که واکنش تند بابک حمیدیان بازیگر سینما را در پی داشت.

این در حالی است که فعالان تبلیغات محیطی در دو سال گذشته نیز انتقادات زیادی را نسبت به عملکرد سازمان زیباسازی در ارسال طرح های مختلف برای تامین محتوای فرهنگی تابلوها مطرح کرده بودند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار