کد خبر: ۱۳۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶ 21 November 2015
در شماره اول نقش تعاون در توسعه بخش کشاورزی به تاثیرات بخش کشاورزی در رونق اقتصاد کشور و همچنین بهبود تولیدات داخلی اشاره شد.

احمد اسماعیلی / تابناک گیلان: در این شماره میزان استفاده از بخش کشاورزی در سطح کشور و همینطور نحوه چگونگی بهره برداری بیشتر و نقش تعاون در افزایش رشد کشاورزی را خواهیم پرداخت.

بر اساس آمار و اطلاعات منتشره، از کل اراضی 164 میلیون هکتاری کشور، در حال حاضر 18/8 میلیون هکتار در چرخه تولید محصولات کشاورزی قرار دارد. از این مقدار حدود 8 میلیون هکتار به صورت آبی و حدود 6/3 میلیون هکتار به صورت دیم و بقیه به صورت آیش آبی و دیم مورد بهره برداری قرار دارند.

در ارتباط با منابع آب نیز از حدود 93 میلیارد مترمکعب منابع آب مصرفی کشور حدود 86 میلیارد متر مکعب به حساب مصارف کشاورزی منظور می گردد.


Image result for ‫اسماعیلی گیلان‬‎


(در این خصوص نیز به چگونگی صرفه جویی میزان آب مصرفی بخش کشاورزی از طریق مکانیزه کردن آن پرداخته خواهد شد).

محصولات زراعی بویژه گندم و برنج از محصولات استراتژیک محسوب می شوند. استفاده بهینه از امکانات و توانایی های موجود در بخش کشاورزی جهت بستر سازی و زمینه های افزایش تولید در راستای خودکفایی آنها باید مورد توجه خاص تصمیم گیران و برنامه ریزان بخش کشاورزی باشد.

ظرفیت های موجود در زیربخش باغبانی از جمله: مزیت نسبی صادرات، اشتغالزایی، بازدهی اقتصادی بالا، سازگاری با ملاحظات زیست محیطی و  توسعه پایدار، از ویژگی های بارز این بخش است.

در بخش دام و طیور ضمن تامین بخش مهمی از پروتئین غذایی مورد نیاز آحاد جامعه، از طریق ایجاد ارزش افزوده و تامین اشتغال نیروی کار در جوامع روستایی و شهری و جلب سرمایه های بخش خصوصی، بخش دیگری است که نقش مهمی را در اقتصاد کشور ایفا می نماید.

بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده میزان تولید گوشت قرمز در کشور در حال حاضر 966 هزارتن و گوشت مرغ حدود 1/7 میلیون تن و تولید تخم مرغ حدود 912 هزار تن و تولید شیر خام حدود 11/2 میلیون تن می باشد.

در بخش صیادی و شیلات، میزان گوشت ماهی تولید شده در حال حاضر 900 هزار تن می باشد که میزان محصولات تولید شده با اهداف کمی برنامه پنجم توسعه تا حدودی همخوانی دارد.
اما برای اینکه تمامی این موارد ذکر شده را به بالاترین سطح خود برسانیم بهترین و درست ترین راه به کار گیری شرکت های تعاونی تخصصی در هر زمینه خاص است که سبب میشود شاهد نتایج چشمگیری باشیم.

برخی از نتایج استفاده از شرکت های تعاونی بخش کشاورزی به نظر اینجانب از این قرار است:

1. یکی از راه های جلوگیری از خرد شدن و پراکندگی اراضی و واحد های بهره برداری در بخش کشاورزی که سبب میشود این اراضی درقالب یکی از تشکل های تعاونی سازماندهی گردند.

2. با توجه به همین تعداد محدود تعاونی های موجود میزان قابل توجهی از محصولات تولیدی در بخش کشاورزی در سطح کشور توسط همین تشکل های تعاونی صورت میپذیرد.

3. وجود تعاونی های مرتبط با امر کشاورزی سبب افزایش ظرفیت های نگهداری و ذخیره سازی محصولات کشاورزی در مناطق عمده تولید در سطح کشور میگردد.

4. جذب نیروی انسانی متخصص فعال منطقه از طریق ایجاد و توسعه فعالیت های جانبی.

5. فراهم آوردن امکاناتی جهت افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید در واحد سطح، نگهداری و بهره برداری صحیح از منابع طبیعی، آب و خاک.

6. فراهم شدن زمینه های مساعد برای اجرای برنامه های زیربنایی و مهندسی زراعی.

7. ساماندهی و استفاده صحیح و درست از روش های پیشرفته کشاورزی و اعمال سیاست های عمومی در مسائل کشاورزی.

8. توسعه روستا و جوامع عشایری و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستا به کلانشهرها.

9. امکان استقرار نظام جامع و کارآمد آمار و فناوری اطلاعات بخش کشاورزی.

10. افزایش بهره وری در استفاده از نهادها و عوامل تولید در بخش کشاورزی و بسیار نتایج مثبت دیگر که همه می تواند در پیشبرد برنامه های توسعه ایی کشور خصوصا در بخش کشاورزی مفید و موثر باشد.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
عشق شهادت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
درود بر جناب اسماعیلی ،بسیار نکات درست و کاربردی هستند. ان شاالله همه این این برنامه ها به زودی عملی بشن
جبهه فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
این نظرات نشون دهنده یک سابقه قوی مدیریتی ست.
واقعا باید به بخش کشاورزی بیشتر از اینها توجه بشه.
شهروند لنگرودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
ایکاش مسئولین ما بیشتر به این نظرات کارشناسی و دقیق توجه کنند. تا وضعیت کشاورزی بهتر از این بشه.
انصافا حق کشاورز جماعت بیشتر از اینها ست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار