معاون شهردار مشهد گفت: در جهت توسعه انسجام اجتماعی اهدای نشان مشهد الرضا(ع) در دستور کار قرار گرفت.
کد خبر: ۱۱۴۵۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴ 28 December 2023

به گزارش تابناک رضوی، حسین باغگلی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم برای توسعه انسجام اجتماعی که از ضرورتهای حرکت و پویایی هر شهر و جامعه ای است، توسعه هویت شهری مطلوب در شهروندان است.
وی ادامه داد: برای اینکه این اتفاق بیفتد از سالها پیش در شهرداری و شورای شهر مشهد پیشنهاد ارائه نشان مشهد برای افراد موثر و تاثیر در مدیریت شهری مطرح شده بود.
معاون شهردار مشهد افزود: البته پیش از این امکان اجرای شدن این طرح به دلایل مختلف فراهم نشد، اما در این دوره مدیریت شهری به همت اعضای شورای ششم و مدیریت شهری تلاش کردیم اهدای نشان را جامعه عمل بپوشانیم و این طرح را محقق کنیم.
باغگلی بیان کرد: در این زمینه ۸ کارگروه در موضوعات مختلف تشکیل شده تا از طریق نخبگان و خبرگانی که در این حوزه حضور دارند، افرادی که موثر در شکل گیری هویت شهر مشهد و توسعه خدمات مدیریت شهری به مردم شهر، را شناسایی کنیم.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد اضافه کرد: تلاش ما این است با اهدای نشان مشهد به افراد موثر در مدیریت شهری هم سپاسگذاری مطلوبی از این افراد کرده باشیم و هم زمینه توسعه مشارکت مردمی شهروندان را در سالهای بعد فراهم کنیم.
باغگلی تصریح کرد: برای اولین سال به طور معقول تمام افراد موثر در دوره های گذشته در شهر مشهد که قید حیات هستند و اقدام موثری در زمینه شهر مشهد انجام داده اند می توانستند کاندید نشان مشهد الرضا(ع) باشند.
وی افزود: اما از دومین جشنواره اهدای نشان مشهد الرضا(ع) نامزدها ازبین اشخاصی که در یکسال یعنی ازپایان جشنواره اول تا شروع جشنواره بعد یک فعالیت اثرگذار در شهر مشهد داشته باشند انتخاب خواهند شد، به همین دلیل اولین دوره برگزاری اهدای نشان مشهد الرضا(ع) دشوارهای زیادی داشت چرا که با تنوع بسیار بالای از کاندیدا مواجه بودیم.
معاون شهردار مشهد عنوان کرد: حدود یکسالی است که همکاران من به صورت جدی با تشکیل ۸ کارگروه ویژه در حوزه های موضوعی مختلف و تعیین شاخص ها در هر کارگروه برای معرفی اولیه کاندیداهای نشان مشهد الرضا(ع) را در دستور کار خودشان قرار دادند.
باغگلی بابیان اینکه امیدوار هستم این حرکت بتواند زمینه ساز ایجاد پویایی و نشاط ویژه در شهر مشهد باشد، بیان کرد: برای انتخاب افراد در مرحله اول کارگروه ها تشکیل شد، هر کدام از آنها در هشت محور وظیفه داشتند شاخص های اولیه را برای انتخاب کاندیداها و یا ورود کاندیداها به مسیر انتخابی را تعیین کنند.
وی خاطرنشان کرد: بعد از این مرحله یک فراخوان عمومی به تمام فعالان آن عرصه و حوزه نخبگانی و سازمانهای درگیر در این موضوع انجام شد، تا این افراد پیشنهادهای اولیه خودشان برای معرفی نامزدها نشان مشهد الرضا(ع) عنوان کنند.
معاون شهردار اضافه کرد: در مرحله بعد کمیته تطبیق شکل گرفت، تمام کاندیدای معرفی شده از کانال مختلف در کمیته تطبیق مورد بررسی قرار گرفتند که آیا این نامزدها معرفی شده شاخص های که توسط کارگروه ها تعریف شده اند را دارند یا خیر؟
باغگلی بیان کرد: در مرحله بعد داوری نهایی توسط جامعه خبرگانو نخبگان انجام شد، از هر کار گروه سه نفر به شورای راهبردی معرفی شدند و شورای راهبردی از بین این سه نفر، یک نفر را به عنوان فرد نهایی که شایسته دریافت نشان مشهد الرضا(ع) معرفی می‌کنند.
وی افزود: در هر کار گروه حداقل هشت نفر معرفی خواهند شد که یک نفر از این هشت نفر نشان مشهد را دریافت می‌کنند و هفت دیگر هم امکان دریافت دیپلم افتخار را دارند.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد بیان کرد: پیگیر هستیم از یک اثر و اقدام اجتماعی حمایت کنیم و این موضوع در شورای راهبردی نشان مشهد الرضا(ع)در حال نهایی شدن است، امیدواریم بتوانیم تایید این موضوع که پیامدهای مطلوب تری برای دریافت کنندگان نشان مشهد و دیپلم افتخار شهروندی دارند را به تصویب برسانیم.
وی با اشاره به اینکه امکان دارد در یک کارگروه هیچ فردی شایسته دریافت نشان مشهد الرضا(ع) نشود، افزود: هشت کاندیدا در نهایت از طرف کار گروهها معرفی می شوند که در داوری نهایی امکان دریافت نشان مشهد الرضا(ع) دارند، این هشت نفر می تواند یک نفر آقا و یک نفرخانم باشد، به شرطی که دارای شاخصه به صورت ویژه باشد و الباقی ۶ نفر امکان دریافت دیپلم افتخار می توانند داشته باشند یا نداشته باشند.
معاون شهردار مشهد با بیان اینکه نشان مشهد به برگزیدگان در روز مشهد اهدا می شود، تصریح کرد: روز مشهد هم مثل نشان مشهد الرضا(ع) برای به ثبت رساندنش سالها تلاش و جدیت انجام شده تا اینکه بالاخره ما در سال گذشته توانستیم در شورای فرهنگ عمومی استان ۱۰ دی ماه را به عنوان روز مشهد مصوب کنیم.
باغگلی بیان کرد: برای ثبت این روز در تقویم ملی باید این موضوع در سطوح بالاتر یعنی در شورای فرهنگ عمومی کشور ثبت شود.
وی بیان کرد: باثبت این روز در شورای فرهنگ عمومی استان هر سال به مناسبت روز ۱۰ دی، که روز مشهد نام گرفته است برنامه های بسیار متعددی خواهیم داشت که یکی شاخص ترین این برنامه ها، اهدای نشان مشهد الرضا(ع) به فعالان حوزه های مختلف هویت ساز در شهر مشهد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار