دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان گفت: تشکیل کارگروه، راهکار برون‌رفت از مشکلات صیادی و کشاورزی است.
کد خبر: ۱۳۵۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹ 26 November 2015
به گزارش تابناک هرمزگان،‌ ابوطالب جوادی گفت: صید و صیادی از گذشته‌های دور یکی از لذت‌بخش‌ترین مشاغل برای ساحل‌نشینان هرمزگانی و منبع ارتزاق و معیشت آنان به شمار می‌رود.
 
وی افزود: این شغل به دلیل اینکه رابطه مستقیمی با دریا دارد، مخاطرات خاصی مانند غرق شدن شناورهای صیادی و به تبع آن از دست دادن جان صیادان دارد که این موضوع ضرورت بیمه فعالان این بخش را دوچندان می‌کند.
 
این مسئول اضافه کرد: هر چند بیمه شناور صیادی لازمه صدور مجوز صید برای شناورهای صیادی است اما صیادان به دلیل بیمه نامناسب با وضعیت شناورها با مشکلات فراوانی مواجه هستند.
 
وی عدم پشتیبانی شرکت‌های بیمه‌گر را یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال کم و نبود اعتماد به بیمه اعلام کرد و افزود: در جاسک بیش از 600 موتور لنج و قایق و حتی سرنشینان آنان بیمه نیستند و این در حالی است که سوانح و پیشامدهای ناشی از وقوع حوادث، ضررهای هنگفت و غیرقابل جبرانی به جامعه و کارکنان بخش صیادی وارد می‌کند.
 
دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان تصریح کرد: تاکنون در زمینه بیمه کار خاصی انجام نشده و شرایط سخت بیمه‌ها برای پرداخت خسارت احتمالی شناورها و وعده‌های تحقق نیافته بیمه‌گران در هنگام بروز حادثه، مشکل اصلی صیادان است.
 
وی خواستار تغییر شرایط بیمه‌های ویژه صیادی شد و افزود: اگر هنگام پرداخت خسارت، شناور استاندارد لازم را ندارد، چرا بیمه نسبت به بیمه آن اقدام می‌کند؟!
 
دبیر اجرای خانه کشاورز استان هرمزگان با بیان اینکه 4 هزار و 350 شناور صیادی در هرمزگان وجود دارد، خاطرنشان کرد: در جاسک کمتر از 15 درصد ملوانان واقعی شناورهای صیادی بیمه تامین اجتماعی هستند و هر فروند لنج تنها برای پنج نفر معافیت بیمه تامین اجتماعی با مبلغ 180 هزار تومان در ماه حق بیمه پرداخت می‌کند.
 
جوادی ادامه داد: در این خصوص با بیمه ایران مذاکراتی انجام شده و جامعه صیادی خواسته‌هایش را به نماینده بیمه اعلام کرده‌اند.
 
این فعال اقتصادی یکی دیگر از مشکلات اساسی در بخش صیادی و دیگر بخش‌های کشاورزی را بدهی‌های معوقه و بیش از 10 ساله عنوان کرد و گفت: در این خصوص بارها مشکلات بخش کشاورزی به مسئولان ذی‌ربط یادآوری شده ولی راهکار مناسبی که به مشکلات آنان پایان دهد ارائه نشده است.
 
جوادی اضافه کرد: موضوع تعیین تکلیف بدهی فعالان اقتصادی به بانک‌ها از زمان دولت هاشمی مطرح بوده و هر کدام از دولت‌ها وعده حل مشکلات این بخش را داده‌اند اما هیچ کدام عملی نشده و تنها اقدامی که صورت گرفته استمهال با افزایش سود و بیمه تاخیر است.
 
وی یادآور شد: بدهی فعالان اقتصادی بیش از 20 برابر افزایش یافته و این موضوع به عنوان یک فاجعه در بخش کشاورزی و صیادی زمینه ناامنی شغلی را به وجود آورده است.
 
دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان پیشنهاد داد: پرداخت سود و و بدهی این بخش‌ها را دولت متعهد شود، جریمه تاخیر بانک ها را ببخشد و اصل وام به طور تقسیط دریافت شود، در غیر این صورت همچنان این مسئله برای بانک‌های عامل و بدهکاران در بخش کشاورزی و صیادی معلق خواهد بود.
 
وی افزود: برای طرح و رفع مشکلات و مسائل مربوط به بخش صیادی و کشاورزی و مرغداری کارگروه ویژه به ریاست استاندار و در سطح کشور به ریاست رئیس جمهور تشکیل شود و در این کارگروه‌ها در کنار صاحب‌نظران این بخش‌ها به مشکلات و ارائه راهکار عملی بپردازند.
 
جوادی در خصوص انجام امور بیمه‌ای در بخش صید و صیادی و کشاورزی نیز پیشنهاد داد: بیمه باید به طور پایه‌ای برای صیادی، باغات، مرکبات و نخیلات انجام شود و برای تجهیزات صید و صیادی نیز چاره‌اندیشی شود و در کنار آن بیمه‌گران نیز به تعهدات خود عمل کنند.
 
این فعال کشاورزی در هرمزگان تصریح کرد: در خصوص بیمه باید اقداماتی انجام شود که جوابگوی بخش‌های مختلف باشد زیرا در حال حاضر نه صندوق بیمه کشاورزان راه‌اندازی شده و نه طرح و اقدام قانونی برای بهره‌مندی فعالان این بخش اجرا شده است.
 
دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان خواستار توجه ویژه به جامعه صیادان و کشاورزان شد و مشکل بیمه و بدهکاری به بانک‌ها را دو عامل مهم در این بخش دانست.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار