شهرکرد – ایرنا – رییس خانه پرستاران چهارمحال و بختیاری تعداد پرستاران این استان را سه هزار نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به جمعیت؛ این استان در زمان حاضر به ۲ برابر این شمار پرستار نیاز دارد.
کد خبر: ۱۱۳۸۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۴ 19 November 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، علی حسن‌پور دهکردی افزود: براساس استاندارد‌ها در زمان حاضر باید به ازای هر تخت آی‌سی‌یو (ICU) و سی‌سی یو (CCU) یک پرستار و در بخش‌های غیرویژه به ازای هر ۲ تخت باید یک پرستار باشد که امروز این اصل در بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری با کمبود روبروست.

وی اظهار داشت: ضریب اشغال تخت در بیمارستان هاجر شهرکرد در برخی از زمان‌ها بیش از ۱۰۰ درصد است و نیرو‌های موجود پاسخگوی نیاز‌ها نیستند.

رییس خانه پرستاران چهارمحال و بختیاری گفت: کمبود نیرو موجب شده فشار کار بر روی تمام کارکنان بخش درمان شامل پزشک و پرستار افزایش یابد و با وجود کار سخت کادر درمان، اما باز هم مردم همچنان از کیفیت خدمات‌رسانی راضی نیستند.

وی ادامه داد: کمبود نیروی پرستاری و امکانات موجب طولانی شدن زمان بستری بیماران شده و همچنین باعث شده پرستاران نتوانند به اندازه کافی بر بالین بیماران باشند که این امر افزایش بار مالی برای خانواده و دولت را به دنبال دارد.

کمبود نیرو و مشکل اضافه کار‌های اجباری

به گفته حسن‌پور، کمبود نیروی پرستاری باعث شده برای برطرف کردن این مشکل پرستاران ملزم به گرفتن اضافه کار‌های اجباری و شیفت‌های متعددی در ماه و متحمل شدن فشار‌های زیادی شوند که این مساله بر کارکرد و سلامت آن‌ها تاثیر منفی دارد.

وی تاکید کرد: کمبود نیرو باعث شده هر پرستار بین ۸۰ تا ۱۰۰ ساعت اضافه کار داشته باشد قبول این تعداد شیفت فشار زیادی به پرستاران وارد و پرستار نیز کمتر فرصت پیدا می‌کند بر بالین بیمار باشد که اگر این استاندارد‌ها اصلاح شود پرستار به راحتی می‌تواند به وظایف خود در قبال بیمار عمل کند.

تاخیر در پرداخت مطالبات پرستاران مشکلی تکراری

حسن‌پور گفت: با وجود ملزم بودن پرستاران به انجام اضافه کار اجباری، اما حق اضافه‌کار آن‌ها همیشه با ۹ تا ۱۲ ماه تاخیر پرداخت می‌شود و این موجب بی‌انگیزگی این قشر شده است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات پرستاران پایین بودن نرخ ساعت اضافه کار است که برای انجام هر یک ساعت اضافه کار۳۵۰تا ۴۰۰ هزار ریال باید پرداخت شود که بسیار ناچیز و همین امر باعث شده رضایت‌مندی در بین این قشر زحمت کش وجود نداشته باشد.

قانونی که اجرای آن مشکل ساز شد

رییس خانه پرستاران چهارمحال و بختیاری گفت:، اما از همه آن وعده‌ها مهم‌ترین وعده‌ای که حتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم بر قانون تعرفه‌گذاری پرستاران مصوب سال ۱۳۸۶ بود که امروز با همت دولت سیزدهم بعد از ۱۶ سال اجرایی شده است که نیازمند اجرای جامع و کامل است.

حسن‌پور با اشاره به کاهش استخدام‌ها و جذب نیرو گفت: در زمان حاضر تعداد جمعیت پرستاران بیکار در استان قابل توجه است و همین امر موجب شده این نیرو‌ها به سمت بخش خصوصی گرایش پیدا کنند.

وی ادامه داد: پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی طبق قانون کار و با کمترین حقوق جذب می‌شوند.

حسن‌پور همچنین با اشاره به درآمد پایین بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری گفت: امروز تمام بیمارستان‌های این استان ضررده باشند و توان پرداخت مطالبات پرستاران را نداشته باشند.

رییس خانه پرستاران چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که خدمات پرستاران از شهر‌ها آغاز و تا روستا‌ها ادامه دارد اضافه کرد: مهمترین کار پرستاران در حیطه پیشگیری است که در زمان شیوع ویروس کووید ۱۹ خدمات موثر این قشر برای همه به اثبات رسید.

۲۸ آبان مصادف با پنجم جمادی الاول ولادت حضرت زینب (س) روز پرستار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار