سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از برپایی همایش خادمان قرآن با حضور رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: در حاشیه بخش بین‌الملل نیز نشست قرآنی تهران با حضور وزرای فرهنگ پنج کشور اسلامی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۷۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲ 05 March 2024

به گزارش تابناک تهران، شبیر فیروزیان، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، که صبح امروز پانزدهم اسفندماه برگزار شد، گفت: نمایشگاه قرآن نشان‌دهنده اهتمام نظام به امر قرآن است و مردم باید با مفاهیم و ‌الفاظ و ‌معانی قرآن انس بگیرند، ‌همانطور که مقام معظم رهبری تأکید کردند امر قرآن یک امر ‌راهبردی است و ما این راهبردی بودن را در نمایشگاه قرآن لحاظ کرده‌ایم.

وی افزود: یکی از بخش‌های مهم و ‌محوری نمایشگاه قرآن بخش کودک است، امر ‌کودک‌، مسئله راهبردی است و ‌هر چه در این حوزه هزینه شود، سرمایه‌گذاری و فایده است. به همین سبب در مورد بخش کودک‌ تدارکات ویژه‌ای دیده‌ایم. بخش نوجوان نیز راهبردی است و می‌توان در بخش کودک و ‌نوجوان همراه با نمایش و بازی و ... مفاهیم را انتقال داد. ما هم در نمایشگاه قرآن با همین ابزارها، مفاهیم را انتقال خواهیم کرد.

فیروزیان تصریح کرد: در مورد مسئله حکمرانی قرآنی که در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد جلسات متعددی با محوریت آن برگزار شد، نیز در نمایشگاه فعالیت‌هایی خواهیم داشت. در همین راستا اسناد سیاست‌پژوهانه‌ای اندیشکده حیات ارائه خواهد شد. یکی از بخش‌های مهم در سال آینده، که متفاوت از سال‌های گذشته خواهد بود، افطاری‌های ساده است. در سال آینده سفره‌های افطار در بخشی از مصلی پهن خواهد شد. از بخش‌های محتوایی سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن بخش نهج‌البلاغه است، در نمایشگاه پیش رو همچون سال‌های گذشته قرآن و عترت حضور دارند و عدالت‌خوانی و‌ حکمرانی مورد ‌توجه قرار می‌گیرد.‌

وی تصریح کرد: از بخش‌های دیگر بخش مشاوره و ‌پژوهش‌های قرآنی است که در یک بسته تعریف شده است. هر سال بخش مهمی از مردم برای مشاوره‌های قرآنی در نمایشگاه حضور می‌یابند. قرآن برای همه مشکلات برنامه و راه حل دارد و این در بخشی از نظام ‌مشاوره‌ای ما مغفول مانده است در نمایشگاه قرآن تلاش خواهد شد به این بخش بیشتر پرداخته شود. در کنار آن پژوهش‌های قرآنی را نیز خواهیم داشت.

اعلام آمادگی ۱۶۰ ناشر در نمایشگاه قرآن
فیروزیان با اشاره به اینکه در نمایشگاه سال آینده ۱۶۰ ناشر برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند تا کتب قرآنی و ‌دینی را ارایه دهند، که نسبت به سال قبل رشد مطلوب کمی و کیفی به دنبال داشته است، اظهار کرد: در موضوع جلسات خانگی قرآن برنامه‌ریزی شده است که برخی جلسات خانگی شهر تهران در نمایشگاه دایر شوند. موضوع دیگر بخش هنرهای دینی است و برای برنامه‌های جذاب هنری تدارک خوبی دیده شده است. مورد بعدی مسابقات و رونمایی از رویدادهای متنوع است که برنامه‌ریزی شده‌اند.

وی بیان کرد: بحث پوشش ایرانی و اسلامی که جزء بخش‌های جذاب نمایشگاه بوده و ‌مردم همواره با خانواده‌ها به بازدید از آن می‌پرداختند نیز در نمایشگاه سال آینده وجود دارد و در این بخش ۲۰۵ عرضه‌کننده محصولات برای حضور اعلام آمادگی ‌کرده‌اند.

می‌خوانمت؛ شعار نمایشگاه
فیروزیان افزود: نمایشگاه سی و یکم ۲۵ تا ۲۷ بخش دارد و ۴۶ مؤسسه و ۲۴ نهاد حاکمیتی در آن حضور خواهند داشت. شعار نمایشگاه سال بعد تکرار شعار سال قبل «می‌خوانمت» است. یکی از دلایل مقاومت بی‌نظیر مردم فلسطین و غزه در جنگ ناجوانمردانه انس این مردم با قرآن است، این انس در واقع قدرت نرمی است که پشتوانه استقامت آنها شده است. ملتی که انس با الفاظ و ‌مفاهیم قرآن داشته باشد، تثبیت ‌می‌شود.

وی گفت: سال آینده اندکی بعد از برپایی نمایشگاه قرآن جلساتی برای بهتر شدن نمایشگاه آینده برگزار خواهد شد. نمایشگاه سی و یکم تلفیقی از چندین بخش است. بخش‌هایی محتوایی و بخش‌هایی فروشگاهی هستند. محتواها در قالب‌های هنری به مخاطبان ارائه خواهد شد. بخش مکتوب هم محتوایی است. بخش‌هایی هم فروشگاهی است که خدمات فروشگاهی و دینی را به مردم ارائه می‌دهد. بخش فروشگاهی کمتر از بخش محتوایی است. تمام تلاش بر این شده است که محتوا به گونه‌ای نباشد که برای مردم جذاب نباشد.

حضور ۲۵ کشور در نمایشگاه قرآن
فیروزیان ادامه داد: در مورد بخش بین‌الملل هم پیش‌بینی شده است بهتر از سال قبل باشد. در این بخش ۲۵ کشور در نمایشگاه حضور خواهند داشت. در تلاشیم تا این بخش را سال به سال تقویت کنیم، از جمله کشورهای حاضر در این دوره می‌توان به ترکیه، الجزایر، سنگال، روسیه، هند، فرانسه، آفریقای جنوبی،‌ چین، کانادا و ... اشاره کرد. بخش بین‌الملل از تاریخ یکم فروردین تا هشتم این ماه دایر خواهد بود. علاوه بر حضور کشورها تعدادی از موسسات قرآنی بخش مردمی کشورهای اسلامی نیز در این نمایشگاه حضور می‌یابند. همچنین در حاشیه بخش بین‌الملل نشست قرآنی تهران را با حضور پنج وزیر کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال با کمک نهادهای حراستی نمایشگاه آرامی داشتیم و در سال آینده هم بر مسائل امنیتی تأکید شده است و مشکلی نخواهیم داشت. بیش از ۵۰ سکوی ‌نمایش در این دوره از نمایشگاه همکاری خواهند داشت، نرم‌افزار باد صبا نیز همکاری خوبی دارد. پخش زنده برنامه‌های از نماقرآن تلوبیون ‌و ‌شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن نیز برقرار خواهد بود.

تجلیل از خادمان قرآن کریم
فیروزیان گفت: همچنین در نمایشگاه سال آینده از ۱۰ تا ۱۴ خادم قرآن با حضور رئیس‌جمهور تجلیل خواهد شد. هنوز تاریخ قطعی برگزاری این مراسم مشخص نشده است، اما حضور رئیس جمهور در این مراسم قطعی شده است.

وی اظهار کرد: امسال گزارش‌هایی در مورد گرانفروشی در نمایشگاه دریافت و بدین منظور در سال آینده بازرسی‌ها بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه تمام محصولات را زیر قیمت بازار ارائه خواهیم کرد. طبق اسنادی که به دست ما رسیده است همه بدهی‌های سال گذشته را تسویه کرده‌ایم و تلاش خواهیم کرد انضباط مالی بیشتری نسبت به قبل داشته باشیم.

یادآور می‌شود، نمایشگاه از اول تا چهاردهم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی(ره) دایر خواهد بود و ساعت بازدید نیز هر روز از ساعت ۱۷ تا ۳۰ دقیقه بامداد در نظر گرفته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار