مدیرکل دفتر مراکز شبه خانواده بهزیستی گفت: در تهران به ازای هر فرزند شیرخوارگاه ۷ خانواده متقاضی فرزند خواندگی هستند.
کد خبر: ۱۲۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵ 11 March 2015
به گزارش تسنیم، منتظر شبّر در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی در خصوص تسهیل قانون فرزند خواندگی و خوانده‌های پشت نوبت برای این موضوع اظهار داشت: فرزند خواندگی پس از تصویب قانون جدید تسهیل شد اما به چند دلیل تحقق آن به تعویق افتاد.
وی ادامه داد: یکی از دلایل این است که 80 درصد فرزندان شیرخوارگاه دارای والد بدسرپرست هستند و براساس حکم دادگاه به صورت موقتی در بهزیستی نگهداری می‌شوند. لذا بعد از احراز شرایط والدین دوباره به خانواده خود بازمی‌گردند.
مدیرکل دفتر مراکز شبه خانواده بهزیستی افزود: در این حالت دو مشکل داریم یکی اینکه خانواده‌های متقاضی خود تمایل به فرزندخواندگی چنین کودکانی ندارند و از سوی دیگر دادگاه مجوز فرزندخواندگی برای این کودکان را نمی‌دهد چرا که به طور مثال کودکی که والدینش در زندان به سر می‌برند بعد از آزادی والدین دوباره به خانواده بازمی‌گردد.
شبّر تصریح کرد: بیشتر متقاضیان فرزندخواندگی به دنبال کودکان شیرخوار هستند و همین موضوع باعث شده سن کودکان ما در شیرخوارگاه بالا برود و آنها در شیرخوارگاه رسوب کنند. لذا از خانواده‌ها می‌خواهیم که برای کودکان دو تا سه سال به بالا تقاضا داشته باشند چرا که با برقراری یک سری شرایط این کودکان نیز آمادگی پذیرش شرایط جدید را پیدا می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه گفته شده است شرط به نام زدن ملک برای این کودکان شرایط فرزندخواندگی را دشوار کرده است، تصریح کرد: شرط تملیک نصف املاک یا یک سوم از آن در قانون جدید فرزند خواندگی نیست اما از آنجایی که این کودکان شرایط بهره‌مندی از ارث یا تضمین مالی در آینده را ندارند باید چیزی شبیه بیمه عمر یا تضمین تأمین مالی برای آینده آنها فراهم شود. ضمن اینکه این شرایط جزو شرایط بهزیستی و شرط دادگاه است لذا با صلاحدید دادگاه این موضوع قابل تغییر است.
مدیرکل دفتر مراکز شبه خانواده بهزیستی در پایان گفت: در حال حاضر در تهران به ازای هر فرزند شیرخوارگاه 7 خانواده متقاضی فرزند خواندگی هستند.
همچنین در این نشست آرزو زکایی‌فر نیز اظهار داشت: در حال حاضر 8 هزار روستامهد و 1200 مهد حاشیه‌ای در مراکز کم برخوردار در سراسر کشور وجود دارند که یکی از سیاست‌های ما در سال آینده تمرکز بر روستامهدها و توسعه آنها است.
وی گفت: در خصوص مهدهای غیرمجاز با توجه به قوانین سازمان بهزیستی و قوانین بالادستی تنها نهاد متولی صدور مجوز مهدکودک سازمان بهزیستی است اما در حال حاضر 12 تا 15 نهاد و سازمان دیگر در خصوص فعالیت‌های مربوط به کودکان مجوز صادر می‌کنند و ماهیتاً کار مهدها را انجام می‌دهند.
مدیرکل دفتر کودکان و مهدهای کودک سازمان بهزیستی افزود: یکی از اقدامات پیش روی ما بحث مهدهای کودک غیرمجاز و تخلفات مراکزی است که استانداردهای لازم در این خصوص را ندارند تاکنون نیز 400 مهد کودک اخطار گرفته و یا پلمپ و تعطیل شدند لذا یکی از برنامه‌های جدی سازمان بهزیستی ورود برای ساماندهی مهدهای کودک غیرمجاز است.
زکایی‌فر در پایان گفت: سازمان‌ها و نهادهایی از جمله سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد، بسیج، شهرداری‌ها، برخی پژوهشگاه‌ها، برخی ان جی اوها، برخی بیمارستان‌ها بدون ذکر فعالیت صدور مجوز در خصوص مسائل مربوط به کودکان در اساسنامه در این زمینه مجوز صادر می‌کنند و اما هیچ یک مجوز سازمان بهزیستی را ندارند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار