مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد:
محمدمحسن رفیعی ضمن تشریح وضعیت شاخص‌های کتابخانه‌ای استان و اهم برنامه‌‎های هفته کتاب در استان، از مهم‌ترین این برنامه‌ها را افتتاح طرح زنگ کتابخوانی «یار مهربان» در مدارس و نیز رونمایی از «کتاب‌آوا» همزمان با برنامه نمادین همدردی دانش‌آموزان با کودکان غزه برشمرد.
کد خبر: ۱۱۳۷۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷ 13 November 2023
 
 
 
 
به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، محمد محسن رفیعی در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی در نشست با اصحاب رسانه شعار سی‌و‌یکمین دوره هفته کتاب را «آینده خواندنی است» ذکر کرد و گفت: برنامه‌های متعددی شامل 600 برنامه برای این هفته از 23 تا 30 آبان‌ماه در سراسر استان تدارک دیده شد که از مهم‌ترین آنها می‌‎توان به پویش شعر مقاومت با موضوع «اسم شب، صبح است» ویژه دانشجویان و اعضای کتابخانه‌ها که از چهارشنبه هفدهم آبانماه آغاز شده‌است، اشاره کرد.
  
وی غبارروبی گلزار شهدا و افتتاح نمایشگاه نقاشی یادمان، همچنین برگزاری نشست پرسش و پاسخ اعضای کتابخانه‌ها با مدیرکل در کتابخانه عمومی امام علی(ع) شهر یزد، رونمایی از جلد سوم کتاب «سنگ آسیاب» تألیف «حسن حیان»، برنامه کتابخون در مرکز انتقال خون و رونمایی از کتاب نویسندگان کوچک را از دیگر برنامه‌های شاخص این هفته ذکر کرد. 
 
رفیعی به افتتاح کتابخانه روستایی آیت‌الله ابوترابی اله‌آباد شهرستان زارچ اشاره و عنوان کرد: حضور در کتابفروشی‌ها و دیدار با مدیران آنها، برگزاری نشست «کتاب، یزد و فرهنگ» با موضوع «آسیب‌شناسی وضعیت مطالعه در یزد» با حضور نویسندگان استان و نیز برگزاری مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و همچنین تجلیل از کتابداران برگزیده استان از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است. 
 
وی از افتتاح طرح زنگ کتابخوانی «یار مهربان» به‌صورت نمادین در مدرسه نوربخش در هفته جاری خبر داد و گفت: این طرح هم‌اکنون در هشت مدرسه دولتی و کمتر برخوردار شهرستان یزد اجرایی خواهد شد ولی امیدواریم با مساعدت مسئولان استان و در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در تمام مدارس استان عملیاتی شود.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یکی دیگر از برنامه‌های شاخص هغته کتاب در استان را رونمایی «کتاب‌آوا» همزمان با حضور دانش‌آموزان در کتابخانه مرکزی یزد برای برگزاری برنامه نمادین همدردی با کودکان غزه در روز چهارشنبه 24 آبان‌ماه اعلام کرد.
 
رفیعی در ادامه با بیان این که استان یزد به لحاظ شاخص‌های کتابخانه‌ای رتبه‌های برتر کشور را در اختیار دارد، تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی در کشور محسوب می‌شود به طوری که تنها در استان یزد دارای 112 باب کتابخانه وجود دارد؛ به‌عبارتی در ازای هر 11 هزار و 178 نفر، یک کتابخانه در استان داریم. 
 
وی در ادامه با تشریح وضعیت منابع در کتابخانه‌های استان گفت: بالغ بر دو میلیون و 439 هزار جلد کتاب یعنی به ازای هر نفر در استان دو جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان وجود دارد. 
 
رفیعی با اشاره به زیربنای 71 هزار و 650 مترمربعی کتابخانه‌های عمومی استان، تصریح کرد: در استان یزد به ازای هر 100 نفر 5.81 مترمربع زیربنای کتابخانه‌ای وجود دارد.
 
وی از عضویت 8.5 درصد مردم استان در کتابخانه‌های عمومی استان به تعداد 105 هزار و 534 نفر خبر داد و با بیان این که سالانه یک میلیون و 500 هزار کتاب در استان به امانت داده می‌‎شود، گفت: سال‌هاست که «کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» تألیف مرحوم استاد آذریزدی در صدر کتاب‌های پرمخاطب کشور قرار دارد. 
 
رفیعی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری نشست‌های انجمن کتابخانه‌‌های عمومی استان اشاره و از مهم‌ترین مصوبات این جلسات در سال گذشته را ساخت کتابخانه در روستای اسفندآباد و بازسازی کتابخانه حائری اردکان ذکر کرد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در ادامه نیز با اشاره به اجرای بیش از 12 هزار برنامه کتابخانه‌ای و فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان در یک سال گذشته، به تشریح برخی از آنها پرداخت و گفت: آموزش و ارتقای اطلاعات و مهارت‌های کتابداران استان در قالب 10 دوره آموزشی برای 913 نفر در قالب 17 هزار و 758 نفر ساعت برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار