معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور؛
وضعیت توسعه کمی و کیفی دانشگاه های آذربایجان شرقی، با حضور دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، معاون امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، هیات رییسه دانشگاه تبریز و روسای دانشگاه های استان در دانشگاه تبریز مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۱۲۵۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴ 07 November 2015
به گزارش  تابناک تبریز، معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این نشست با بیان اینکه مجموعه دانشگاه های آذربایجان شرقی و به خصوص دانشگاه تبریز به لحاظ سابقه، قدمت و به ویژه  کیفیت آموزش و پژوهش در جایگاهی ممتاز و برتر از دانشگاه های سایر مناطق و حتی کشور هستند، گفت: باید از ظرفیت های علمی دانشگاه های استان برای رشد و توسعه همه جانبه منطقه و کشور بهترین استفاده ممکن انجام شود.
دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، با بیان اینکه بر اساس سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، در چارچوب سند چشم انداز برای دست یابی به جایگاه برتر علم و فناوری در سطح منطقه، همچنین انسجام فرهنگی و اقتصاد مقاومتی توجه خاصی شده است، تصریح کرد: جهت رسیدن به جایگاه برتر علمی منطقه در افق ۱۴۰۴، باید تلاشی جهادگونه در دانشگاه های کشور صورت پذیرد.
وی در بخش دیگر سخنان خود، همدلی و همکاری همه جانبه را برای دست‌یابی به جایگاه برتر علم و فناوری در سطح منطقه ضروری بیان کرد و افزود: امروزه رسالت اصلی دانشگاه های کشور باید حرکت و پرواز به سمت مرزهای دانش علم و تجاری سازی فناوری ها باشد.  
وی، با تاکید بر اینکه دانشگاه های کشور در تربیت نیروی انسانی باید ضمن توجه به شاخص ها و نیازهای بومی منطقه، به بهره وری هم عنایت ویژه ای داشته باشند، یادآور شد: در حال حاضر تولید علم و دانشی ارزشمند تر است که تقاضا محور بوده و بتواند نیازهای جامعه را حل کند.
معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور  اضافه کرد: با وجود شرکت های دانش بنیان، اکثر دانشجویان تحصیلات تکمیلی و برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها، آشنایی های لازم را در باره اهداف تاسیس شرکت های دانش بنیان و قوانین مربوطه ندارند.
رییس دانشگاه تبریز نیز در این آیین ضمن تشریح و ارایه گزارش اجمالی از وضعیت آموزش عالی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 220 هزار دانشجو در دانشگاه های استان مشغول به تحصیل هستند، گفت: از این تعداد بیش از 35 هزار دانشجو در مراکز و دانشگاه های دولتی، بیش از 16 هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی، حدود 94 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای مربوطه، بیش از 40 هزار دانشجو در دانشگاه پیام نور، بیش از 19 هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی و بیش از 14 هزار دانشجو در دانشگاه های غیر دولتی و غیر انتفاعی مشغول به تحصیل هستند.
دکتر محمدرضا پور محمدی در ادامه افزود: در حال حاضر یک هزارو 365 عضو هیات علمی در دانشگاه های دولتی استان مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد 36 درصد آنها در مرتبه دانشیار و استادی است.
وی همچنین با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی از لحاظ سرانه دانشجو دومین استان کشور را به خود اختصاص داده و اما از لحاظ اختصاص امکانات و بودجه نیازمند توجه بیشتر است، یادآور شد: در این زمینه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید برای ارتقای کیفی دانشگاه های این منطقه، مساعدت های بیش از پیش داشته باشند.
رییس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود، نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی، کارگاهی و تحقیقاتی دانشگاه های استان و پیش بینی ردیف خاص در لایحه بودجه سال 1395 کل کشور را ضروری بیان کرد و گفت: متناسب سازی سهم دانشگاه های استان از اعتبارات قوانین بودجه سنواتی با سهم جمعیت دانشجویی و لحاظ پتانسیل ها و توانمندی های منطقه، تخصیص صد درصدی اعتبارات هزینه ای دانشگاه ها و نیز جبران کسری اعتبارات مزمن مربوط به سنوات قبل و ایجاد صندوق حمایت از پژوهش های کاربردی استانی با امکان انتقال مانده وجوه سنواتی از دیگر مطالبات دانشگاهیان این استان است.
دکتر پور محمدی گفت: برای توسعه کیفی و همه جانبه دانشگاه های استان، تمهیدات لازم در خصوص معافیت مراکز آموزش عالی و پژوهشی از پرداخت عوارض شهرداری در قالب لایحه برنامه ششم توسعه کشور، تکمیل فضاهای پژوهشی پارک علم و فناوری به منظور توسعه و استقرار شرکت های دانش بنیان و تأمین اعتبار اولیه 10 میلیارد ریال جهت فاز مطالعات ایجاد کانون ها فناوری منطقه ویژه علم و فناوری تبریز نیز ضروری است.
دکتر داود بهبودی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی نیز در این نشست ارایه آمار و اطلاعات درست و به موقع از دستگاه ها را خواستار شد و گفت: برای برنامه ریزی و تدوین برنامه های راهبردی و کلان، داشتن آمار و اطلاعات لازم از هر دستگاه و نهادی ضروری است.  
در این نشست دکترمحمدحسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر محمد علی حسینپور فیضی، رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی، دکتر حسن ولی زاده، رییس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دکتررسول آذری خسروشاهی، رییس دانشگاه صنعتی سهند، علی جهانگیری، نماینده استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، دکتر محمدتقی اعلمی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز، نمایندگانی از دانشگاه های هنر اسلامی تبریز و دانشگاه پیام نور استان ضمن ارایه گزارشی از دانشگاه ها و مراکز علمی خود، به ارایه نکته نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.
اضافه می نماید: قبل از این نشست دکتر واعظ مهدوی و هیات همراه از پروژه های عمرانی، آزمایشگاه مرکزی، مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه تبریز بازدید کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار