برخی مسئولان، شخصیت ها و اقتصاددانان حوزوی، روز پنجشنبه در نشست علمی «استفاده از ظرفیت حوزه علمیه در برنامه ششم توسعه» دیدگاه و نظرات خود را پیرامون استفاده از ظرفیت حوزه علمیه در برنامه ششم توسعه را بیان کردند.
کد خبر: ۱۲۰۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶ 29 October 2015
به گزارش تابناک قم، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در این نشست که در این مرکز برگزار شد، گفت: حوزه علمیه قم در مباحث مربوط به دین مداری، فرهنگ سازی و تبیین نظریه های اقتصادی مانند رفاه اجتماعی، فقر زدایی، عمران و آبادی می تواند در برنامه های مختلف به دولت کمک کند. 
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی افزود: امروز جمهوری اسلامی در منظر جهانی قرار دارد و چشمان تیزبین زیادی ما را رصد می کنند، بر همین اساس رفتار جامعه ما باید بازتابی از اسلامی باشد که مدعی آن هستیم؛ اگر بتوانیم بر اساس ظرفیت های برنامه ششم، جهت شناسی درستی را مد نظر قرار دهیم، خدمت شایانی را ارانه می دهیم. 

*حجت الاسلام والمسلمین حسن آقانظری رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در این زمینه گفت: حوزه امروز با گذشته بسیار متحول شده و در بدنه آن انجمن های علمی حوزه و اقتصاددانانی هستند که می توانند دولت را در تحقق برنامه های اقتصادی یاری دهند. 
وی ادامه داد: دولت در برنامه برنامه ششم توسعه باید از بخشی از موسسات خیریه که در راس آنها سازمان وقف قرار دارد، کمک بگیرد. 
آقانظری خاطرنشان کرد: حوزه می تواند به طلبه ها و طلبه ها به مردم آموزش دهند که از طریق وقف در مسیر ساختن مدارس، بیمارستان ها و سایر نهادهای دولتی و عام المنفعه کمک کنند. 
وی ادامه داد: امروز یکی دیگر از چالش های دولت بحران آب است، طلاب و حوزه نیز به مردم و کشاورزان در زمینه صرفه جویی آموزش دهند. 
آقانظری همچنین خاطرنشان کرد: اقتصاد بیمار است و باید علت ناآکارمدی ومشکلات اقتصادی را از طریق علمی پیدا کنیم، متاسفانه در دانشگاه های کشور، کرسی اقتصاد ایران نداریم در حالی که در کشورهای دیگر این کرسی ها ایجاد شده است. 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید دست در دست هم دهیم و اقتصاد ایران را در وجه علمی آموزش دهیم نه به صورت قصه و داستان، و کارشناسان دولت هم باید به صورت علمی با اقتصاد آشنا شوند و آموزش ببینند. 

* رئیس مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم نیز در این نشست گفت: به طور حتم دولت اعتقاد راسخ دارد که اسلام در زمینه اقتصاد، برنامه های قوی دارد وگرنه سراغ حوزه نمی آمد. 
حجت الاسلام والمسلمین حسین میرمعزی خاطرنشان کرد: بر فرض اینکه دولت در برنامه دنبال ظرفیت های حوزه است و پیش فرض آن نیز این است که معقتد هستید اسلام در جنبه های مختلف این برنامه(برنامه ششم) حرف دارد، روی این مساله نباید نقش حوزه را در جهت کاربردی، اجرایی و همچنین کارشناسان اقتصادی حوزه که به امور آشناتر هستند، نادیده بگیریم. 
وی ادامه داد: باید در این برنامه ها روی مولفه های فرهنگی توجه جدی و اساسی صورت گیرد، باید مراودات بین حوزه و تشکیلات برنامه ای کشور نهادینه شود. 

*حجت اسلام والمسلمین سید عباس موسویان عضو شورای فقهی بانک مرکزی و از اقتصاددانان حوزه علمیه قم نیز در این نشست گفت: انجمن های تخصصی حوزه نقش مهمی در مباحث دارند و دولت باید ارتباط سیستماتیک با آنها داشته باشد. 
وی ادامه داد: این متخصصان حوزوی در کنار دانش اقتصاد، دانش فقهی و اقتصاد حوزوی را هم دارند و می توانند ترکیب زیبایی را در اختیار دولت قرار دهند. 
موسویان اظهار داشت: کارشناسان اقتصادی حوزه در ارتباط با بانکداری اسلامی، نظام بانکداری بدون ربا، بازار مالی، پول و سرمایه دانش های خوبی دارند، در حالی که خیلی از متخصصان غیرحوزوی اکثرا تحصیل کرده سیستم ربوی بودند ولی حوزه در بحث اقتصاد اسلامی خوب کار کرد و این ظرفیت مهمی برای دولت است. 
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر از ظرفیت حوزه استفاده نکنیم در مباحثی مانند پول و بانکداری اسلامی به مشکل برخورد خواهیم کرد. 
موسویان گفت: شناخت یک کشور و محور قرار دادن ظرفیت آن می تواند به اقتصاد کمک کند و در این زمینه حوزه در زمینه توریسم مذهبی می تواند نقش آفرین باشد. 

*حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه نیز گفت: رابطه حوزه و نظام باید در برنامه ریزی های کلان مورد توجه قرار گیرد به گونه ای که در اسناد بالادستی این رابطه شفاف باشد. 
وی ادامه داد: باید کارگروهی با محوریت حوزه برای مبانی برنامه شکل بگیرد و از ظرفیت حوزه در تدوین این برنامه استفاده شود. 
عباسی خاطرنشان کرد: دولت باید ظرفیت حوزه را به درستی بشناسد و به غیر از خود حوزه، از مرکزها و موسسه های پیرامون آن مانند جامعه المصطفی العالمیه با سه هزار نفر عضو هیات علمی، استفاده نماید. 

*دکتر حسین شرف الدین استاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) نیز در این زمینه گفت: ما از نظر فرهنگی با مشکلاتی مواجه هستیم، در این زمینه تعارض هایی نیز وجود دارد که گاهی پنهان کاری می کنیم ولی در زیر پوست جامعه، مسائلی دیگری می گذرد. 
وی ادامه داد: برخی بحران های فرهنگی به دلیل حضور بیگانگان در حوزه استحفاظی فرهنگ نظام بر می گردد و بخش دیگر اینکه ما نیز به فرهنگ بی توجه هستیم، تجربه هم اثبات کرده اگر دولت مسئول خوبی برای فرهنگ باشد، مجری خوبی نیست. 
شرف الدین خاطرنشان کرد: دولت باید برای استفاده از ظرفیت های فرهنگی به سمت سازمان های مردم نهاد برود و حوزه علمیه ظرفیت بسیار خوبی است، فرهنگ روح دمیده در کالبد جامعه است ولی ما آن را در شعاع واقعیت های ملموس نادیده گرفتیم و نیاز است حوزه در این بخش به صورت جدی ورود پیدا کند. 

*دکتر محمد زمان رستمی دبیر کمیته حمایت از تولید ملی نیز در این نشست گفت: بیشتر سفارتخانه های کشورها برای بازارهای خارجی و صادرات حساب ویژه ای باز می کنند ولی در کشور ما اینگونه نیست و برخی سفارت خانه های ما آنگونه که باید تولید کننده را تحویل نمی گیرند. 
وی ادامه داد: باید با توجه به مباحث فرهنگی بنیه کار و تولید را تقویت کنیم، فطرت شهید مطهری برای تبدیل شدن ایشان به مطهری مانع او نشد، اکنون در مدرسه ها و دانشگاه های ما، فرهنگ کار، تولید و فعالیت آموزش داده نمی شود. 
رستمی خاطرنشان کرد: اسراف در سازمان ها و ادارات ما زیاد است و فرهنگ صرفه جویی هنوز خوب جا نیفتاده است، در تمام دنیا پول را سرمایه گذاری می کنند ولی ما همه پول ها را به بدنه ساختمان آورده ایم و مصرف می کنیم، در حالی که در کنار هم درآمد و رونقی باید منتظر رکود باشیم. 
این فعال اقتصادی افزود: متاسفانه ظرفیت 50 درصد کارخانه های ما خالی است در حالی که با تمام وجود باید صادرات را توسعه دهیم. 
نشست علمی امکان سنجی استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه در برنامه ششم توسعه، با حضور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، استاندار قم و مسئولان و مدیران مراکز حوزوی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار