رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر گفت: در حال حاضر فرسودگی و قدمت بالای ساختمان گریبانگیر کتابخانه مرکزی کاشمر شده است و مراجعه‌کنندگان از این حیث رنج می‌برند.
کد خبر: ۱۲۸۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴ 14 November 2015
محمدرضا بدیع‌زادگان در نشست خبری با خبرنگاران در محل کتابخانه امام علی(ع) کاشمر اظهار داشت: کتابخانه شهید مدرس کاشمر که در سال 1347 در بهترین نقطه مکانی شهر کاشمر و در حاشیه خیابان اصلی این شهر احداث شده، امروز به جهت مشکل فضایی و فرسودگی بنا به یک دغدغه مهم تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه تخریب و نوسازی این کتابخانه در سال‌های گذشته مورد تصویب انجمن کتابخانه‌های شهرستان قرار گرفته است، یادآور شد: با وجود فراهم بودن شرایط و جذب خیران برای پرداخت هزینه‌های ساخت کتابخانه مرکزی، متأسفانه بروز اختلاف نظر با مجموعه کتابخانه‌های استان مانع از تحقق این مهم در کاشمر شد.

رئیس اداره کتابخانه‌های کاشمر با بیان اینکه تأکید مجموعه شهرستان بر تخریب و نوسازی کتابخانه شهید مدرس علاوه بر فرسودگی و قدمت 47 ساله عمر ساختمان به لحاظ موقعیت مکانی بوده است، ادامه داد: نظر مدیریت استان بر این است که به جای تخریب کتابخانه فعلی، در یک فضای دیگری کتابخانه مرکزی کاشمر احداث شود.

وی با اشاره به پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده در خصوص احداث یک باب کتابخانه عمومی در شهرک سید مرتضی(ع) کاشمر بنام آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کرد: زمین این کتابخانه 4 هزار مترمربع است و مراحل انتقال سند آن در حال انجام و قرار است ساختمان این کتابخانه با 2 هزار متر مربع با مشارکت خیران ساخته و تجهیز شود.

بدیع زادگان با تأکید بر این‌که تجهیزات کتابخانه‌ها نیازمند بروزرسانی است، گفت: متأسفانه در بحث به روزآمدی در کتابخانه‌ها نتوانسته‌ایم با شتاب جامعه حرکت کنیم، اما امیدواریم با برنامه‌هایی که توسط مدیریت جدید نهاد کتابخانه‌ها در دست تدوین است بتوانیم این خلع را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه مجموعه کتابخانه‌ها به لحاظ نداشتن یک بودجه مشخص رنج می‌برد، افزود: به‌روز شدن کتابخانه‌ها نیازمند استفاده مطلوب و بهینه از سهم نیم درصد پرداختی از سوی شهرداری‌ها است که خوشبختانه شهرداری کاشمر و ریوش به خوبی در این حوزه کمک یار ما بودند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر با اشاره به جایگاه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه کاشمر در استان یادآور شد: در حال حاضر کاشمر با دارا بودن 8 باب کتابخانه مشارکتی و 7 باب کتابخانه نهادی بعد از شهرستان‌های مشهد و سبزوار رتبه سوم استان را به لحاظ تعداد کتابخانه‌ها به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه 16.1 درصد جمعیت کاشمر در حال حاضر عضو کتابخانه‌های عمومی شهرستان هستند، گفت: میانگین عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان 9.2 درصد جمعیت است، بنابراین کاشمر به لحاظ اقبال عمومی مردم از کتابخانه‌های عمومی از حیث تعداد اعضا به نسبت جمعیت و افزایش 6.9 درصدی از میانگین استان رتبه نخست را در بین شهرستان‌های استان دارد.

بدیع زادگان با اشاره به این که میانگین استان در زمینه سرانه زیربنای کتابخانه به ازای هر 100 نفر یک متر مربع است و کاشمر با سرانه 2.9 متری به ازای هر 100 نفر رتبه دوم استان را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: در افق 1404 نهاد کتابخانه‌های عمومی باید سرانه کتابخانه به ازای هر نفر به 8 متر برسد.

وی با تأکید بر اینکه کاشمر در حوزه تعداد کتاب نسبت به جمعیت رتبه دوم را در سطح استان دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 170 هزار و 171 جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان وجود دارد که از این حیث به ازای هر نفر 1.09 کتاب داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار