مدیر کل کمیته امداد استان مرکزی:
تلاش در جهت برقراری عدالت و توازن و توزیع عادلانه بین نیازمندان از مهم‌ترین برنامه های این نهاد است.
کد خبر: ۱۱۴۰۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹ 28 November 2023

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره)  روز یکشنبه پنجم آذر ماه در مصاحبه اختصاصی با  تابناک مرکزی  اظهار داشت: اعتماد مردمی مهمترین سرمایه امداد است و تلاش در جهت برقراری عدالت و توازن و توزیع عادلانه بین نیازمندان از مهم‌ترین برنامه های این نهاد  است.

مجید مومنی در خصوص اعتبارات و مشارکت های مردمی در حمایت از کمیته امداد افزود : در ۸ ماهه امسال مردم نیک‌اندیش استان مرکزی ۶۲۷ میلیارد تومان به کمیته امداد کمک کردند که این میزان به نسبت سال گذشته ۱۸۲ درصد رشد داشته است و میزان اعتبارات دولتی در سال جاری با کمک‌های مردمی ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ کمیته امداد تولید کننده فقر نیست.

وی گفت: زایش فقر معمولاً در جامعه در جای دیگر است و ورودی آن در کمیته امداد بارز می شود. ایجاد اشتغال پایدار و توانمندسازی ،ساخت مسکن مناسب از مهم ترین اقدامات این نهاد به منظور رفع فقر است.

 مومنی در پاسخ به سوال، مهمترین اقدام کمیته امداد در کمک به محرومین چیست و تاکنون چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است،بیان داشت: اساس و شالوده فعالیت کمیته امداد اقدامات فرهنگی و ارتقای جایگاه فرهنگی خانواده ها است.

وی افزود:خانواده‌های تحت حمایت به دو دسته مولد و غیر مولد تقسیم می‌شوند خانواده‌های مولد توان کار داشته و می‌توانند از طریق توانمندسازی از چرخه حمایتی خارج شوند . و خانواده های غیر مولد کسانی هستند که بعلت سالمند بودن یا ازکارافتاده بودن و نداشتن هیچگونه درامدی  نیاز به حمایت های کمیته امداد دارند .

ایشان ادامه داد: تا کنون ۲۷ هزار خانوار مستعد توانمندی، شناسایی و استعداد سنجی شدند. در سال جاری۶۰۴ میلیارد تومان اعتبار به کمیته امداد اختصاص داده شد و ۱۰۷ میلیارد تومان نیز توسط استاندار محترم قول مساعد به این نهاد مردمی داده شده که تاکنون ۷۰ میلیارد تومان آن کارسازی شده است و این ۷۰ میلیارد تومان در جهت ساخت و ایجاد اشتغال از طریق پنل‌های خورشیدی برای ۴۰۰ خانوار تحت حمایت در شهرستان خمین صورت گرفته است. همچنین تاکنون ۱۹ هزار طرح فعال اشتغال در این نهاد از طریق وزارت کشور وزارت رفاه و کمیته امداد کشور راستی آزمایی شدند و خوشبختانه  94/07درصد اشتغال‌های کمیته امداد استان مرکزی پایدار و فعال بوده است.

در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۵۰۰ خانواده تحت حمایت از طریق اشتغال از گردونه حمایتی خارج و به توانمندی رسیدند.

مدیر کل کمیته امداد استان همچنین درخصوص تمهیدات کمیته امداد با توجه به  گرانی مسکن و این نیاز ضروری ،برای خانه دار شدن مددجویان تحت حمایت افزود: مسکن و اشتغال دو بال مهم توانمندسازی هستند؛ در سال جاری با کمک خیران گروه‌های جهادی و کمک‌های دولت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن تعداد ۲۸۸۴ مسکن ساخته و تحویل خانواده ها شده است و ۱۰۷۳ مورد نیز در حال ساخت است. در سفر ریاست  محترم جمهور به استان مرکزی مقرر شد ۶۵۰۰ مسکن ساخته و به خانوارهای فاقد مسکن روستایی و شهری در قالب نهضت ملی مسکن تحویل شود  و راه و شهرسازی تقبل ۱۰۰ هکتار زمین را در این زمینه داده است.

مومنی با بیان اینکه بیشترین مستاجرین در اقشار مددجویان در کلانشهر اراک و ساوه هستند.و عمدتاً از بانوان سرپرست خانوار میباشند ادامه داد:در شهر اراک ۳۲۰۰ خانوار تحت حمایت با سرپرست زن فاقد مسکن و مستاجر هستند. از خیرین که دارای زمین هستند درخواست داریم به منظور باقیات صالحات این زمین را برای ساخت مسکن در اختیار کمیته امداد قرار دهند . مهم‌ترین مشکل خانواده های تحت حمایت برای شرکت در نهضت ملی مسکن تضامین سنگین و اعتبار سنجی ولی نعمتان  و مبلغ اقساط بالا است که امیدواریم با همکاری دولت مردمی در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شود.

مدیرکل کمیته امداد در خصوص فعالیت های مراکز نیکوکاری استان و هدف از تاسیس این مراکز نیز افزود:تا کنون بیش از ۳۸۰ مرکز نیکوکاری در سطح استان مرکزی فعال هستند؛ که هدف از تاسیس این مراکز واگذاری امورات خیر و احسان به دست خود مردم و گره گشایی از مشکلات نیازمندان با کمک خود مردم است مراکز نیکوکاری پل ارتباطی نیکوکاران و نیازمندان هستند ،بخشی از این مراکز به صورت تخصصی و عمده آنها مراکز نیکوکاری عام هستند و خوشبختانه اقدامات خوبی توسط این مراکز  به ویژه در بخش درمان و جهیزیه نوعروسان انجام شده است .

وی همچنین گفت:طرح هم افزایی در مراکز نیکوکاری کمیته امداد اجرایی می‌شود و هر فعل و اقدامی که توسط مراکز نیکوکاری انجام شود به ویژه در بخش مسکن، درمان و سایر بخش‌ها ۵۰ درصد آن توسط خود مراکز و ۵۰ درصد آن توسط امداد پرداخت می‌شود. در پرداخت تسهیلات کارگشایی امکان پرداخت تسهیلات قرض الحسنه توسط مراکز نیکوکاری به نیازمندان حمایت و غیرحمایت با طرح هم افزایی فراهم شده و توسط صندوق امداد ولایت قابل پرداخت است.

مجید مومنی همچنین در پاسخ به اقدامات بیمه ای کمیته امداد نیز  با بیان اینکه حق بیمه مددجویان تحت حمایت باهدف برخورداری از مزایای بیمه ازجمله مستمری، بازنشستگی و ازکارافتادگی پرداخت می‌شود، گفت: بانوان سرپرست خانوار در سنین ۳۵ تا ۵۰ سال مشمول دریافت خدمت حق بیمه هستند.

مدیر کل کمیته امداد استان مرکزی پرداخت حق بیمه مددجویان را از اقدامات کمیته امداد در حمایت از خانواده‌های نیازمند عنوان و گفت: در هفت ماهه امسال حق بیمه ۱۲۶۰ زن سرپرست خانوار با اعتبار بیش از ۴۵ میلیارد ریال و ۱۱۷ مجری طرح اشتغال با اعتبار بیش از سه میلیارد ریال به حساب تامین اجتماعی واریز شده است.

او افزود: پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی مددجویان با هدف تأمین آتیه و بهره‌مندی آنها از مستمری بازنشستگی انجام می‌شود. مدیر کل کمیته امداد ، در ادامه گفت: مددجویان می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و استعدادهای خود و کمک‌های کمیته امداد به خودکفایی رسیده و شرایط زندگی خوبی را برای خود و فرزندانشان فراهم کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار