کد خبر: ۱۲۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴ 09 March 2015
پایگاه خبری وزارت نیرو روز گذشته دو مطلب در ارتباط با حوزه منابع آب منتشر کرد.

 براساس جزییات منتشرشده در این دو مطلب در سال جاری همه شاخص‌های مرتبط با حوزه منابع آب کشور در وضعیت و رندی به‌شدت کاهش قرار دارند. یکی از این مطالب حکایت از آن دارد که حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه٩٣) تا هفته دوم اسفندماه به ١١٨میلی‌متر رسیده است.

این میزان بارش در مقایسه با میزان بارش‌های مدت مشابه سال آبی گذشته ١٠درصد کاهش و در مقایسه با متوسط درازمدت ٢٣درصد کاهش یافته است. میزان بارش‌ها در دوره مشابه سال آبی گذشته ١٣١میلی‌متر و دوره درازمدت در همین زمان ١٥٣میلی‌متر ثبت شده است. بیشترین افزایش بارندگی تا پایان هفته گذشته در مقایسه با دوره درازمدت در ایستگاه ترکرود رامسر در استان مازندران با ١٤٣درصد افزایش بارش بوده و ایستگاه طاشکوییه در استان هرمزگان با ٩٣درصد کاهش کمترین میزان بارندگی در مقایسه با دوره درازمدت را داشته است.

همچنین گزارش دیگر نیز حکایت از آن دارد که مهم‌ترین شاخص‌های منابع آبی کشور در سال آبی جاری همه رو به کاهش گذاشته‌اند. در این گزارش شاخص‌های وسعت پوشش برفی، ارتفاع آب معادل برف، حجم آب معادل برف، حجم آب ورودی به مخازن سدها و حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در سال آبی جاری بررسی شده است. آمارهای این گزارش حاکی از آن است که تمامی شاخص‌های ذکرشده افت فاحشی را نسبت به دوره مشابه در سال قبل نشان می‌دهد. 

این افت شاخص‌ها نسبت به دوره مشابه در سال گذشته درحالی است که سال گذشته نیز سال پرآبی برای کشور نبوده است. به گزارش دیده‌بان محیط‌زیست جزییات گزارش به این شرح است: کاهش ۳۰درصدی وسعت پوشش برفی کشور: به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، وسعت پوشش برفی کشور تا پایان هفته نخست اسفندماه جاری، ۹۶هزارو۵۴۸کیلومترمربع اعلام شده درحالی‌که مساحت پوشش برف کشور در زمان مشابه سال گذشته، ۱۳۸هزارو۷۵۲کیلومترمربع بوده است، بنابراین وسعت پوشش برفی کشور تا پایان هفته نخست اسفندماه۹۳ در مقایسه با  زمان مشابه سال گذشته ۳۰درصد کاهش یافته است.

کاهش ۱۳درصدی ارتفاع آب معادل برف کشور: براساس این گزارش، متوسط ارتفاع آب معادل برف کشور در این مدت هفت میلی‌متر بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته، ۱۳درصد کاهش داشته است. متوسط ارتفاع آب معادل برف کشور در مدت مشابه سال گذشته هشت میلی‌متر بوده است. کاهش ۳۹درصدی حجم آب معادل برف کشور: حجم آب معادل برف کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۶۷۶میلیون‌مترمکعب گزارش شده است که این رقم در مدت مشابه سال آبی گذشته، یک‌میلیاردو۱۱۰میلیون‌مترمکعب ثبت شده بود.

بر این اساس، حجم آب معادل برف کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته ۳۹درصد کاهش یافته است. کاهش ۱۶درصدی حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور: حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه۹۳) تاکنون، ۱۶درصد در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته کاهش نشان می‌دهد. از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور به ۹میلیاردو۴۹۰میلیون‌مترمکعب رسیده است که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۱میلیاردو۳۳۰میلیون‌مترمکعب گزارش شده بود. 

کاهش دودرصدی حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور: حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور هم‌اکنون با دو درصد کاهش درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۲۰میلیاردو۱۷۰میلیون‌مترمکعب به ثبت رسیده است. این میزان در زمان مشابه سال گذشته، معادل ۲۰میلیاردو۶۰۰میلیون‌مترمکعب گزارش شده بود. با توجه به کاهش آورد رودخانه‌ها و افت مخزن سدها در ماه‌های اخیر، با تنظیم حجم آب خروجی و مدیریت برداشت از سدهای کشور، این حجم از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، ۹میلیاردو۷۱۰میلیون‌مترمکعب گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، ٤/٠درصد کاهش داشته است.

این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۹میلیاردو۷۵۰میلیون‌مترمکعب گزارش شده بود. ظرفیت کلی مخازن سدهای کشور در زمان کنونی ٨/٤٨میلیاردمترمکعب بوده که بر این اساس، درصد پربودن این مخازن در زمان حاضر ۴۱درصد گزارش شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار