مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از کشاورزان خواست برای ردیابی آفت برگخوار پاییزه از مزارع گندم و جو بازدید مستمر داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۶۱۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵ 03 April 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، حسین لایقی مطلق گفت: کشاورزان در صورت مشاهده علائم آفت برگخوار برای مبارزه با آن هرچه سریعتر باید اقدام کنند.
وی ادامه داد: کشاورزان می‌توانند در خصوص آفت برگخوار پاییزه، علائم، مشخصات، شناسایی و مدیریت کنترل آن به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مراکز گیاه پزشکی و خدمات جهاد کشاورزی مراجعه کنند.
کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم در خصوص آفت حلزون، میهمان ناخوانده برخی مزارع استان گفت: این آفت در مزارع و باغات استان جدید نبوده و به دلیل شرایط جوی در این دوره شاهد افزایش تعداد در برخی نقاط هستیم.
خانم نگهبان افزود: حلزون از آفات کشاورزی که با توجه به شرایط بارش باران و افزایش رطوبت در شهرستان لنده در برخی مزارع مشاهده شده است.
وی با بیان اینکه از روش‎های متداول برای مبارزه با این آفت، استفاده از طعمه‌های مسموم و به کارگیری سموم یا ایجاد برخی موانع فیزیکی بر سر راه آنان است ادامه داد: با گرم شدن هوا و کاهش رطوبت از جمعیت این آفت کاسته می‌شود.
کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با کاهش بارندگی‎ها و رسیدن دمای هوا به شرایط متعارف این آفت دفع شود تا بیش از این کشاورزان و باغ‎داران زحمتکش متضرر نشوند.
او در ادامه با اشاره به اینکه کارشناسان کشاورزی در استان در حال بررسی جدی این موضوع هستند و میزان گسترش این آفت را در محدوده‌ای بالغ بر ۵ هکتار در مزرعه باقلا ارزیابی کرد و گفت: مردم و کشاورزان در این رابطه نگران نباشند چرا که نور آفتاب و شکارگران طبیعی مثل پرندگان باعث از بین رفتن این آفت می‌شود، اما در عین حال با توصیه مبارزه‌های بیولوژیگی به کشاورزان کمک می‌شود.
کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه این آفت در مزارع و باغات طبیعی بوده و هرساله شاهد این آفت هستیم و عمر کوتاهی دارد و نگران کننده نیست گفت: این آفت در آستانه اقتصادی کشاورزی زیر سطح است و حتی نیاز به سموم ندارد و اگر در مزرعه‌ای شاهد افزایش بودیم با سموم رفع می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار