معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران گفت: 12 دروازه تاریخی موجود در منطقه 12 احیا می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵ 20 October 2015
پژمان پشمچی‌زاده در یکصد و نود وهفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارشی در خصوص طرح ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران واقع در منطقه 12 شهرداری (پروژه شهید هرندی)، اظهار داشت: منطقه 12 مرکز تاریخی شهر تهران به شمار می‌آید و فضاهایی دارد که سایر محلات از آن تهی هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران در منطقه 12 رویکرد مرمت و بازسازی را در پیش گرفته است، ادامه داد: مراکز تاریخی فرسوده زیادی در منطقه 12 وجود دارد و عدم تعادل قیمت زمین و ملک در این منطقه بسیار به چشم می‌خورد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به اینکه منطقه 12، 240 هزار نفر جمعیت دارد، گفت: حصار صفوی که قدمتی 400 ساله دارد در این منطقه واقع شده و 70 درصد حصار ناصری نیز در منطقه 12 وجود دارد. این درحالی است که وجود بناها و مراکز مختلف سیاسی آموزشی و تاریخی به اهمیت این منطقه افزوده است.

وی ادامه داد: رویدادهای زیادی در این منطقه رخ داده و مکان‌های زیادی یادآور این خاطرات هستند. اما برای اینکه بتوانیم مسیر کار را به درستی تحلیل کنیم لازم است به گذشته این مراکز تاریخی توجه داشته باشیم و در تبیین و تحلیل این موارد به نقاط عطف تاریخی توجه ویژه کنیم.

پشمچی‌زاده با بیان اینکه 8 سیاست عمده در منطقه 12 تعیین شده که ذیل آن 24 برنامه تعریف شده قرار دارد، اظهار داشت: مشخص شدن حریم 292 ساختمان تاریخی در منطقه 12 در دستور کار قرار گرفته و منتظر نظر نهایی سازمان میراث فرهنگی هستیم. اگر حریم این ساختمان‌ها مشخص شود به تعرض به حریم‌ بناهای تاریخی پایان داده می شود.

وی خاطرنشان کرد: 12 دروازه تاریخی موجود در منطقه 12 نیز احیا می‌شوند که البته باید به کارکردهای آنها نیز توجه داشت. مالکیت عمده بناها با شهرداری نیست و شهرداری نیز بنا به تخریب آنها ندارد. در این راستا نیز برخی مراکز مانند موزه علی اکبر صنعتی و باغ نگارستان را بازسازی کرده‌ایم که مالکیت آنها با شهرداری نیست.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه قصد داریم مسیر پیاده راه مشروطه را ایجاد کنیم، گفت: 22 بنای تاریخی در یک محدوده قرار دارند که نیازمند بازسازی هستند و ما می‌توانیم در این محدوده پیاده راه تاریخی ایجاد کنیم.

وی افزود: کمیسیون ماده 5 آرامستان‌های تاریخی را جزو پهنه جی324 قرار داده و آن را به تصویب رسانده که هم اکنون در حال بحث برای مرمت و بازسازی آنها هستیم.

پشمچی‌زاده با بیان اینکه 90 سقاخانه در منطقه 12 قرار دارد، گفت: یکی از موضوعاتی که دست ما را می‌بندد مربوط به اوقاف است که به دلیل خلأهای قانونی نمی‌توانیم به آن ورود کنیم در واقع مدیریت شهری در این راه تنهاست و مسئولیت پذیری سایر دستگاه‌ها الزامی است.

وی گفت: باید زندگی را به منطقه 12 بازگردانیم چرا که در غیر این صورت مشکلات حل نمی‌شود و اگر مشکلات حل نشود نمی‌توانیم به منطقه 12 امیدوار باشیم.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار