مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: اراک بعد از اهواز دومین شهرآلوده در کشور بوده است.
کد خبر: ۱۱۵۰۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵ 23 January 2024

به گزارش تابناک مرکزی،یوسف یوسفی ظهر سه‌شنبه در ششمین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار استان مرکزی افزود: اراک در سال جاری پس از اهواز، با ۱۲۲ روز ناسالم در رتبه دوم شهرهای آلوده کشور قرار دارد.

وی گفت: تعداد روزهای هوای پاک اراک از ابتدای امسال تاکنون تنها سه روز بوده، تعداد روزهای سالم به ۱۸۳ روز، روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس به ۱۰۵ روز، روزهای ناسالم برای همه گروه‌های سنی ۱۴ روز، روزهای بسیار ناسالم ۲ روز و یک روز نیز بسیار خطرناک ثبت شده است.

یوسفی افزود: بیشترین روزهای آلوده اراک در سال جاری در ماه‌های تیر، مرداد و شهریورماه و به دلیل ریزگردها بوده است.

وی بیان کرد: تعداد روزهای ناسالم هوای اراک در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه قبل، ۱۱ روز بیشتر شده است.

یوسفی اظهار کرد: آلاینده مسئول هوای اراک در سال جاری ذرات کمتر از ۲ و نیم میکرون و دی‌اکسید گوگرد است.

وی گفت: اراک در سال جاری پس از اهواز، با ۱۲۲ روز ناسالم در رتبه دوم شهرهای آلوده کشور قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: مازوت‌سوزی نیروگاه شازند در سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل ۶۰ درصد کاهش دارد.

وی اظهار کرد: مازوتی که هم‌اکنون در نیروگاه شازند مصرف می‌شود سه درصد و حدود سه هزار پی پی ام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: ۲۰ مکاتبه در سال جاری در خصوص مازوت سوزی با مقامات کشوری صورت گرفته و چندین نشست حضوری نیز برگزار شده است.

یوسفی بیان کرد: محیط زیست استان مرکزی سال گذشته شکایت کیفری علیه نیروگاه شازند داشت و امسال نیز بر اساس وظیفه قانونی از طریق دادستانی شازند این شکایت اعمال شد.

وی گفت: بخشی از آلودگی هوای اراک تحت تاثیر اقلیم شهر است و امسال یک سال استثنایی است و گرد و غبار تالاب میقان به شکل گردبادهایی در حال ورود به شهر است.

یوسفی با بیان اینکه پالایشگاه شازند مشکلات زیست محیط فراوانی دارد که وارد اراک می‌شود گفت: بر اساس نتایج طرح سیاهه انتشار سال ۹۶، این واحد صنعتی ۴۲ دودکش دارد که هر کدام منابع آلاینده هستند و خروجی آنها غیراستاندارد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار