یک شاعر کرمانشاهی با تاکید براینکه در بسیاری از مواقع تصویرسازی در سبک های آزاد شعر به خوبی دیده نمی شود گفت: شعر آزاد نیازمند تصویرگرایی و اندیشه ای قوی است.
کد خبر: ۱۱۵۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 21 October 2015
یک شاعر کرمانشاهی با تاکید براینکه در بسیاری از مواقع تصویرسازی در سبک های آزاد شعر به خوبی دیده نمی شود گفت: شعر آزاد نیازمند تصویرگرایی و اندیشه ای قوی است.

مریم رحمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شاعر سبک آزاد باید بتواند با اندیشه ای قوی و تصویری روشن خود را به مخاطب نزدیک کرده و مفهوم را براحتی انتقال دهد.

وی در خصوص معنای شعر آزاد افزود: در تاریخچه ادبیات معاصر نیما یوشیج درصدد رهاکردن شعر و شکست وزنی بود که توانست تا حدودی قافیه را از ابیات کنار زده و جدا کند.

رحمانی ادامه داد: پس از یوشیج، احمد شاملو به سمت شعر سپید حرکت کرد و وزن را برای همیشه از این سبک جدا و آهنگ را جایگزین آن کرد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه شعر سپید شاملویی تا دهه هفتاد ادامه داشته اظهار کرد: از آن زمان به بعد شعر از زبان فاخر شاملویی فاصله گرفت و ترکیب سازی آن کم تر و به زبان گفتار نزدیکتر شد.

این شاعر کرمانشاهی ایجاد و ترویج شعر آزاد را از دهه هفتاد به بعد اعلام کرد و افزود: از آن زمان تصویرسازی شعر از بطن جامعه و زندگی مردم الهام گرفت.

**برگزاری جلسات اثربخش نقد ادبی در نمایشگاه کتاب کرمانشاه

وی با بیان اینکه فروش کتاب های شعرش در دیگر استان ها بیشتر از کرمانشاه بوده ادامه داد: برگزاری نمایشگاه هایی همچون نمایشگاه اخیر سراسری کتاب در کرمانشاه موجب می شود آثار بیشتری از شاعران و نویسندگان کرمانشاهی در معرض دید عموم قرار گیرد.

رحمانی برگزاری محافل شعر و نقدهای ادبی در حاشیه این نمایشگاه را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و اظهار کرد: نظم و ساماندهی غرفه ها در نمایشگاه کتاب امسال به خوبی دیده شد.

رحمانی، بیش از 10 سال است که فعالیت شعری داشته و اکنون دانشجوی زبان و ادبیات فارسی در مقطع دکترا است.

از رحمانی سه جلد کتاب شعر به نام های 'جهان دو نیمه است، من و سکوت'، 'شعرهایت از شالگردنم عبور می کند' و 'ناگهان اتفاق نمی افتد' توسط انتشارات فصل پنجم به چاپ رسیده است.

همچنین پنج جلد کتاب تالیف دانشگاهی وی، در دانشگاه تدریس می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار