قائم مقام سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: با مذاکراتی که با وزارت امور خارجه صورت گرفته این آمادگی وجود دارد که با خروج وزارت خارجه از این محدوده این مجموعه به عنوان موزه در اختیار شهرداری قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۶۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴ 21 October 2015
اولین نشست از سلسله نشست های تجدید حیات مرکز تاریخی تهران "میدان مشق" تحت عنوان "سیر تحول کالبدی معماری معاصر در میدان مشق" عصر دیروز (۲۷ مهرماه) با حضور دکتر کیهان محمدخانی، قائم مقام سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر سید محسن حبیبی استاد دانشگاه، دکتر اسکندر مختاری استاد دانشگاه، دکتر ناصر تکمیل همایون جامعه شناس، دکتر علیرضا قلی نژاد استاد معماری، علی اکبر نصر آبادی مدیر موزه ارتباطات، دکتر علیرضا مستغنی مدیر گروه معماری دانشگاه هنر، دکتر معظمی و علاقه مندان، معماران و شهرسازان در موزه ارتباطات برگزار شد.

 در ابتدا نشست دکتر کیهان محمدخانی با با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در منطقه دوازده به ارائه گزارشی از هزینه های سازمان زیباسازی در جهت ارتقاء کیفی در منطقه دوازده پرداخت وگفت: ارتقاءکیفی فضاهای شهری از چند سال گذشته در دستور کار سازمان زیباسازی قرار گرفته و به جدیت در سه سال گذشته این کار شدت پیدا کرده و دنبال شده است.

او با بیان اینکه رویکردهای جدیدی که در برابر بناها ومراکز تاریخی شهر تهران اتفاق افتاده این منطقه را به نگین گردشگری وتاریخی پایتخت تبدیل کرده است، ادامه داد: سازمان زیباسازی برای ارتقاء منطقه ۱۲ بودجه قابل توجهی درنظر گرفته است که بخشی از آن در بافتهای منطقه دوازده هزینه شده است.

 محمدخانی با اشاره به بودجه در نظر گرفته شده برای مجموعه میدان مشق، باغ نگارستان، میدان توپخانه، محدوده پیاده راه ارگ، خیابان پانزده خرداد و ناصر خسرو، افزود: منطقه ۱۲ به مرکز تاریخی تهران نقطه ثقل ارتقاء کیفی فضاهای شهری تهران محسوب می شود و با توجه به تاکید شهردار برای توجه به تغییر شرایط این منطقه، سازمان زیباسازی این هدف را سر لوحه کارهای پیش رو خود قرار داده است.

به گفته قائم مقام سازمان زیباسازی شهر تهران اتفاقی که در میدان مشق رخ داده و فضایی که در این مجموعه ایجاد شده است است فضا برای حضور مردم در این مجموعه به زودی فراهم خواهد شد و با توجه به حضور موزه گمرک، موزه ارتباطات، موزه عبرت، ساختمان وزارت خارجه و قزاقخانه در این مجموعه و در سمت دیگر پارک شهر و شهرداری تهران این مجموعه به عنوان یکی از مراکز بزرگ گردشگری معرفی می شود.

او با اشاره به حضور ساختمان وزارت خارجه در محدوده میدان مشق، گفت: با مذاکراتی که با وزارت امور خارجه صورت گرفته این آمادگی وجود دارد که با خروج وزارت خارجه از این محدوده این مجموعه به عنوان موزه در اختیار شهرداری قرار گیرد.

محمد خانی در آخر هدف اصلی از برگزاری این نشست ها را مشخص شدن کاربریهای فضاهایی همانند میدان مشق دانست وادامه داد: سازمان زیباسازی وظیفه مرمت، بهسازی و ساماندهی کالبدی و فضای فیزیکی مجموعه را برعهده دارد و قرار است از دل این سلسله نشست ها و بحث های اساتید جامعه شناسان، روانشناسان و استادان میراث فرهنگی آن چیزی که برای این فضا نیازمند است به دست بیاید.

قائم مقام سازمان زیباسازی شهر تهران در پایان گفت: هدف اصلی مدیریت شهری و سازمان زیباسازی فراهم کردن فضایی است که مردم بتوانند با حضور در آن نهایت استفاده را از یک محیط تاریخی گردشگری داشته باشند.

در ادامه این نشست دکتر اسکندر مختاری طالقانی استاد دانشگاه، حفاظت را لازمه بقا رشد و توسعه دانست که امری جمعی است و گفت: کار حفاظت در شهر امری است جمعی که در آن اندیشه ورزان باید اندیشه حفاظت را تبدیل به فرهنگ کرده، کارشناسان به بررسی آن بپردازند و مدیران حمایت کننده آن باشند اگر قرار است در آینده شهرهایمان را حفظ کنیم باید حفاظت را جمعی نگاه کنیم.

او با تاکید بر اینکه با توسعه محل های تاریخی تهران می توان به کلیت فضای تاریخی پایتخت پرداخت، ادامه داد: مرکز تاریخی تهران بافت یک دستی ندارد چرا که تحول از دوران کهن تا به امروز را در خود جا داده است در این میان میدان مشق یک مکانی است که به عنوان یک موزه معماری می توان از آن یاد کرد چرا که تمام نشان های تاریخی معماری و شهری تهران را می توان در آن دید.

دکتر مختاری با پرداختن به تاریخچه تمام بناهای موجود در میدان مشق، معماری شهری در این میدان را در امتداد سنت معماری ایرانی دانست که ترکیبی است از آنچه بوده وآنچه که باید باشد.

او در انتهای صحبت های خود فرصت پیش آمده برای پرداختن به شهر را از سوی مدیران شهری برای معماران برجسته فرصتی مناسب دانست که حق شهر را بجا آورند.

دکتر ناصر تکمیل همایون جامعه شناس، به عنوان سومین سخنران این نشست به مفهوم میدان مشق پرداخت و مواردی در مورد کاربرد نظامی آن که میدان را به نام میدان مارش معروف کرده بود پرداخت و تاریخچه ایی از زمان احداث این میدان و دلیل نامگذاریش برای حاضرین گفت.

در ادامه نشست دکتر علیرضا قلی نژاد استاد معماری، حمایت مردم را از یک اثر معماری نشانه موفقیت آن اثر دانست و گفت: میدان مشق در این مسیر نمره قبولی را در استفاده از تزئینات و معماری مطابق نیازهای روز و مطابقت با معماری ایرانی از شهروندان گرفته است چرا که جامعه ما این بناها را پذیرفته و به آن ابراز علاقه می کند.

او قرار گیری فضاهای نظامی را در اختیار مردم گامی موثر در پیشبرد سیاست های شهری دانست و گفت: این اتفاق می تواند به ترغیب مردم برای حضور در فضاهای عمومی کمک کند.

علی اکبر نصر آبادی مدیر موزه ارتباطات، دکتر علیرضا مستغنی مدیر گروه معماری دانشگاه هنر و دکتر معظمی از دیگر سخنرانان این نشست بودند که به بررسی ابعاد مختلف تحولات این میدان به عنوان یک فضای باز عمومی تاریخی پرداختند.

گفتنی است نشست دوم و سوم تجدید حیات مرکز تاریخی تهران میدان مشق با موضوعات "دگردیسی جایگاه و منزلت میدان مشق در تهران" و "تبیین نقش میدان مشق در حیات امروز وآینده "۱۱ و ۲۵ آبان ماه برگزار خواهد شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار