یکی از نویسندگان ایلامی با اشاره به اینکه حوزه چاپ کتاب مشکل بزرگ نویسندگان ایلامی است، گفت: باید مدیران فرهنگی در تمامی دستگاه‌ها پای کار باشند.
کد خبر: ۱۱۳۸۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰ 18 November 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ عبدالحسین رحمتی نویسنده بیش از ۱۰ آثار به چاپ رسیده در حوزه شعر، خاطره نویسی و ادبیات داستانی همچون بچه‌های خاطرات من سلام، ۱۳ روز در میدان و..‌. اظهار داشت: کتاب و کتابخوانی یکی از مؤلفه‌های مهم حوزه فرهنگ و ادب به شمار می‌رود که تأثیر بسزایی در توسعه فرهنگی جامعه برعهده دارد.

وی افزود: استان ایلام نیز به علت برخورداری از نویسندگان و همچنین پیشینه فرهنگی کهن، دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه‌های مختلفی از قبیل شعر و داستان سرایی برخوردار است، با این حال تاکنون فرصت رشد و ترقی آنگونه که باید به نویسندگان استان داده نشده است‌.

هزینه بالای چاپ کتاب

رحمتی تصریح کرد: امروزه یکی از مشکلات اکثر نویسندگان، مؤلفان و صاحبان قلم در استان ایلام ناشی از مشکلات بالای حوزه چاپ کتاب است، به عبارتی دیگر هزینه چاپ کتاب بسیار بالا بوده و اکثر نویسندگان داری بضاعت مالی مناسب برای چاپ آثار خود نیستند و به تبع بسیاری از نویسندگان در حوزه‌های مختلفی قبیل ادبیات، داستانی و شعر سرایی به علت عدم برخورداری از توانایی مالی نتوانستند آثار خود را به چاپ برسانند.

این نویسنده ادامه داد: از دیگر مشکلات نویسندگی در ایلام می‌توان به توزیع کتاب اشاره کرد، متأسفانه کتاب‌های اکثر شاعران و نویسندگان در سطح خود استان چاپ می‌شوند و به سایر استان‌ها توزیع نمی‌شوند که این موضوع مشکلات جدی در حوزه توزیع و فروش کتاب برای نویسندگان به وجود می‌آورد، از این رو باید راهکارهایی پیدا بشود تا کتاب به دست مخاطبین و علاقه مندان در سراسر کشور برسد.

رحمتی اضافه کرد: در این راستا ناشران باید ارتباط تنگاتنگی داشته باشند تا بر روی توزیع آثار نویسندگان و شعرا کار شود و فقط به انتشار کتاب در استان اکتفا نشود، همچنین باید مدیران فرهنگی در تمامی دستگاه‌ها پای کار بیایند و از نویسندگان به ویژه نویسندگان جوان و نوپا حمایت به عمل آورند و با تقدیر حمایت از نویسندگان بازار خوبی برای توزیع و فروش کتاب به ایجاد کنند.

ترویج فرهنگ کتابخوانی

وی بیان کرد: هفته کتاب و کتاب خوانی فرصت خوبی است اما کتاب و کتاب خوانی از مواردی هستند که باید در سبد خانوار نهادینه شده و مختص یک روز و یک هفته نباشند، البته لازم به ذکر است با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی نیز تحقق این امر کمی دشوار است،؛ از این رو برای حل این مشکل باید در تمام شهرستان‌ها کافه کتاب برای استفاده عموم مردم احداث شود، همچنین کتابخانه‌های عمومی در تمام حوزه‌ها از جمله ادبیات، رمان، تاریخ، جامعه شناسی، روانشناسی، علمی و کمک درسی بروز باشند.

این جامعه شناس ایلامی گفت: کتابخانه‌های ما اکثراً کتاب‌های قدیمی با تاریخ چاپ‌های قدیمی دارند، هر چند بسیاری از کتاب‌های قدیمی به رغم قدمت خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند اما حوزه کتاب در بخش‌های مختلف به ویژه ترجمه باید همیشه بروز و در دسترس باشد، زیرا کتابخانه‌ها با ارائه تازه‌های نشر و نیازهای مردم این خلأ را برطرف می‌کنند.

عبدالحسین رحمتی در پایان بیان کرد: صدا و سیما نیز می‌تواند با ارائه برنامه‌های مناسب همچون کتابخوانی، پادکست و معرفی کتاب در این زمینه قدم چشم گیری لحاظ کند./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار