در پی هشدار نارنجی هواشناسی
مدیر کل مدیریت بحران : پذیرفتنی نیست که عملکرد ستاد مدیریت بحران با کم کاری یا عدم آمادگی دستگاهی یا برخی دستگاه‌ها برای مقابله با شرایط خاص احتمالی ناشی از بارش‌ها، زیر سوال برود.
کد خبر: ۱۱۴۳۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵ 13 December 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در حالیکه از ساعاتی قبل استان تحت تاثیر نفوذ سیستم بارشی قرار گرفته است، صبح امروز آخرین هماهنگی‌های ستاد مدیریت بحران استانداری با حضور اعضا برگزار شد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری در این نشست که کارشناس هواشناسی ضمن تصحیح هشدار‌های قبلی خود به سمت افزایش بارش‌ها خبر داده بود، اظهار داشت: با توجه به هشدار سطح نارنجی و پیش بینی بارش احتمالی بیش از ۱۰۰ میلیمتر باران در برخی مناطق و همچنین بارش حتمی برف در مناطق سردسیر و گردنه‌ها، لازم است همه دستگاه‌های امدادی و خدماتی طی این مدت به صورت کامل آماده باش و اماده مواجهه با هر نوع مخاطره‌ای باشند.
علیرضا نیکروز افزود: پذیرفتنی نیست که عملکرد ستاد مدیریت بحران با کم کاری یا عدم آمادگی دستگاهی یا برخی دستگاه‌ها برای مقابله با شرایط خاص احتمالی ناشی از بارش‌ها، زیر سوال برود.
نیکروز به بارش‌های قبل اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهد بودیم که در حوزه راه و شهرسازی به دلیل عدم آمادگی و نبود پیش بینی و عدم لحاظ ایمن سازی در برخی مناطق مسکن ملی آبگرفتگی و مشکلاتی ایجاد شد که از همان موقع تذکر رفع این موارد داده شده است و انتظار این است در بارش اخیر و آینده چنین مشکلاتی ایجاد نشود.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن درخواست توضیح از اداره برق برای برخی قطعی‌های برق گفت: قطعی برق تاثیر منفی بر ارائه بسیاری از خدمات دیگر دارد که انتظار می‌رود این دستگاه ضمن رعایت استاندارد‌های ایمنی در زمان بروز بحران و حفاظت از جان پرسنل خود، اما برای عدم مواجهه با قطعی برق تمهیدات لازم را مطابق با توصیه‌های قبل دیده باشد.
وی خطاب به مجموعه آبفا هم با بیان این پرسش که "چرا در بارش قبل آب شهر یاسوج قطع شد در حالی که قطعی برق هم وجود نداشت؟ ادامه داد: متاسفانه برخی تمهیدات برای شرایط بحران توسط برخی دستگاه‌ها دیده نمی‌شود و بعضا مشاهده می‌شود که با درست عمل نکردن عضوی از اعضای ستاد مدیریت بحران کل عملکرد سیستم زیر سوال می‌رود که این وضعیت از هیچ دستگاهی پذیرفتنی نیست.
نیکروز با بیان این نکته که در شرایط بحران هیچ دستگاهی نمی‌تواند از بار مسئولیت شانه خالی کند، افزود: همکاری همگانی برای مواجهه با شرایط بحرانی لازم است و در مواقع لزوم باید امکانات همه دستگاه‌ها برای همدیگر و رفع مشکلات و ارائه خدمت به مردم به اشتراک گذاشته شود.
وی ادامه داد: در برخی موارد مشاهده شده است که به دلیل سهل انگاری و عدم آمادگی برخی دستگاه‌ها، ضمن ایجاد مشکل در خدمات رسانی به مردم، برای برقراری مجدد خدمات رسانی هم جان پرسنل به خطر می‌افتد و هم زمان و هزینه‌های زیادی صرف آن می‌شود.
نیکروز به لزوم توجه جدی به حوزه کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: آموزش یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش خسارات در این حوزه است به گونه‌ای که تجربه آموزش مردم در بحث آتش سوزی‌ها نشان داد که در صورت آگاهی مردم و همگانی کردن مقابله با بحران، می‌توان جلوی بسیاری از خسارت‌ها را گرفت.
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در شرایط بارشی باید به آن توجه کرد، وضعیت عشایر است چرا که در این حوزه به دلیل عدم اطلاع رسانی به موقع گا‌ها با تلفات اهشام عشایر مواجه می‌شویم که لازم است مدیران دستگاه‌های متولی عشایر حتی اگر ضرورت ایجاد کرد چهره به چهره و با حضور در سیاه چادر‌های عشایر، وضعیت بحرانی را تشریح کنند و با اطلاع رسانی به موقع مانع بروز خسارت شوند.
نیکروز به نکته مهم دیگری هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل عدم بیمه دام عشایر، در صورت بروز خسارت و تلفات، نمی‌توان از مساعدت‌های دولتی برای جبران این خسارات استفاده کرد که باید در این زمینه هم آگاه سازی لازم انجام شود.
مدیر کل مدیریت بحران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: رفع انسداد جداول شهری یکی از اقدامات بسیار مهم قبل از بارش است که باید شهرداری‌های شهر‌های استان در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده باشند ضمن اینکه آماده باش ابتدا تا انتهای وضعیت بارشی در شهرداری‌ها یک ضرورت است چرا که در برخی مواقع با انسداد لحظه‌ای جداول، آبگرفتگی و خسارت به منازل یا مغازه‌ها وارد می‌شود.
نیکروز با شاره به در پیش بودن فصل زمستان و بارش‌های احتمالی، ادامه داد: در خصوص تعطیلی مدارس در شرایط بحرانی، همه مسئولین مرتبط لازم است که مطابق قانون ، از مسیر مشخص شده ، تصمیمات مرتبط را اتخاذ نمایند.
نیکروز در پایان گفت: همه از بارش باران بسیار خوشحال هستیم اما ما مسئولین باید به گونه‌ای وظایف خود را انجام دهیم که شیرینی باران در کام مردم تلخ نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار