رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:
تابناک هرمزگان- رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، نرخ باروری در استان هرمزگان را ۲.۱ دانست و گفت: میانگین نرخ باروری در کشور، ۱.۶ است که این امار نشان دهنده بالاتر بودن نرخ باروری هرمزگان نسبت به میانگین کشوری است.
کد خبر: ۱۱۴۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶ 21 December 2023

 

 

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان//غلامعلی جاودان،  اظهار کرد: بی‌تردید قدرت و توسعه هر کشوری، نیاز جدی به توسعه و ارتقاء سرمایه انسانی دارد. جوانی جمعیت و مباحث مرتبط با آن هم ‌اکنون از مهم‌ترین مسائل کشور است که اگر به آن پرداخته نشود، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به آینده کشور وارد خواهد کرد.

کاهش رشد جمعیت در دهه‌های گذشته تبعات منفی و عواقب شدیدی دارد

وی افزود: متأسفانه آمار و ارقام حاکی از آن است که کشور، شتاب تندی را در کاهش موالید و شاخص‌های منفی رشد جمعیتی در دهه‌های گذشته داشته و این مسئله تبعات منفی و عواقب بسیار بدی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: با توجه به تأکید و تذکر مکرر مقام معظم رهبری نسبت به خطرات و آسیب‌های جبران ناپذیر سالمندی کشور، لازم است همه تلاش‌ها در راستای ترویج ازدواج، فرزندآوری، تسهیل و رفع موانع تشکیل خانواده، فرهنگ‌سازی، اشتغال‌زایی، پیشگیری از سقط جنین و ارائه تسهیلات درمان ناباروری انجام شود.

رئیس قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه ضمن تأکید بر  تقویت عملکرد معاونت‌های تخصصی دانشگاه علوم پزشکی در موضوع جوانی جمعیت، تلاش و تعامل همه جانبه اعضاء و کمیته‌های تخصصی در جهت اجرای تحقق اهداف و برنامه‌های این قرارگاه را الزامی دانست.

قرارگاه جوانی جمعیت با هدف هم‌افزایی ظرفیت‌های دستگاه‌ها ایجاد شد

جاودان با اشاره به تکلیف شرعی پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص بحران جمعیت، یکی از مهم‌ترین اهداف تشکیل قرارگاه مذکور را زمینه‌سازی در جهت افزایش هماهنگی و استفاده از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها در موضوع جوانی جمعیت عنوان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: نرخ باروری در هرمزگان ۲.۱  است؛ این درحالی است که میانگین نرخ باروری در کشور، ۱.۶ می باشد و این نشان می‌دهد نرخ باروری در استان بالاتر از نرخ کشوری است.

وی با بیان اینکه هرمزگان رتبه هفتم نرخ باروری و رتبه سوم جوانی جمعیت را در بین ۳۱ استان کشور دارد، افزود: بیشترین نرخ باروری مربوط به شهرستان‌های جاسک، میناب و بندرلنگه است.

دکتر جاودان در توضیح اقدامات دانشگاه در راستای جوانی جمعیت، اظهار کرد: شناسایی و غربالگری زوج‌های نابارور، راه‌اندازی مرکز ناباروری در شهرستان‌های میناب و بندرلنگه، حمایت بیمه سلامت از همه زنان باردار بدون بیمه و قرارداد بیمه سلامت با مراکز ناباروری خصوصی و دولتی، از مهم‌ترین اقدامات در جهت جوانی جمعیت در استان می‌باشد.

همچنین در این راستا، مهد کودک نشاط دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان واقع در مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس به بهره‌برداری رسید.

رئیس قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه گفت: با توجه به اهمیت موضوع و تدابیر مقام معظم رهبری در تحکیم بنیان خانواده و افزایش نرخ موالید، یکی از ساده‌ترین راه‌های افزایش جمعیت، کمک به مادرانی است که به دلیل مشکلات اقتصادی و تفکرهای اشتباه عرفی و فرهنگی و آگاه نبودن به مسائل شرعی، اقدام به سقط جنین خود  می‌کنند. در این راستا «مرکز نفس» برای پیشگیری از سقط‌های عمدی در استان راه‌اندازی شده است.

وی افزود: هدف از ایجاد این مرکز، فرهنگ‌سازی، ارائه مشاوره و حمایت از خانواده‌هایی است که تصمیم به سقط جنین سالم خود به صورت ارادی دارند.

جاودان با اشاره به نقش مهم مراقبین سلامت و ماماها در هدایت مادرانی که قصد سقط جنین سالم خود را دارند، گفت: دوره‌های آموزشی برای این گروه‌ها برگزار خواهد شد تا بتوانند ارتباطی هرچه مؤثرتر را بین این مادران و مرکز نفس برقرار کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: تشکیل کارگاه سقط جنین در معاونت درمان و نظارت بر سقط‌های غیرقانونی، نظارت بر مراکز درمانی و مشاوره‌ای، نظارت بر داروخانه‌ها و آموزش عوارض سقط جنین به عموم جامعه نیز در این راستا در حال انجام است.

وی اضافه کرد: آموزش و ارائه مشاوره‌های صحیح و علمی به خانواده ها، یکی از مهم‌ترین ابزارهای اجرایی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است؛ بنابراین لازم است از همه ظرفیت‌های خود در این زمینه استفاده کنیم.

 جاودان بیان کرد: در طرح پایش و غربالگری که از جامعه هدف در حوزه بهداشت و درمان صورت گرفته است، تا کنون بیش از ۱۲ هزار و ۹۳۶ زوج نابارور در استان شناسایی شده که در سه سطح مورد درمان قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: کلینیک سطح یک ناباروری، در مراکز خدمات جامع سلامت و تمامی بیمارستان‌های دولتی استان به منظور ویزیت و انجام اقدامات تشخیصی درمانی اولیه زوجین نابارور و ارجاع به سطح ۲ راه‌اندازی شده است.

جاودان در ادامه افزود: مرکز تخصصی سطح ۲ ناباروری، در بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) شهرستان میناب و بیمارستان شهدا شهرستان بندرلنگه تجهیز و راه‌اندازی شده است که ویزیت تخصصی توسط متخصص زنان، اورولوژیست و خدمت تخصصی IUI در این بیمارستان ها انجام می‌شود.

این مقام مسئول همچنین اظهار کرد: مرکز ناباروری سطح سه دانشگاه نیز در بندرعباس، تجهیز و بهینه‌سازی شده است و ویزیت فوق تخصص، جنین‌شناس، IUI، IVF، عمل جراحی تخصصی و سایر خدمات تخصصی دیگر در آن مرکز ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه در حدود ۹۰ درصد هزینه‌ها تحت پوشش بیمه می‌باشد، افزود: مرکز درمان ناباروری سطح سه دانشگاه طرف قرارداد بیمه‌های پایه است.

رئیس قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه در پایان در مورد سایر خدمات درمان ناباروری در استان، گفت: با توجه به اهمیت طب ایرانی اسلامی در درمان ناباروری، ویزیت پزشک متخصص طب ایرانی اسلامی نیز در شهرستان‌های میناب و بندرعباس انجام می‌شود.

انتهای پیام//

منبع: ایسنا
برچسب ها: علوم پزشکی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار