ده مالی (دمالی) تپه‌ای در نزدیکی روستای سروک است که همانند کارخانه قند یاسوج به یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های استان تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۱۴۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰ 23 December 2023

گره ده مالی و دولت رئیسی!

 

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ده مالی (دمالی) تپه‌ای در نزدیکی روستای سروک است که همانند کارخانه قند یاسوج به یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های استان تبدیل شده است. پرونده‌ای که از ابتدای ماجرا به یک مصوبه سفر رهبری به استان در خصوص ساخت ۳ هزار خانه روستایی منتصب می‌شود و نهایتا با کارشکنی‌ها و سهل انگاری‌ها تا ورود دستگاه قضایی و دست به دست شدن متولی تصمیم گیری و جابجایی، زمین‌های واگذار شده و هزار و یک، اما و اگر دیگر مبتلا شد!
بسیج دانشجویی خود را یکی از بانیان مطالبه گری در خصوص تعیین تکلیف این تپه عنوان می‌کند و بار‌ها اعتراضاتی در این خصوص داشته که در آخرین مورد خرداد ماه سال جاری و به مناسبت سالروز سفر مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان توضیحاتی پیرامون یکی از مصوبات نافرجام این سفر ارائه داد.
فرزاد اقدسیان در این خصوص گفت: یکی از مواردی که مصداق بارز سوءمدیریت در استان بوده، فقدان نگاه کارشناسی، تخصصی و آینده نگری به مسائل است که مبتلابه همیشگی مسئولان استانی ماست.
طبق مصوبه مشخص کردن اراضی بر عهده اداره کل منابع طبیعی استان بود و در آن زمان گسترش شهر یاسوج به وسعت الآن نبود؛ هم‌چنین محدودیت و ممنوعیتی مبنی بر تخصیص اراضی مسطح و هموار برای این مصوبه نیز وجود نداشت؛ بنابراین مطلوب بود اداره کل منابع طبیعی مکان دیگری را برای تحقق این مصوبه انتخاب میکرد.
اما متأسفانه تصمیم اداره کل منابع طبیعی استان مبنی بر تعیین تپه دمالی سروک برای این امر تبدیل به بزرگترین و اصلی‌ترین مانع جهت تحقق این مصوبه شد و این نمونه واضح ناکارآمدی است که به واسطه تصمیم غلط عده‌ای مردم پاسوز میشوند و به حق مسلم خود دست نمی‌یابند.
وی توضیح داد: به خاطر اینکه اراضی تپه دمالی سروک جزو منابع ملی و دولتی بود در سال ۱۳۷۶ از طرف اداره کل منابع طبیعی استان مالکیت تپه دمالی سروک بر اساس سند ثبتی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان واگذار و انتقال قطعی شد و بنیاد مسکن استان مکلف شد پس از نقشه برداری و انجام کارشناسی دقیق امورات و تعیین پلاک ها، ۲۱۲ نفر را به عنوان واجدین شرایط اعطای زمین شناسایی کرده و زمینه سازی لازم برای صاحب خانه شدن این افراد را فراهم آورد. اما متأسفانه بنیاد مسکن هم مجددا با عدم پیگیری‌های مناسب، فقدان دغدغه مندی و اراده لازم، مدیریت نامناسب و تغییر و تحولات مسئولیتی بسیار مانع بعدی تحقق این مصوبه لقب گرفت.
هم چنین باید از کم کاری‌های فراوان دهیاران روستای سروک و شورای اسلامی روستا به عنوان مانع سوم یاد کرد که علیرغم تعهدات خویش مبنی بر انجام همکاری‌های لازم در این زمینه به ویژه در صدور پروانه‌ها خود تبدیل به معارضین اصلی تپه دمالی سروک شدند.
نتیجه سهل انگاری‌ها تمامی اختلافات و کارشکنی‌های معارضین محلی باعث شد تا نقشه اراضی ۳ مرتبه تغییر کرده، قطعه زمین هر فرد جا به جا شده و پروانه‌ها صادر نگردد.
هم‌چنین تاکنون ۴ مرتبه برای تغییرات نقشه اراضی منطقه و ۲ بار جهت صدور پروانه توسط صاحبین اراضی هزینه‌هایی واریز شده است. اما نهایت ماجرا همان است که قبلا بوده یعنی بلاتکلیفی و فرار مسئولین از حل ماجرا!

گره ده مالی و دولت رئیسی!

تپه ده مالی و دولت رئیسی!
روز گذشته استاندار کهگیلویه و بویراحمد بازدیدی از این تپه داشته است که با توجه به سابقه مفید و موثر حضور احمدزاده در مناطق و پروژه‌های مشکل دار و سیاست دولت رئیسی مبنی بر حل چنین مشکلاتی، همانند کارخانه قند یاسوج باید امیدوار بود که ماجرای این تپه ختم به خیر و نتیجه شود.
سید علی احمدزاده روز جمعه در بازدید میدانی از منطقه تپه دمه سروک یاسوج در جمع مردم این منطقه، گفت: سال ۱۳۷۳ در سفر مقام معظم رهبری به استان دستور ساخت سه هزار واحد مسکونی در سطح استان داده شد و در یاسوج این تپه برای ساخت این خانه‌های روستایی انتخاب شد.
وی افزود: تپه دمالی سروک به منابع طبیعی استان واگذار شد و بنیاد مسکن بعد از مدتی خیابان کشی‌ها را آغاز کرده، اما کار نیمه کاره و نیمه تمام است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: حدود ۲۳۰ قطعه در این تپه به مردم واگذار شده است و همه این قطعه‌ها نیاز به خاکبرداری و تسطیح دارند تا ساخت و ساز‌ها آغاز شود.
احمدزاده عنوان کرد: در دولت‌های قبل به این موضوع ورود کرده بودند، اما نتیجه‌ای حاصل نشد اکنون این مهم به بررسی‌های فنی بیشتری نیاز دارد و به زودی این زمین‌ها تعیین تکلیف خواهند شد.
خلاصه مطلب اینکه ماجرای این تپه همچنان حل نشده باقی مانده و مشخص نیست که به چه سرانجامی خواهد رسید مگر اینکه سفر روز گذشته احمدزاده آنقدر جدی و پیگیرانه باشد که منتج به نتیجه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار