در راستای واقعی سازی قیمت گاز در سال‌های ابتدایی می‌توانیم از روش تعرفه‌گذاری پلکانی استفاده کنیم. تعرفه‌گذاری پلکانی روش درستی است و می‌تواند به مدیریت مصرف کمک کند. اما باید در کنار این روش برای افزایش تولید نیز همزمان چاره اندیشی کنیم.
کد خبر: ۱۱۳۸۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۲ 20 November 2023

به گزارش تابناک قم، آمار‌ موجود نشان از مصرف بیش از حد گاز طبیعی در کشور دارد و همین کشور را در ماه‌های سرد سال با مشکل مواجه می‌کند. به طوری که مجبور می‌شویم گاز صنایع را قطع و نیاز‌های بخش خانگی را برطرف کنیم. داده‌های مصرفی خانوار در کلیه شهر‌های کشور نشان می‌دهد که پرمصرف‌ها از طبقات مرفه جامعه هستند و به همین دلیل، برخی پیشنهاد می‌کنند، بهترین راهکار برای مدیریت مصرف، اعمال سیاست‌های قیمتی برای پرمصرف‌هاست.

حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی پیرامون تعرفه‌گذاری پلکانی گاز و تأثیر آن بر مدیریت مصرف، با اشاره به این که در موضوع ناترازی مقطعی گاز که با آن مواجه هستیم، دو علت اساسی مطرح است، تصریح کرد: کمبود در حوزه تولید و عدم مصرف بهینه باعث شده است در این حوزه به مشکل بخوریم.

وی ادامه داد: سیاست گذاری‌ها در راستای حل مشکل ناترازی بنزین باید موازی با یکدیگر پیش بروند. لازم است چند اقدام مناسب را همزمان به کار بگیریم. در بخش تولید باید به افزایش آن مبادرت کنیم و در این حوزه سرمایه گذاری داشته باشیم.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: ایجاد امنیت سرمایه گذاری به نحوی که بخش خصوصی اعتماد کند و به سرمایه گذاری در حوزه تولید گاز بپردازد، کارساز خواهد بود.

صالحی گفت: در حوزه مصرف، باید به سمت بهینه سازی برویم و مدیریت مصرف را در دستور کار داشته باشیم. یکی از سیاست‌ها در این زمینه می‌تواند واقعی سازی قیمت‌ها باشد.

وی ادامه داد: تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها در بخش گاز، یکی از راهکار‌ها در راستای بهینه سازی مصرف به شمار می‌رود. آن طور که اطلاعات شرکت ملی گاز نشان می‌دهد، اجرای فاز اول این سیاست در سال گذشته توانست صرفه جویی را در مصرف گاز در بخش خانگی رقم بزند و بیش از ۲۵ میلیون مترمکعب کاهش مصرف را شاهد باشیم. باید به سمت قیمت واقعی انرژی برای مشترکان خارج از الگوی مصرف که اتفاقا سطح رفاهی خوبی هم دارند، برویم و فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها در همین راستاست.

قدرت خرید مردم پایین است

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در اعمال سیاست‌های قیمتی باید توجه داشته باشیم که قدرت خرید مردم پایین است و باید واقعی سازی قیمت انرژی و از جمله گاز در کشور تدریجی انجام شود.

صالحی گفت: در راستای واقعی سازی قیمت گاز در سال‌های ابتدایی می‌توانیم از روش تعرفه‌گذاری پلکانی استفاده کنیم. تعرفه‌گذاری پلکانی روش درستی است و می‌تواند به مدیریت مصرف کمک کند. اما باید در کنار این روش برای افزایش تولید نیز به صورت همزمان چاره اندیشی داشته باشیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در شرایط فعلی بیشترین یارانه انرژی را دهک‌های بالایی جامعه و افراد مرفه استفاده می‌کنند. زیرا بر اساس اطلاعات شرکت ملی گاز، اکثر مردم جامعه که در طبقات پایین و متوسط هستند، در چارچوب الگو مصرف می‌کنند. پرمصرف‌ها اتفاقاً جزو مرفهین جامعه هستند. هر چقدر آن‌ها بیشتر از گاز استفاده می‌کنند، از یارانه بیشتری هم بهره می‌برند.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: قطعاً کسی که در منطقه یک تهران زندگی می‌کند و خانه بزرگ و سونا و جکوزی و ویلای بزرگ و... دارد، مصرف گاز بیشتری دارد و بیشتر از یارانه استفاده می‌کند. با استفاده از روش تعرفه‌گذاری پلکانی می‌توانیم شرایطی به وجود بیاوریم که چنین افرادی قیمت واقعی گاز را بپردازند، ضمن اینکه مواظب هستیم دهک‌های پایین جامعه و کسانی که مصرف معقولی دارند، متحمل هزینه اضافی نشوند و حتی افرادی که مصرف پایینی دارند، تشویق شوند. این راهکار می‌تواند کمک کننده باشد.

وی در پایان تأکید کرد: واقعیت این است که بیشتر مصرف گاز در بخش خانگی است و باید سیاست گذاری‌های صحیحی در راستای مدیریت مصرف داشته باشیم. سوء مصرف در این بخش باعث می‌شود که در فصل سرد سال مجبور به تعطیلی صنایع شویم که ضرر اقتصادی شدیدی را به کشور تحمیل می‌کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار