واگذاری زمین برای طرح جوانی جمعیت در مرکز خراسان‌جنوبی به واسطه نبود زمین در بیرجند متقاضیان را با چالش هایی مواجه کرده هرچند با الحاقاتی که به تازگی صورت گرفته این مشکل در حال رفع و رجوع است.
کد خبر: ۱۱۴۱۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲ 04 December 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، سمیه محمدی، طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری و واگذاری زمین رایگان توسط دولت به خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر از جمله طرح‌های تشویقی دولت سیزدهم در راستای افزایش جمعیت است.

این طرح براساس آنچه در قانون آمده مناطقی شامل می شود که نرخ ولادت آنها کمتر از ۲.۵ باشد و این طرح همه شهرستان های خراسان جنوبی را در بر می گیرد. 

لازم به یادآوری ست که این طرح در همه شهرستان های خراسان جنوبی به جزء مرکز استان به صورت واگذاری زمین به صورت ویلایی در حال اجراست که نبود زمین در بیرجند متقاضیان و مشمولان این طرح را با چالش مواجه کرده است.

گلایه شهروندان بیرجندی از طرح جوانی جمعیت

آن طور که یکی از شهروندان بیرجندی مشمول طرح حمایت از جوانی جمعیت و فرزندآوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: اگر چه کلیات این طرح بسیار خوب است ولی به نظر می رسد آنچه دارای اهمیت است تأمین زیرساخت های اجرای این طرح و یا هر طرح دیگری قبل از اجرا است.

رضا دهقانی با اشاره به اینکه دارای سه فرزند است و تولد سومین فرزندم به گونه ای است که مشمول این طرح قرار می گیریم گفت: برای واگذاری زمین و همچنین ثبت نام برای گرفتن تسهیلات فرزندآوری به سایت مورد نظر مراجعه کرده ولی متأسفانه به هیچ کدام از این موارد دست نیافته ام.

وی ادامه داد: بانک ها هم دلیل تاخیر در پرداخت تسهیلات را تامین نشدن منابع بانکی عنوان می کنند.

بعلاوه در مورد طرح جوانی جمعیت با این که مسوولان قول هایی برای رفع مشکل کمبود زمین در بیرجند را داده اند اما هنوز این قول ها عملیاتی نشده است.

این شهروند بیرجندی یادآور شد: به نظرم تأخیر در اجرای این گونه طرح ها سبب خواهد شد تا مردم امید خود را از دست داده و دیگران را نیز تشویق به عدم فرزندآوری کنند.

حسن علیزاده، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در خصوص وضعیت اجرای طرح جوانی جمعیت در حوزه واگذاری زمین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: قانون جوانی جمعیت از سال ۱۴۰۰ در دستور کار دولت قرار گرفت و ابلاغ آن به استان ها از ۲۴ آبان ماه همان انجام شد.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح در شهرها مقرر شد ادارت کل راه و شهرسازی بحث تأمین و واگذاری زمین را برعهده بگیرند.

تشکیل ۶۳۲۸ پرونده جوانی جمعیت

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ هزار و ۱۴۱ نفر در سامانه مربوط به طرح جوانی جمعیت ثبت نام کرده اند، یادآور شد: همچنین تاکنون برای ۶ هزار و ۳۲۸ متقاضی تشکیل پرونده انجام گرفته است.

علیزاده با اشاره به اینکه شرایط مشمولان این طرح با طرح نهضت ملی مسکن فرق می‌کند، بیان داشت: از جمله این شرایط داشتن سابقه سکونت ۵ ساله برای تقاضا در منطقه مورد نظر، مدنظر نبودن وضعیت فرم ج و سابقه داشتن املاک شخصی و غیره است.

وی گفت: در همه شهرها به غیر از بیرجند واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت در حال انجام بوده و تاکنون یک هزار و ۶۸۷ نفر قرارداد خود را تحویل گرفته اند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: متقاضیان واجد شرایط در این طرح که دارای سه فرزند باشند زمین را رایگان در اختیار می گیرند و باید فقط هزینه های آماده سازی را به نرخ روز شهرسازی پرداخت کنند.

علیزاده گفت: این هزینه دو سال تنفس دارد و به صورت هشت ساله برای این افراد قسط بندی و بعد از پرداخت آن طی مرحله ای یک ماهه سند به نام متقاضیان زده می شود و محدودیتی در فروش وجود نخواهد داشت.

وی افزود: قیمت آماده سازی تا حدودی در تمام شهرهای استان یکسان است که برای هر سال متقاضی باید یک فقره چک بدهد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اضافه کرد: برای متقاضیان دارای چهار فرزند به بالا هزینه آماده سازی نیز دریافت نمی شود و رایگان است.

علیزاده تصریح کرد: در اولویت نخست واگذاری زمین به متقاضیان در چند شهر استان انجام شده و در برخی از شهرها در بحث تأمین زمین هستیم که بقیه افراد هم قرعه کشی و واگذاری انجام می شود.

وی با بیان اینکه این اراضی شرط ساخت برای واگذاری ها ندارند، بیان داشت: اگر کسی خواست بسازد می تواند از تسهیلات نهضت مسکن استفاده کنند.

تامین زمین طرح جوانی بیرجند از خوسف

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اضافه کرد: با توجه به نبود اراضی برای واگذاری زمین به متقاضیان در این طرح یکی مواردی که متقاضیان در مرکز استان می توانند انتخاب کنند تحویل زمین در شهر خوسف است که در این شهرها قطعه های ۲۵۰ متری به متقاضیان واگذار می شود با اینکه حداکثر زمین مشخص شده توسط قانون گذار در این طرح ۲۰۰ متر مربع است.

علیزاده بیان کرد: به نسبت پیش بینی ها استقبال برای واگذاری زمین متقاضیان بیرجندی در شهر خوسف بهتر بوده و در حال حاضر ۱۰۰ هکتار دیگر برای نهضت ملی و جوانی جمعیت به خوسف الحاق شده است.

وی از الحاق اراضی ۲۷۰ هکتاری به شهر خبر داد و گفت: در حال حاضر طرح تفکیکی آن توسط مشاور تهیه شده و روز چهارشنبه جلسه بررسی تعیین طرح تفکیکی برگزار می شود و اگر مشکلی به وجود نیاید تا آخر سال بحث واگذاری را در بیرجند خواهیم داشت.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از شرایط طرح فرزندآوری و حمایت از جوانی جمعیت این بوده که باید سه فرزند از یک مادر و پدر باشند.

الحاق زمین به شهر بیرجند

علیزاده با اشاره به اینکه موقعیت مکان های اراضی الحاقی در بیرجند ادامه سایت زعفرانیه است، یادآور شد: بیشترین تعداد مقاضی شامل ۴ هزار و ۵۵۸ نفر مربوط به شهر بیرجند است که از این تعداد تاکنون ۳ هزار و ۲۰۰ نفر برای تشکیل پرونده اقدام کرده اند با طرح الحاقی اراضی به شهر بیرجند مشکل بیش از ۹۵ درصد متقاضیان در این شهر برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت در طرح حمایت از جوانی جمعیت و فرزندآوری هم رنج قیمتی را برای اراضی به صورت ویلایی در نظر گرفته است افزود: با توجه به اینکه قیمت اراضی در بیرجند بیش از این رنج بوده قطعه های ۲۰۰ متر مربعی به دو نفر از متقاضیان واگذار خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در زمینه تأمین زیرساخت ها در موقعیت اراضی واگذار شده به متقاضیان در طرح جوانی جمعیت و طرح نهضت ملی مسکن در استان گفت: خوشبختاه همدلی خوبی در بین مسئولان استان در این زمینه و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

علیزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر در ۱۶ سایت مسکن استان برق و در ۹ سایت آب تأمین شده و کارها ادامه دارد، یادآور شد: خراسان جنوبی اولین استانی بوده که از کمک های دولت برای دستگاه های خدمت رسان استفاده شده است.

وی گفت: براساس شاخص های کشوری استان در بحث تأمین زمین، اجرای فندواسیون، اجرای اسکلت و سقف، اجرای سفت کاری جزو استان های اول کشور است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه سهمیه استان ۴۰ هزار واحد است که در همین ابتدا تمام این سهمیه را مورد هدف قرار داده و همه سهمیه را یکجا جلو می بریم، گفت: امیداست بتوانیم اولین استان هایی باشیم که بتوانیم نهضت ملی مسکن را به اتمام برسانیم.

علیزاده بیان داشت: یکی از نکات مهم در بحث طرح جوانی جمعیت این است که  واگذاری زمین به تناسب به صورت مساوی بین مادر و پدر انجام می شود و اگر یکی از آنها فوت کنند، به واسطه قانون ارث از آنها پس گرفته نمی شود.

وی اضافه کرد: اگر فرزند سومشان بعد از اینکه به دنیا آمد و قرارداد واگذاری را تحویل گرفتند اتفاقی برای فرزندشان بیافتد زمین از آنها پس گرفته نمی شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تسهیلات نهضت ملی مسکن در استان بین بانک ها تقسیم شده است، بیان داشت: جلسات متعددی با حضور مدیران عامل بانک ها در استان گرفته شده و این تقسیم بندی صورت گرفته است.

علیزاده گفت: این امر هم به لحاظ تعداد تسهیلات و هم تعداد شعبات بر عهده خود بانک ها گذاشته شده و خوشبختانه تقسیم بندی خوبی انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برای پرداخت این تسهیلات شعبات بانک ها و میزان تسهیلات مشخص شده است، اضافه کرد: بانک مسکن با توجه به اینکه در این زمینه کار اصلیش بوده خوب عمل کرده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه واگذاری زمین در بیرجند قطعی بوده و مشاور طرح گرفته شده است، یادآور شد: الحاق اراضی در مراکز استان ها روند طولانی دارد و به طور حتم باید شورای عالی شهرسازی این امر را تأیید کند.

طرح های الحاقی

علیزاده بیان داشت: طرح های الحاقی در مرکز استان به نسبت بسیاری از استان های مساحت های خیلی زیادی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳ هزار و ۸۷۰ هکتار اراضی در خراسان جنوبی برای بحث مسکن الحاق و یا توافق شده که حجم کار بسیار زیاد است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی متذکر شد: براساس آمارها در شهر طبس بیشترین الحاقات و در شهر قاین بیشترین توافقات را داشته ایم.

علیزاده افزود: اگر متقاضیانی برای شهر بیرجند در زمان ثبت نام درخواست داشته اند می توانند درخواست خود را برای واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت به خوسف منتقل کنند که باید به اداره کل در این زمینه مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات نهضت ملی مسکن را از بانک مسکن گرفته اند طی آخرین جلساتی که با این بانک داشته ایم این بانک قبول کرده اند که متمم ۲۰۰ میلیون تومان را برای همه این افراد پرداخت کند ولی مشکل منابع وجود دارد.

پرداخت تسهیلات نیازمند ۲۵ همت

محمد علی زرنگ، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ۴۰ هزار سهمیه ای که برای طرح نهضت ملی مسکن در استان در نظر گرفته شده ۲۵ همت ( ۲۵ هزار میلیارد تومان) اعتبار نیاز است.

وی تصریح کرد: تأمین این اعتبار سخت بوده ولی بانک های استان تلاش می کنند این منابع را با توجه به اینکه منابع استانی برای این امر تعریف نشده و باید از منابع ملی پیگیری شود را تأمین کنند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بانک مسکن ۷۰ درصد تسهیلات را می دهد، خاطرنشان کرد: بانک های سپه، صادرات، ملی، تجارت، رفاه و ملت هم اعلام آمادگی کرده اند که این تسهیلات را پرداخت کنند.

قاسم تنها، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی نیز در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: یکی از پیشنهادات واگذاری زمین برای مشمولان طرح حمایت از جوانی جمعیت و فرزندآوری در مرکز استان خراسان جنوبی واگذاری زمین در روستاهای اطراف شهر بیرجند بوده است.

وی با اشاره به اینکه واگذاری زمین در راستای اجرای این طرح در شهرها توسط راه و شهرسازی انجام می گیرد، یادآور شد: اما با توجه به مشکل کمبود زمین در مرکز استان برای واگذاری در چند روستا از روستاهای اطراف شهر بیرجند به بنیاد مسکن اختیار داده شده تا از طریق این طرح به متقاضیان زمین واگذار کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: از آنجایی که ارزش افزوده زمین های واگذاری در شهرها بیشتر بوده، تاکنون کسی برای دریافت زمین در روستا به بنیاد مسکن استان مراجعه نکرده است.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار