معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد:
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: بحث رایگان کردن اتوبوس موافقان و مخالفان خود را دارد؛ درحال حاضر درحدود هزار و 200 تومان قیمت بلیت اتوبوس است. در حال حاضر قیمت تمام شده بلیت 6هزار و 500 تومان است که از این مبلع هزار و 200 تومان از مردم دریافت می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۱۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹ 04 December 2023

به گزارش تابناک رضوی، پوریا محمدیان یزدی در نشست خبری معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اظهار کرد: شهر مشهد براساس آمار جمعیتی سه میلیون و ۴۵۰ هزار نفر ساکن دارد و براساس مطالعات طرح جامع حمل و نقل، مشهد روزانه هفت میلیون سفر روزانه دارد.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: حدود ۴۴ درصد سفرهای روزانه با سه مد قطارشهری، اتوبوسرانی و تاکسیرانی انجام می‌شود؛ کل بودجه شهرداری امسال ۴۰ همت(هزار میلیارد تومان) که بودجه عمرانی ۲۰ همت و آن‌چه در حوزه مأموریت حمل‌ونقل دنبال می‌کنیم، ۱۰ همت است.
محمدیان یزدی خاطرنشان کرد: طرح جامع حمل‌ونقل مشهد در سال ۹۳ مصوب شد و افق آن برای سال ۱۴۱۰ است.
وی اضافه کرد: در سال گذشته ۲۴۵ نفر براساس حوادث ترافیکی در داخل شهر فوت شدند که از این تعداد ۱۹۶ نفر مرد و ۴۹ زن بوده‌اند؛ همچنین از این تعداد ۵۲ درصد عابرپیاده و ۲۶ درصد موتور سیکلت‌سواران بوده‌اند.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: ۳۳ هزار مجروح حوادث ترافیکی داشتیم که ۳۳ درصد عابرپیاده و ۴۱ درصد موتورسیکلت‌سواران بوده‌اند؛ براساس این آمار شهر مشهد در تصادفات در بین کلان شهرها روند نزولی دارد.
رصد وضعیت ترافیکی مشهد با ۵۰۴ دوربین نظارت تصویری

محمدیان یزدی تصریح کرد: شهر مشهد ۵۰۴ دوربین نظارت تصویری دارد که ۱۴۳ دستگاه دوربین ثبت تخلف هستند و درحال برنامه‌ریزی برای افزایش این تعداد هستیم. در زمینه معاینه فنی در ماه ۷۰۰ هزار تخلف توسط دوربین‌ها شناسایی می‌شود که ۶۰ درصد منجر به صدور قبض جریمه می‌شود.
وی ادامه داد: در مشهد ۶ مرکز معاینه فنی داریم که در سال ۳۱۰ هزار برگ معاینه صادر می‌کنند؛ دوربین‌ها نشان می‌دهد ۷۰ درصد خودروها معاینه‌فنی دارند و ۳۰ درصد فاقد معاینه هستند که جریمه می‌شوند
اضافه شدن ۶خط بی‌آرتی جدید به ناوگان اتوبوسرانی مشهد
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اظهار کرد: مطالعات جامع ترافیک مشهد انجام شده و در مراحل تصویب در شورای ترافیک است که اگر مصوب شود ۶ خط بی‌آرتی جدید به مشهد اضافه می شود.
محمدیان یزدی بیان کرد: مشهد چهار خط مترو دارد که یک خط ۱۰۰ درصد تکمیل شده و خط دوم نیز درحال بهره برداری است که این دوخط روزانه ۴۰۰ هزار مسافر جابه‌جا می کنند.
وی افزود: باتوجه به تزریق اعتبار توسط اوراق مشارکت در سال آینده شاهد افتتاح فاز اول خواهیم بود که حدفاصل میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) فعالیت دارد و ایستگاه میدان شهدا، باب جواد الائمه(ع) و پایانه مسافربری آماده بهره‌برداری و ایمن‌ترین نوع دسترسی به حرم ایجاد می‌شود.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: در سال‌های آینده ضلع دیگر حرم نیز توسط خطوط مترو پوشش داده می‌شود که این بزرگترین خدمت به زائران و مجاوران برای دسترسی به حرم‌مطهر در ایام پیک زیارت است.

احداث ۲۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در مشهد
محمدیان یزدی بیان کرد: تاکنون ۲۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در مشهد اجرا شده و اقدامات زیادی در خصوص ایمن‌سازی شهر انجام شده است.
وی اضافه کرد: در حوزه آموزش، بوستان ترافیک ایجاد شده و ۱۲ هزار دانش‌آموز سالانه آموزش می‌بینند، همچنین هزار و 800 راننده پر خطر نیز آموزش دیده‌اند.
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: چهار پایانه باری در سطح شهر ساماندهی شده که شامل پایانه‌های میثاق، مفتح، معراج و نمایشگاه است و سالانه ۳۷ هزار پروانه باری صادر می‌شود.
محمدیان یزدی گفت: در حوزه جانبازان و معلولین نیز خط بساوایی ویژه نابینایان در تمامی پیاده‌روها، رمپ تردد ویلچر، همسطح سازی تقاطع‌ها و .. انجام شده است که در مجموع ۸۵۵ کیلومتر طول پیاده‌رو در شهر است که ۳۶۰ کیلومتر آن ساماندهی شده است.
پروژه‌های شهری در مسیر افتتاح
وی ادامه داد: امیدوارم به زودی و با تامین اعتبارات لازم، دوربرگردان شهید میرزایی افتتاح شود؛ پل دهرود خارج از محدوده قانونی مشهد است و به دلیل ایجاد مشکلاتی برای شهروندان، شهرداری ورود پیدا کرد و باتوجه به نزدیکی به فصل بارندگی درحال تلاش برای اتمام پروژه هستیم و تا ۲۲ بهمن‌ماه به بهره برداری می رسد.
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: در پروژه تقاطع انقلاب یا اتصال این تقاطع به بولوار نماز مشکلاتی با دو مالک بزرگ وجود دارد اما پروژه درحال انجام است؛ بخش اعظمی از پروژه جلوخان پایانه مسافربری نیز تا استقبال از بهار آماده‌‌‌سازی می شود.
محمدیان یزدی خاطرنشان کرد: پروژه دیگر پارک سوار حافظ است که با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان مناقصه انجام شده است؛ پیاده روسازی طبرسی در راستای ساماندهی گذر منتهی به حرم کامل شده است و میدان طبرسی سروسامان گرفته است و ظرف دو ماه آینده گذر به صورت کامل تکمیل می شود تا قبل از ورود زائرین در بهار پروژه طبرسی کامل و در اختیار قرار بگیرد.

جانمایی ۱۵۰۰ جای پارک در ابتدای خیابان توحید
وی افزود: در پروژه کرانه شمالی نیز کار دنبال می‌شود و در حال دریافت مصوبات لازم برای حریم هستیم اما کار مطالعاتی تکمیل شده است‌.
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد اظهار کرد: پروژه مصلی شرقی تا پایان سال آماده بهره‌برداری شده و تقاطع شهید هریری نیز تکمیل می‌شود؛ تقاطع چهارسطحی آزادگان آماده است و منتظر افتتاح هستیم.
محمدیان یزدی بیان کرد: هزار و ۵۰۰ جای پارک در ابتدای خیابان توحید در حال آماده‌سازی است که در کنار پارکینگ هشت‌آباد، شهدا و هاشمی‌نژاد در اختیار شهروندان و زائران خواهد بود.
وی افزود: ایمن سازی مسیرهای دوچرخه درحال انجام است و توسعه مسیرها نیز در اولویت است.
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: با تامین اعتبار از منابع شهرداری به دنبال افزایش دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف هستیم؛ سه رینگ تعریف شده که برای مکانیزه شدن آنها نیازمند دوربین ثبت تخلف هستیم که تا پایان سال ۴۰ دوربین اضافه خواهد شد.
توسعه حمل‌ونقل عمومی از طریق منابع داخلی شهرداری مشهد
محمدیان یزدی خاطرنشان کرد: درحال حاضر قیمت اتوبوس ۱۲ متری، هشت میلیارد و اتوبوس برقی ۱۶ میلیارد تومان است؛ کمک دولت پایدار نیست و شهرداری تصمیم گرفته با کمک و مصوبه شورای شهر از محل منابع خود اقدام کند.
وی اضافه کرد: در مصوبه اخیر اجازه داده شد تا قیر، میلگرد و سیمان از طریق تهاتر زمین و پروانه خریداری شوند و در هفته گذشته‌ از کارخانه ساخت اتوبوس بازدید شد و امیدوارم بتوانیم ۵۰۰ اتوبوس را از این طریق تامین کنیم.
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: در زمینه آسفالت مشکلاتی وجود دارد و قرارداد تامین قیر تا یک ماه آینده نهایی می شود و هیچ مشکلی در تامین اداوات وجود ندارد و مشکل اصلی فقط قیر است که باید به صورت نقدی تامین شود.
برای خرید اتوبوس و تاکسی برقی نیازمند حمایت دولت هستیم
محمدیان یزدی عنوان کرد: در گذشته قیر رایگان سازمان بازآفرینی در دست ما بود و در هیچ جا جز پروژه هدف بازآفرینی اجازه استفاده نداشتیم اما درحال حاضر آن‌چه الان به دنبال آن هستیم خرید قیر است.
وی ادامه داد: بحث رایگان کردن اتوبوس موافقان و مخالفان خود را دارد؛ درحال حاضر درحدود هزار و 200 تومان قیمت بلیت اتوبوس است. در حال حاضر قیمت تمام شده بلیت 6هزار و 500 تومان است که از این مبلع هزار و 200 تومان از مردم دریافت می‌شود.
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: در زمینه اتوبوس و تاکسی برقی اقداماتی انجام شده؛ اولین اتوبوس برقی در مشهد رونمایی شد اما موضوع جدی دنبال نشد قیمت اتوبوس برقی ۱۶ میلیارد تومان است که نیازمند حمایت دولتی است.
محمدیان یزدی بیان کرد: قیمت تاکسی برقی یک میلیارد و نیم است؛ درحال حاضر برای پرداخت اقساط نوسازی تاکسی‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم لذا بدون کمک دولتی نمی‌توان این تاکسی و اتوبوس‌ها را خریداری کرد.
کلنگ‌زنی دو پروژه شهری در روزهای آینده
وی افزود: خط یک ۶۰ واگن دارد و ۶۰ واگن کمبود داریم که نیازمند تامین اعتبار ۱۲۰ میلیون یورویی است و قیمت هر واگن ۱۴۰ میلیون دلار است؛ با چند بانک برای دریافت وام مذاکره کردیم و امیدواریم به محض تامین اعتبار و اخذ مجوز شورا موضوع نهایی شود. با چند شرکت چینی و داخلی مذاکره شده و تا چند ماه آینده نتیجه مذاکرات را اطلاع رسانی می‌کنیم.
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در روزهای آینده کلنگ‌زنی پروژه تقاطع سه‌سطحی شهیدفهمیده و پل روگذرخیام براساس مصوبه شورا با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا انجام می‌شود؛ این پروژه‌ها در ظرف ۱۸ ماه عملیاتی و در این دوره افتتاح می‌شوند‌.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار