مجتبی محمودی
کد خبر: ۱۱۵۴۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷ 14 February 2024

تابناک رضوی: شورعاشقی داریوش یاری فیلم اربعین است با موضوع کاروان اسرای کربلا! که به مسئله امروز و هر روز تاریخ می‌پردازد؛
جنگ روایتها ... که مبادا جای جلاد و مظلوم و مذبوح، عوض شود.

شور عاشقی یک درام است از بزگترین تراژدی تاریخ بشریت یعنی عاشورا که به شدت متکی بر فیلمنامه و با روش بیان نریشن و نمایشنامه‌خوانی‌ست و گرچه شعاری و شعارزده است و شاید بخشی از فیلم در حد یک تله فیلم تلویزیونی یا نمایش رادیویی هم‌ جوابگو بود اما به هرحال چون مخاطب اصلی آن عامه مردم و‌ غیرمذهبی‌ها به نظر نمی‌رسند، بیشتر بر بیننده روشندل و مذهبی و فرهیختگان هیئتی‌ نظر دارد و به نوعی فیلم بصیرت است برای معرفت افزایی که ای‌کاش قدری سینمایی‌تر بود تا حرف‌های دهان پرکن و شعارهای شکوهمندی مانند اینکه «میزان برای عوام زر و سیم است» در توصیف مردم کوفه یا اینکه «بلندترین فریاد عاشورا از گلوی کوچکترین عضو کربلا بود» جنبه نمایشی و باورپذیرتری به خود می‌گرفت.

ضعف بازی‌ها مفرط است و بازیگران عمدتا در حد تیپ باقی مانده و به کاراکترهای شاخص و شخصیت متمایز تبدیل نشدند. نماها و قاب تصاویر و گریم و موسیقی و کارگردانی، همه و همه درحد متوسط است. گره‌های فیلم چندان مشخص نیست و حفره های فیلمنامه و سردرگمی مشهود است اما در مجموع شور عاشقی مبتنی بر نیت نیک نویسنده و شور و شیدایی قلب مخاطب دوستدار امام حسین (ع) و یارانش تماشایی شده است و گاه حتی می‌تواند دیدگان مخاطب را بارانی کند.

در مجموع اینکه گرچه شور عاشقی نه فیلمنامه روز واقعه و موسیقی فاخر مجید انتظامی را در آن فیلم دارد و نه کارگردانی و بازی‌های مختارنامه را ، اما نوع نگاهش متفاوت است و تجربه‌ای مقدس است در جهاد تبیین برای نمایاندن تراژدی عاشورا که سعی در بازنمایی نقش تاریخی بزرگ بانوی پرچمدار روایتگری این سوگ عظمی حضرت زینب کبری(س) را دارد و مهمترین ویژگی آن اینکه می‌شود با خانواده دید و غرق در مفاهیم گرانسنگ و تلنگرآمیز و آموزنده‌اش غور کرد.

مجتبی محمودی مهماندوست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار