مدیرعامل شرکت گاز استان فارس مصرف گاز در فصل سرد و فصل گرم نیز متفاوت است و مصرف در بخش خانگی در فصل سرد تا حدود 8 برابر افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۱۱۳۶۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲ 06 November 2023

تابناک فارس به نقل از ایلنا: علی‌اکبر میدا‌ن‌شاهی صبح امروز در نشستی با مدیران صنایع استان فارس که با موضوع هماهنگی تامین سوخت در فصل زمستان پیش‌رو برگزار شد، افزود: باید راهکاری برای شدت مصرف بالای انرژی در کشور به ویژه بخش خانگی اتخاذ شود که این مهم دغدغه‌ای است که رسانه‌ها در بحث فرهنگسازی نیز باید به آن بپردازند.

وی با اشاره به بروز ناترازی گاز در کشور ادامه داد: شدت مصرف بالای انرژی در کشور و عدم توزان بین تولید و مصرف مهمترین دلیل ناترازی گاز است که البته درجه حرارت محیط، متغیری است که ثابت نیست و در هر سال ممکن است متفاوت باشد.

میدا‌ن‌شاهی گفت:در زمستان مصرف خانگی گاز گاهی تا 8 برابر افزایش می‌یابد به گونه‌ای که به عنوان مثال در سال 1400 حدود 4 روز و در سال 1401 بیش از 20 روز با افزایش بالای میزان گاز به دلیل سردی هوا مواجه شدیم.

صنایع پیش‌بینی سوخت دوم داشته باشند

مدیرعامل شرکت گاز فارس با بیان اینکه در معرض مسائل سایبری در بحث پدافندی قرار داریم که در این راستا تعمیرات و اصلاحیه‌ها انجام شده، گفت: صنایع حساس از هم اکنون پیش‌بینی سوخت دوم داشته باشند.

میدان شاهی اظهار داشت: در شرایط حساس فعلی به ویژه مسائل سیاسی خاورمیانه، استکبار جهانی به دنبال ناکارآمدی دولت است، لذا نباید اجازه دهیم که در کشور تنشی در خصوص خدمات‌رسانی به مشترکین ایجاد شود.

وی با بیان اینکه 75 درصد سبد انرژی را گاز تامین می‌کند، افزود: گاز صرفا یک کالای انرژی نیست و با توجه به سیاست‌های بین‌المللی، یک کالای استراتژیک سیاسی نیز محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس به ناترازی میزان تولید و مصرف گاز و علل آن نیز اشاره و خاطرنشان کرد: چندین سال است که با ناترازی گاز مواجه هستیم.

میدان‌شاهی همچنین با اشاره به وجود 8 هزار و 110 واحد صنعتی در فارس، گفت: از این میزان 7 هزار و 260 واحد گازدار شده‌اند، 673 واحد در دست اجرا و 177 واحد در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع صنایع فارس، 6 هزار و 850 مصرف کننده داریم که 410 مورد آن غیرمصرف کننده است.

مدیرعامل شرکت گاز فارس ادامه داد: 56 شهرک و نواحی صنعتی در استان نیز فعال است که 44 مورد آن گاز دار شده، 11 مورد در دست اجراست و گازرسانی به یک واحد هم در دست اقدام قرار دارد.

به گفته میدان‌شاهی، نیمی از مصارف گاز فارس در حدود 46 درصد مربوط به نیروگاه‌ها است و پس از آن بخش خانگی با 19 درصد، پتروشیمی با 11 درصد، فولاد ذوب آهن با 5 درصد، سیمان با 4 درصد، CNG با 4 درصد و غیره در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

افزایش مصرف گاز بخش خانگی در فصل سرد تا 8 برابر

وی عنوان کرد: در پنج سال گذشته تاکنون مصرف گاز نیروگاه‌ها 22 درصد و بخش خانگی 41 درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس اعلام کرد که 6 درصد سهم انرژی کشور با مصرف سالانه 15 میلیارد متر مکعب گاز، مربوط به این استان است.

میدان‌شاهی همچنین ادامه داد: مصرف گاز در فصل سرد و فصل گرم نیز متفاوت است و مصرف در بخش خانگی در فصل سرد تا حدود 8 برابر افزایش می‌یابد.

وی به نحوه مدیریت مصرف گاز در فارس در فصل زمستان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: براساس سند چشم انداز بیست ساله، سیاست‌های کلی نظام در خصوص انرژی، سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون رفع موانع تولید و غیره نحوه مدیریت و فرهنگسازی مشخص شده است.

مدیرعامل شرکت گاز فارس با تاکید بر اینکه مصرف بهینه گاز در بخش‌های همگانی و بالادستی باید نهادینه و توسط رسانه‌ها فرهنگسازی شود، به شرح سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور تا افق 1420 اشاره و مدیریت تقاضای انرژی در بخش صنعت، سیاست‌های فرهنگ سازی در زمینه بهینه سازی مصرف گاز طبیعی، سیاست‌های بهینه ساری مصرف گاز در بخش ساختمان، سیاست‌های بهینه سازی مصرف گاز در نیروگاه‌های حرارتی و سیاست‌های مرتبط با حمایت از توسعه شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های خدمات انرژی را در شمار این سند عنوان کرد.

میدان‌شاهی به سیاست‌های مدیریت تقاضای انرژی در بخش صنعت هم اشاره و بیان کرد: ایجاد واحد مدیریت انرژی در مصرف کنند گان صنعتی، به روز رسانی و اجرایی کردن ساز و کار‌های تشویقی و تنبیهی، اقدام لازم به منظور اعلام جرائم صنایع و تولید محصولات صنایع دارای رده استاندارد و برچسب انرژی طبق استاندارد ملی از جمله سیاست‌های پیش‌بینی شده در بحث مدیریت تقاضای انرژی در بخش صنعت محسوب می‌شوند.

اولویت‌بندی محدودیت گاز توسط دیسپچینگ ملی

وی به اولویت‌بندی محدودیت گاز توسط دیسپچینگ ملی نیز اشاره و بیان کرد: غذایی و دارویی، صنایع شیشه، پوشاک، اتومبیل، بهداشتی و لوازم خانگی در اولویت نخست، همه مراکز تجاری، بسته بندی عایق، مصالح و لوازم ساختمانی، ذوب فلزات، ظروف و حرارتی و برودتی در اولویت دوم و نیروگاه‌ها، کارخانجات سیمان، پتروشیمی، صنایع سرامیک، آجر، قند، شکر، پالایشگاه‌ها و سایر مصرف کنندگان در اولویت سوم این محدویت‌ها قرار دارند.

میدان‌شاهی به میزان ذخایر سوخت مایع مخازن کارخانجات سیمان استان تا یکم آبانماه جاری اشاره و بیان کرد: همه کارخانه‌های سیمان به جز سپهر قیر از مازوت استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت گاز فارس به مدیریت مصرف گاز و پیشنهادات در این باره نیز اشاره و تصریح کرد: نیازمند چانه زنی، انجام تعمیرات دوره‌ای در بازه فصل سرما، ذخیره سازی مناسب سوخت دوم، لزوم صرفه جویی در مصارف ادارات و ارگان‌ها با استفاده از ظرفیت بسیج، تجهیز وسائل و امکانات برای استفاده از سوخت جایگزین در مرکز عمومی و حساس و همچنین گلخانه و نانوایی‌ها و فرهنگسازی و استفاده از پویش مصرف بهینه انرژی با استفاده از ظرفیت سایر ارگان‌ها هستیم.

برچسب ها: مصرف گاز ، بخش خانگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار