مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اجرای غربالگری بیماری‌های دیابت و فشار خون بالا در بازه زمانی ۲۰ آبان تا ۱۵ دی‌ماه در استان فارس در قالب پویش سلامت «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۸۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲ 19 November 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: فریبا مرادی امروز، ۲۸ آبان گفت: دیابت و پرفشاری خون، از جمله بیماری‌های مهمی هستند که به دلیل شیوع بالا، عوارض زیاد و بار زیاد ناشی از ناتوانی و مرگ، در نظام سلامت مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: انتظار می‌رود که بیش از یک میلیون بیمار مبتلا به پرفشاری خون و ۴۰۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت در استان فارس وجود داشته باشد که با توجه به بی علامت بودن این دو بیماری، تعداد زیادی از این افراد شناسایی نشده‌اند.

مرادی گفت: در همین راستا پویش ملی سلامت با هدف غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون بالا با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی سال جاری در کشور برگزار می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد:‌ در گام نخست این پویش، غربالگری فشارخون بالا و دیابت انجام می‌شود و پس از شناسایی افراد مشکوک، در یک فرآیند مراقبتی به شکل موثر تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: کادر سلامت، شامل مراقبان سلامت مناطق شهری و حاشیه شهر، بهورزان خانه‌های بهداشت مناطق روستایی و عشایری، تمامی افراد بالای ۱۸ سال که جمعیتی بالغ بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در جمعیت تحت پوشش دانشگاه هستند را از نظر ابتلا به فشارخون بالا، وضعیت چاقی و سایر عوامل خطر به صورت رایگان بررسی می‌کنند و پس از ارزیابی اولیه، جهت انجام آزمایش قند خون و همچنین ارزیابی بیشتر به پزشک ارجاع می‌دهند.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: پس از این مرحله و با ثبت اطلاعات مراجعه‌کنندگان در سامانه الکترونیک سیب، افراد در فرایند مراقبتی وارد می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه این پویش بستری برای آگاهی بخشی، تشخیص به موقع، درمان و پیگیری فعال فراهم کرده است، از تمامی افراد بالای ۱۸ سال خواست تا به منظور ارزیابی سلامتی خود به نزدیکترین مرکز ارائه خدمات بهداشتی شامل خانه‌های بهداشت، پایگاه پزشک خانواده و ایستگاه‌های موقت غربالگری مراجعه کنند.

برچسب ها: غربالگری ، دیابت ، فشارخون
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار