کد خبر: ۱۳۰۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 17 November 2015

به گزارش تابناک یزد،ایران امروز جزء مقتدرترین کشورهای جهان است به گونه ای که شش کشور بزرگ در یکسوی میز و ایران اسلامی در سوی دیگر به مذاکره نشسته و درباره یکی از اساسی ترین مسائل منطقه ای به توافق رسیدند.این اقتدار در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری جایی برای نفوذ کشورهای مستبد و تروریست ها به مهد و خاستگاه شیعه جا نگذاشته به همین دلیل دشمنان منتظر ایجاد یک رخنه کوچک در مرزهای جغرافیایی و معنوی ، از زمین و آسمان و نیز از فضاهای ارتباطی و رسانه ای هستند.

این امر موجب شده تا مقتدای نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار مسئولان و مدیران رسانه ملی و اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما این موضوع را به صورت جدی هشدار دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تبیین اهداف «جنگ نرمِ برنامه ریزی شده، گسترده و همه جانبه نظامِ سلطه با جمهوری اسلامی»، تغییر باورهای مردم را مهمترین هدف این جنگ پیچیده خواندند و با تأکید بر نقش منحصر به فرد رسانه ملی در این کارزار جدی، برنامه ریزی دقیق و عالمانه را برای تحقق وظایف رسانه ملی مورد تأکید قرار دادند .
اما سئوال اینجاست که مگر تاکنون جنگ نرم نبوده یا چرا ایشان بار دیگر این امر را متذکر شده اند بنابر این باید مروری بر تذکرات ایشان داشته باشیم تا به اهمیت مقابله با جنگ نرم دشمنان در کنار جنگ سخت توجه ویژه داشته باشیم و رسانه ها به طور عملی خود را در خط مقدم مبارزه احساس کنند.
رهبر معظم رهبری برای نخستین بار در ماه های ابتدایی فعالیت دولت سازندگی و در هفتم آذرماه 1368 خطاب به مسئولان مربوطه فرمودند:
' در حال حاضر، یک جبهه بندی عظیم فرهنگی که با سیاست و صنعت و پول و انواع و اقسام پشتوانه ها همراه است، مثل سیلی راه افتاده، تا با ما بجنگد. جنگ هم جنگ نظامی نیست، بسیج عمومی هم در آن جا هیچ تأثیری ندارد. آثارش هم به گونه ای است که تا به خود بیاییم گرفتار شده ایم.'
این هشدار نخستین هشدار ایشان به مردم و مسئولان بوده و به فراخور زمان های مختلف و تا دوشنبه هفته گذشته این موضوع را بارها متذکر شده اند و برای جبران خطرات این جنگ و جلوگیری از آسیب های آن به لزوم روی آوری به سبک زندگی اسلامی اشاره فرموده اند.
روز دوشنبه 20 مهرماه 1394 رهبر انقلاب اسلامی، مسئولان و مردم را آماج اصلی چنین جنگِ نرمی دانستند و خاطرنشان کردند: در مورد برنامه ریزی که در جنگ نرم برای مسئولان وجود دارد با آنان صحبت کرده و خواهم کرد اما مخاطبان اصلی جنگ نرم مردم به ویژه نخبگان، دانشگاهیان، دانشجویان، جوانان و عناصر فعال هستند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: آنها بدنبال تأثیرگذاری بر مردم و تغییر طیف وسیعی از باورهای آنان بویژه جوانان و نخبگان هستند که باورهای اعتقادیِ دینی، سیاسی و فرهنگی مردم از جمله این باورها است.
ایشان گفتند: مردم ما باورهای اعتقادی درخصوص دین، خانواده، مسأله «زن و مرد»، استقلال، مقابله با بیگانه، مردم سالاری اسلامی و مسائل گوناگون فرهنگی دارند و طرف مقابل تلاش دارد این باورها را دستکاری کند و یا تغییر دهد.
معظم له ۱۷ / ۰۸ / ۱۳۸۵ در دیدار با روحانیان نیز فرموده بودند: عزیزان من! امروز تهاجم فرهنگی با استفاده از ابزارها و فناوری های جدید ارتباطی خیلی جدی است؛ صدها وسیله و راهرو اطلاعات به سمت فکر جوان و نوجوان ما وجود دارد؛ از انواع شیوه های تلویزیونی و رادیویی و رایانه ای و امثال این ها دارند استفاده می کنند و همین طور به صورت انبوه، افکار و شبهه های گوناگون را در آن ها می ریزند. باید در مقابل این ها ایستاد. امروز نمی شود به همان روش های قدیمی خودمان اکتفا کنیم؛ البته که جوان نمی آید.
جوان را باید بشناسید؛ فکر او را باید بشناسید؛ آن چه را که به او هجوم آورده، باید بشناسید. تا میکروب و بیماری را نشناسید که علاج نمی توان کرد. اینها همه ملایی می خواهد. درس خواندن، مطالعه کردن و کار کردن، که همه ی این ها زیر عنوان مهارت های دینی خلاصه می شود.
اهمیت این موضوع تا جایی است که ایشان در مقطعی و در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای استان سمنان 18آبان ماه 1385 اظهار می دارند که دشمن برای مقابله با مسلمانان 'ناتوی فرهنگی' تشکیل داده است.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند: ' نوک پیکان تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمن برای بی محتوا کردن نظام را جوانان هستند حرکت های فرهنگی دشمن برای مقابله با ایران اسلامی برنامه های مشخصی دارد اما شناخت در تهاجم فرهنگی کار مشکلی است. آنها با حساسیت به دنبال نقاط آسیب پذیر فرهنگی ما هستند و در آن زمینه برنامه ریزی می کنند. به نظر می رسد آنها به دنبال نسل جوان و نوجوان ما هستند که بتوانند از آسیب پذیری آنها سوءاستفاده کنند.'
اما نکته اساسی که ایشان بار دیگر بر آن تاکید داشتند و برای ایجاد سدی در مقابل این تهاجم فرهنگی ضروری است روی آوری به سبک زندکی اسلامی است .
حضرت آیت الله خامنه ای درباره سبک زندگی اسلامی فهرستی از سئوالاتی را مطرح فرمودند که متن تمدن را تشکیل می دهد و در واقع قضاوت درباره یک تمدن، مبتنی بر اینهاست.
ایشان تاکید کردند : ' نمی شود یک تمدن را به صرف اینکه ماشین دارد، صنعت دارد، قضاوت کرد و تحسین کرد، در حالی که در داخل آن، این مشکلات فراوان، سراسر جامعه و زندگی مردم را فرا گرفته است.'
رهبر معظم انقلاب در جمع جوانان استان خراسان شمالی در تاریخ 23/7/91 نکات زیبایی را درباره سبک زندگی مورد تاکید قرار دادند : ' فرهنگ غربی فقط هواپیما و وسایل آسایش زندگی و وسایل سرعت و سهولت نیست؛ اینها ظواهر فرهنگ غربی است، که تعیین کننده نیست؛ باطن فرهنگ غربی عبارت است از همان سبک زندگی مادیِ شهوت آلودِ گناه آلودِ هویت زدا و ضد معنویت و دشمن معنویت. شرط رسیدن به تمدن اسلامیِ نوین در درجه ی اول این است که از تقلید غربی پرهیز شود. ما متأسفانه در طول سالهای متمادی، یک چیزهایی را عادت کرده ایم تقلید کنیم.
بنده طرفدار این نیستم که حالا در مورد لباس، در مورد مسکن، در مورد سایر چیزها، یکباره یک حرکت جمعی و عمومی انجام بگیرد؛ نه، این کارها باید بتدریج انجام بگیرد؛ دستوری هم نیست؛ اینها فرهنگسازی لازم دارد. همان طور که گفتم، کار نخبگان است، کار فرهنگسازان است. و شما جوانها باید خودتان را برای این آماده کنید؛ این، رسالت اصلی است.'
بنابر این ایشان کاملا مسیر راه را با جزئیات بیان کرده اند و امروز نیز بار دیگر بر ادامه این مسیر تاکید می کنند تا اهمیت فعالیت دشمنان در هجوم فرهنگی و وظیفه مسئولان ، نخبگان و مردم در مقابله با آن واضح تر شود.
موضوعی که 26سال پیاپی مورد تاکید ایشان بوده و همچنان به همان شدت اول بر آن تاکید می کنند از این رو به نظر می رسد غفلت زیاد بوده اما نکته مهم در این است که شاید نقش رسانه ها از جمله صداو سیما بیشتر بوده و این پلهای ارتباطی این وظیفه را آن طور که شایسته بوده انجام نداده اند.
به عنوان نمونه بخش اصلی وظیفه ترویج سبک زندگی اسلامی بر عهده صداوسیماست که می بایست در چند حوزه مورد توجه قرار می داده اول در بخش آگهی ها که در این بخش می بایست پرهیز از تجمل گرایی را مدنظر قرار می داد ولی متاسفانه همچنان تجمل گرایی در آگهی ها پررنگ است.
بخش دوم فیلم ها و سریالهای تلویزیونی است که باید بر مبنای سبک زندگی اسلام ساخته شود و غنای اسلامی و تشیع را به رخ بکشد ولی در این حوزه نیز بسیار غفلت شده به گونه ای که کمتر فیلم و سریالی درباره نوع و سبک زندگی ائمه و حضرت زهرا(س) و ترویج زندگی ساده و مردمی آنها ساخته شده است مثلا درباره شهادت ائمه فیلم ساخته شده اما از سبک زندگی پیامبر ، حضرت علی (ع) و حتی امام رضا(ع) ساخته شده است.
یکی دیگر از برنامه های غفلت شده مستندهاست که می توانست با توجه به کتب معتبری همچون نهج البلاغه و صحیفه سجادیه زندگی اسلامی را ترویج می کرد .
در باب وظیفه مردم نیز متاسفانه برخی فرهنگ ها در جامعه رایج شده که هم در شادی ها و هم در ماتم ها و عزاداری ها دیده می شود به عنوان نمونه در عزاداری های ایام محرم علم کشی و به قولی سلام دادن علم در جلوی هیات ها ، بستن مسیر رفت و آمد مردم بخاطر عزاداری و اختلال در رفت و آمد خودروها و کشتن گوسفند در جلوی جنازه متوفی رایج شده است یا در عروسی ها که عروس کشانی با خودرو شده و توقف های بی جا در مسیرها و بزرگراهها و ایجاد ترافیک و ممانعت برای حرکت مردم و بوق زدن های ممتد بوجود می آید.
هرچند که تبلیغات ماهواره ای در ترویج فرهنگ غرب بسیار مورد توجه واقع شده اما ساخت برنامه هایی همچون خندوانه و استقبال مردم و بویژه جوانان از آن نشان می دهد فرهنگ خنده می تواند خیلی از مشکلات افسردگی و فرهنگی را کاهش دهد و در کنار آن با بسیاری از فرهنگهای غلط جایگزین شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار