استاندار ایلام گفت:
پیشنهادی از سوی مسئولان استان به منظور جداسازی بخش اربعین از پایانه مرزی به ستاد مرکزی اربعین ارائه شده که در صورت تامین اعتبار این طرح اجرایی می شود.
کد خبر: ۱۳۹۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۸ 04 December 2015
به گزارش تابناک ایلام، استاندار ایلام گفت: پیشنهادی از سوی مسئولان استان به منظور جداسازی بخش اربعین از پایانه مرزی به ستاد مرکزی اربعین ارائه شده که در صورت تامین اعتبار این طرح اجرایی می شود.
محمدرضا مروارید روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در صورت تصویب و اجرای این طرح گیت های عبور و مرور زائران در ایام اربعین در مکانی مجزا از پایانه مسافری انجام می شود که تحقق این موضوع ضمن سرعت بخشی به تردد زائران امکان انجام فعالیت های تجاری همزمان در این ایام را نیز در این مرز فراهم خواهد کرد.
وی ادامه داد: از ابتدای ورود زائران به کشور تاکنون بیش از 450 هزار نفر از مرز مهران عبور کردند که از بامداد روز جاری تاکنون 150 هزار زائر وارد شده اند که تا پایان امشب این تعداد به 200 هزار نفر می رسد.
مراورید پیش بینی کرد ظرف امروز و فردا که اوج ورود زائران به کشور است در مجموع حدود یک میلیون نفر از این نقطه وارد شوند بنابراین برای انتقال زائران به استان های مبدا ایستگاه های اتوبوس در محل پایانه ایجاد و عملیات انتقال و جابجایی به مقصد شهرهای مختلف آغاز شده و از این لحاظ با توجه به تمهیدات اندیشیده شده کمبودی از نظر تعداد اتوبوس ها نداریم.
رئیس ستاد اربعین استان ایلام ادامه داد: بسیاری از زائران که با خودرو شخصی به شهر مهران مراجعه کرده و خودروهای خود را در پارکینگ های شهر و اطراف شهر مهران پارک کرده اند که انتقال اینگونه زائران به پارکینگ ها از پایانه با اتوبوس های شرکت واحد و اتوبوس های سپاه انجام می شود.
وی در خصوص مشکل انتقال زائران از پایانه در مسیر برگشت به پل زائر گفت: در این مسیر بدلیل ازدحام بیش از حد جمعیت و تعداد زیاد اتوبوس های بین شهری زائران مجبورند حدود 2 کیلومتر را پیاده طی کنند.
مروارید با اشاره به مشکلات سال گذشته و امسال در ایام اربعین در این مرز افزود: از نخستین اولویت ها برای برگزاری هر چه باشکوهتر آیین اربعین برای سال آینده، چهار بانده کردن مسیر ایلام به مهران است ضمن اینکه جاده ملکشاهی به مهران نیز که امسال مورد استفاده قرار گرفت هم نیازمند تعریض و بهسازی است.
استاندار ایلام ادامه داد: در محدوده پایانه مرزی نیز باید زمین خریداری شود تا برای ایجاد پایانه اتوبوس رانی آماده سازی شود.
وی همچنین از ابراز تمایل مقامات عراقی برای راه اندازی کنسولگری این کشور در ایلام خبر داد و گفت: سفیر عراق در ایران و وزیر کشور عراق در ملاقات با مسئولان استان ایلام و بازدید از پایانه مرزی مهران علاقه مندی خود را برای تحقق این مهم ابراز داشته اند که امیدواریم این نیاز تا اربعین سال آینده اجرایی شود.
وی در خصوص کمبود ارز در روزهای ایام منتهی به اربعین حسینی هم اظهار کرد: شعب بانک های ایلام فعالیت ارزی چندانی ندارند و در بازارچه مرزی مهران نیز بصورت نقدی معامله انجام می شود که همین دلایل باعث فعال نبودن شعب ارزی و کمبود ارز شد که در سریعترین زمان، توسط بانک ملی ارز مورد نیاز زائران تامین و در اختیار آنها قرار گرفت.
مروادرید یادآور شد: بروز این مساله تجربه ای شد تا سال آینده با لحاظ کردن این موضوع ضمن دایر کردن صرافی ها و شعب ارزی بانک ها، از به وجود آمدن دوباره این مشکل جلوگیری شود.
ایرنا گزارش داد، از زمان بازگشت زائران به کشور تاکنون بیش از 450 هزار زائر عتبات عالیات از طریق مرز مهران به کشور باز گشته و روند بازگشت زائران از این مرز همچنان در حال افزایش است.
بیش از 85 هزار دستگاه خودروی شخصی در پارکینگ های شهر مهران پارک شده و چند هزار دستگاه خودروی حمل و نقل عمومی، مسافری، امدادی و انتظامی نیز برای خدمت رسانی به زائران در این شهر و پایانه مرزی مستقر است.
بیش از یک میلیون و 500 هزار زائر از مرزهای سه گانه مهران، شلمچه و چزابه برای شرکت در آیین اربعین حسینی وارد کشور عراق شده اند که براساس اعلام رئیس ستاد اربعین کشور 55 درصد جمعیت این افراداز طریق مرز مهران عزیمت کرده اند./پ

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار